אסטרהזניקה מגיעה לישראל: משרד הבריאות הודיע היום (ב') לקופות החולים כי מתן חיסונים תוצרת אסטרהזניקה יחל ביום חמישי הקרוב.
הזכאים לקבלת חיסון תוצרת אסטרהזניקה הם בני 18 ומעלה שהרופא המטפל הפנה אותם במקרים הבאים: מי שהוגדר כמנוע חיסון - שאינו יכול לקבל חיסון המבוסס על טכנולוגיה של חומצות גרעין (mRNA) או בנסיבות מיוחדות, בהתחשב בשיקול דעתו של הרופא המטפל.
2 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
אסטרזניקה. מגיעה לישראל
(צילום: shutterstock)
במתן חיסון אסטרהזניקה, אדם יוגדר מוגן כאשר:
  • מי שטרם חוסן אפילו במנה אחת (בכל חיסון נגד קורונה) - יוגדר כמוגן לאחר קבלת 2 מנות חיסון של אסטרהזניקה, ורק לאחר שעברו 14 יום מקבלת המנה השנייה.
  • מי שמשלים מנה שנייה באסטרהזניקה - יוגדר מוגן לאחר 14 יום מקבלת המנה השנייה.
  • מי שמשלים מנה שלישית, יוכל להתחסן 5 חודשים מקבלת המנה השנייה ויוגדר מוגן לאחר 14 יום מקבלת המנה השלישית.

יעילות גבוהה לחיסון

החיסון של אסטרהזניקה שיוצא בקרוב בישראל הוא Vaxzervia. שמו הקודם של החיסון של אסטרהזניקה היה AZD1222, המסמל את ראשי התיבות של החברה היצרנית אסטרהזניקה (AZ) ואוניברסיטת אוקספורד (D). השם הקודם של החיסון היה ChADOx1 שהוא קיצור של שימפנזים (Ch) אדנווירוס (AD) ואוניברסיטת אוקספורד (O).
החיסון מבוסס על נגיף בשם אדנווירוס, בעל מאות זנים, חלקם פוגעים גם בבני אדם וגורמים לרוב לתסמיני הצטננות. הפעם, לקחו החוקרים נגיף אדנווירוס משימפנזים, שאינו גורם למחלה בבני אדם, החלישו אותו, והפכו אותו לווקטור (נשא). המדענים הינדסו את הנגיף הזה באופן גנטי, כך שלא יוכל להשתכפל ולהתרבות בבני אדם, והלבישו עליו את חלבון המעטפת של נגיף הקורונה – Spike Protein.
הממצאים שפורסמו בשלבי הניסוי הראשוניים בחיסון, הראו כי חודש לאחר מנה אחת של החיסון, רמת הנוגדנים המנטרלים נגד קורונה עלתה פי 4 ב-95% מהמתחסנים. בכל המתחסנים עלתה גם רמת תאי ה-T והגיעה לשיא 14 ימים לאחר הזריקה. לאחר המנה השנייה, נמצאו נוגדנים מנטרלים אצל 100% מהמתחסנים.
למעשה, החיסון של אוניברסיטת אוקספורד היה הראשון שהראה תגובה חיסונית רבת עוצמה, לא רק של נוגדנים, אלא של השחקן המרכזי בהגנה מפני הקורונה – תאי T.
תופעות הלוואי שנצפו מהחיסון הזה, דומות לתופעות הלוואי משאר החיסונים, כולן חולפות תוך מספר שעות וכוללות חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, חולשה, אדמומיות וכאב קל במקום ההזרקה. למרות החששות בציבור מפני חיסוני הקורונה - החיסון אינו גורם למחלה בבני אדם, ואף לא צפוי לגרום לנזקים לטווח ארוך.
בחודש מרץ השנה פורסמו הנתונים המלאים ממחקר אמריקני של החיסון של אסטרהזניקה, שהעלו כי יעילות החיסון הייתה 79%. החיסון של אסטרהזניקה אושר כבר ביותר מ-50 מדינות. בריטניה הייתה הראשונה בעולם שהחלה במבצע חיסוני הקורונה בתרכיב של אסטרהזניקה אותו קיבלו כבר מיליונים בממלכה המאוחדת.
2 צפייה בגלריה
ד"ר טל ברוש
ד"ר טל ברוש
ד"ר טל ברוש. "כרגע זה לא מוצע כמו מכולת למי שרוצה"
(צילום: באדיבות אסותא אשדוד)
ד"ר טל ברוש, מנהל המרפאה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד ומזכיר הצוות לטיפול במגפות, אומר ל-ynet בתגובה למהלך: "כרגע לא ברור כמה דרישה תהיה וכמה ההיצע יוכל לענות על הביקוש. אין ספק שזה מיועד לשתי אוכלוסיות. האחת היא אוכלוסייה שקיבלה בחו"ל אסטרזניקה וצריכה לקבל בוסטר, וזה ממש מעט אנשים. בנוסף, יש אנשים שקיבלו פייזר או מודרנה והיו להם תופעות משמעותיות ואנחנו אומרים להם שהם לא יכולים לקבל מנה שלישית משום שזה עלול לסכן אותם. האנשים האלה לא יכולים לקבל תו ירוק והם גם לא מוגנים ולכן אנחנו מאוד רוצים לתת להם מנה שהפרופיל שלה הוא שונה.
"אין ספק שהיה טוב אם היינו יכולים להציע גם לאנשים שהבחירה האישית שלהם היא לא לקבל פייזר או מודרנה. אני מניח שחלק גדול מהם לא ירצו להתחסן בשום דבר אבל חלק מהם עשויים לבחור באסטרהזניקה. כרגע אין מספיק מנות לכל אלו. אני מקווה שניתן יהיה לאפשר גם להם לקבל אסטרהזניקה, אבל כרגע אי אפשר לעשות את זה. כרגע זה לא מוצע כמו מכולת למי שרוצה, אבל אם תהיינה מספיק מנות אז אני וחברי הצוות לטיפול במגיפות נאפשר זאת".