לסיפורו של אלון, ילד בן חמש מגני תקווה, יכול היה להיות סוף אחר. לאחר שאובחן כילד עם עיכוב התפתחותי, הוריו של אלון לקחו אותו לשורת מומחים שקבעו שהוא נמצא על הרצף האוטיסטי.
אלון הופנה לקבלת טיפולי קלינאית תקשורת אצל טל ברק-טוביאן, שעובדת שנים רבות עם ילדים כבדי שמיעה וחירשים. אחרי שחשדה שהוא סובל מירידה בשמיעה, היא הפנתה את המשפחה לבדיקות נוספות.
2 צפייה בגלריה
אלון אוטיזם
אלון אוטיזם
קלינאית התקשורת טל ברק־טוביאן ואלון
(צילום: יריב כץ)
אלון עבר לראשונה בדיקת שמיעה שבה אוזניו מופרדות על ידי אוזניות, וכך התגלתה ירידה בשמיעה בשתי האוזניים. להוריו של אלון נאמר כי החשד הוא לנוזלים בלבד, אך טל התעקשה על בדיקות נוספות, שבהן התגלה שאלון סובל מכולסטאטומה מולדת - גוש ציסטי בעל יכולות הרסניות בדומה לתהליך גידולי, שלכוד בעצם הרקה.
קראו עוד:

"האבחון הציל את השמיעה ואת הנפש שלו"

"כשאלון הגיע אליי היו לו שיבושים בהגייה והוא בקושי דיבר", מספרת טל. "הוא לא הגיב לשם שלו או לצלילים ולכן חשבו שהוא על הרצף האוטיסטי, אבל התברר שהוא פשוט לא שומע". אלון עבר ניתוח ואחריו החל בתהליך התאמת מכשיר השמיעה. "מאז שהוא קיבל את המכשיר ההגייה שלו מסתדרת והוא מדבר מדהים במשפטים ארוכים", מתארת טל. "מלבד זה שהאבחון הציל את השמיעה ואת האוזן עצמה, אני חושבת בעיקר על הנפש שלו. שזה הכי משמח אותי. עכשיו הוא ילד שמח וילד מואר". לדבריה, "זו הפעם הראשונה שאני נתקלת במקרה של ילד שקיבל אבחנה שהוא על הספקטרום ממומחים שהם מאוד מוכרים, ובסוף התגלה משהו אחר".
יהודית קסוטו, הגננת: "אני מאמינה שצריך להסתכל על כל ילדה וילד כעולם ומלואו ולא להישען על ההגדרות שאנו מקבלים כאל דבר חד־משמעי"
עד כה למד אלון בגן ארז בגני תקווה, המתאים לילדים מעוכבי התפתחות, שם ליוו אותו וסייעו לו יהודית קסוטו הגננת ותמי דוד הסייעת. הן וצוות הגן לא התייחסו לאבחנה שלו כאוטיסט כאל דבר חד-משמעי, ונבנו לו תכנים מותאמים תוך התעקשות שייצור קשרים חברתיים.
2 צפייה בגלריה
אלון אוטיזם
אלון אוטיזם
צוות הגן עם אלון. "לא לקבל את ההגדרות חד משמעית"
(צילום: יריב כץ)
"אלון הגיע לגן לפני כשנתיים ואני מתרגשת לראות את השינוי וההתפתחות התקשורתית שלו בכל יום מחדש", אומרת קסוטו. "אני מאמינה שצריך להסתכל על כל ילדה וילד כעולם ומלואו ולא להישען על ההגדרות שאנו מקבלים כאל דבר חד-משמעי. אלון הוא ילד ורבאלי ותקשורתי, ילד שמשתף ומביע את מה שהוא מרגיש וחווה, ילד שמח עם המון מוטיבציה". ניר, אבא של אלון, מאושר גם הוא על השיפור במצבו של אלון, "הרבה מזה בזכות צוות הגן ותמיכת מחלקת חינוך מיוחד".
במהלך חודשי הקיץ, אלון עתיד לעלות לוועדה חריגה במסגרתה ישתנה האפיון התקשורתי ככבד שמיעה, והעירייה תנגיש את מבנה הגן בהתאמה לצרכים שלו. כמו כן הוא ישתלב אחת לשבוע בחינוך הרגיל במטרה לשלבו בשנה הבאה במסגרת באופן מלא.