מערך האקמו, מכונות הלב-ריאה המשמשות את חולי הקורונה הקשים, בדרך לאי-ספיקה בשל העלייה במספר החולים הזקוק לטיפול באמצעות המכשיר. "מבחינת מאושפזי הקורונה בטיפול נמרץ אצלנו, כרגע אנחנו במצב הכי קשה שהיה לאורך כל ארבעת הגלים", אומר ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ פנימי בבי"ח סורוקה בבאר שבע, ומנהל שירות האקמו בבית החולים, בראיון לאולפן ynet.
כמה מכשירי אקמו יש לכם? כמה מהם תפוסים? "בסורוקה יש תשעה מכשירים, מהם שישה תפוסים כרגע, מחוברים לחולים שכולם, פרט לאחד, הם חולי קורונה. למעשה אנחנו יכולים לחבר עוד חולה אחד כי אנחנו חייבים תמיד לשמור מכשיר אחד ספייר. זו פחות או יותר תמונת המצב ברוב בתי החולים בארץ. כרגע בארץ מחוברים כ-55 חולים לאקמו, כשבגל הנוכחי חוברו 90 חולים".
"מבחינת מאושפזי הקורונה בטיפול נמרץ אנחנו כרגע במצב הכי קשה שהיה לאורך כל ארבעת הגלים. בבי"ח סורוקה יש כרגע 23 מונשמי קורונה, מתוכם שישה על אקמו. מיטות הטיפול נמרץ, קורונה ולא קורונה, תפוסות בכל זמן נתון, והיכולת שלנו לטפל בעוד חולים שזקוקים לטיפול, גם אם הם לא חולי קורונה, היא מאוד מאוד מוגבלת. הבעיה היא לאו דווקא המכשירים. הבעיה היא בעיקר, כמו תמיד, כוח האדם".
מהנתונים עולה ש-90% מהחולים שמחוברים לאקמו הם לא מחוסנים. ובעצם צריך להגיד את האמת – האנשים האלה תפסו אותנו כבני ערובה. "נכון מאוד. רוב או כמעט כל החולים, בוודאי אלה שמחוברים לאקמו וגם החולים בטיפול הנמרץ, הם אנשים לא-מחוסנים. 90% ואפילו טיפה יותר מהחולים שחוברו לאקמו בגל הנוכחי הם לא מחוסנים. אם באופן היפותטי כל מדינת ישראל הייתה מחוסנת, היו אולי חמישה חולים מחוברים לאקמו בישראל, אולי 20 או 30 מונשמים בכל הארץ ותמונת המצב הייתה אחרת לגמרי מבחינת היכולת, מבחינת הזמינות, מבחינת הנגישות של מיטות הטיפול נמרץ למי שזקוק להן".
"מערכת הבריאות משועבדת למצב הנוכחי בגלל הלא-מחוסנים. אנחנו מטפלים כמעט רק בהם. אם תוסיף לזה אנשים שלא קיבלו את הבוסטר, אז זה כבר 99% מהחולים בטיפול נמרץ"
ההקבלה הזאת לבני ערובה, לדעתי זה ציטוט שלך. "ההקבלה לבני ערובה זה ציטוט שלי, כן. זו מדינה דמוקרטית, זכותם של אנשים על גופם. ואני חושב שהגענו למצב שאנחנו כבר כנראה לא נצליח לשכנע את הלא משוכנעים, אבל אנשים שבוחרים לא להתחסן חייבים להבין גם את האחריות המערכתית שלהם. כי בעצם זה מה שזה אומר: מערכת הבריאות משועבדת למצב הנוכחי בגלל הלא-מחוסנים. אנחנו מטפלים כמעט רק בהם. אם תוסיף לזה אנשים שלא קיבלו את הבוסטר, אז זה כבר 99% מהחולים בטיפול נמרץ".
אנחנו פסע מהחורף שיביא איתו כנראה עוד תחלואה גם בלי הקורונה, המחלקות שלכם מלאות בחודשים האלה. אנשים מבוגרים שהתחסנו ייפגעו משמעותית בגלל הלא-מחוסנים? "כל מי שיזדקק לטיפול נמרץ מכל סיבה שהיא, גם אם הוא יגיע בגלל תאונת דרכים או כל מחלה אחרת – הסיכוי שלנו לתת לו מיטה פנויה הוא יותר קטן מבימים כתיקונם. אנחנו באווירת חוסר כל הזמן וכשמגיעים לכזה מצב קיצון - אז זה כמובן מחמיר מאוד".

איכילוב: מחכים למכשירי אקמו נוספים

גם בבית החולים איכילוב נרשם מחסור במכשירי אקמו. הבוקר (רביעי) חובר חולה קורונה, בן 22 לא-מחוסן, למכשיר האקמו השישי בבית החולים. החולה הגיע מבית החולים קפלן וכמוהו מחצית מהחולים המחוברים לאקמו כרגע באיכילוב. לרשות בית החולים עומד מכשיר אקמו נוסף, השמור לחולים לאחר השתלות כבד.
1 צפייה בגלריה
אקו איכילוב
אקו איכילוב
אקמו באיכילוב. צפויים לקבל מכשירים נוספים
(צילום: זיו קורן)

במקביל, בית החולים פנה לקבלת מכשיר נוסף מבית חולים רמב״ם בחיפה וצפוי לקבל בימים הקרובים מכשירי אקמו נוספים. מנכ"ל איכילוב, הפרופ׳ רוני גמזו אמר: ״בית החולים מטפל וימשיך לטפל ככל שיידרש בכל חולה נוסף שיצטרך לעלות על מכשיר האקמו. לצערי, מתוך טירוף דעת, אנשים לא-מחוסנים קורסים ומגיעים למצבי קיצון שיכלו להימנע לו התחסנו. יחד עם זאת, צוות הטיפול נמרץ והסיירת המצטיינת שלנו של הטכנולוגים הרפואיים ערוכים לכל תרחיש ככל שנדרש״.
השתתפה בהכנת הכתבה: סיון חילאי