צהבת ביילודים היא אחת מהתופעות השכיחות ביותר, שמדאיגה הורים צעירים, בעיקר הורים לבנים לקראת ברית המילה. עכשיו, הנחיות חדשות של האיגודים לרפואת ילדים לנאונטולוגיה ולרפואת ילדים בקהילה מטעם ההסתדרות הרפואית בישראל, מקילות על החשש של ההורים ואפילו מרגיעות.
המחברים, פרופ' שאול דולברג, ד"ר שמעון ברק, ד"ר שרון שגב דומאי ופרופ' אריה ריסקין, מסבירים כי צהבת היילוד היא תופעה הפוקדת כשני שלישים מהיילודים בימים הראשונים לאחר היוולדם. לדבריהם, ברוב המקרים הצהבת אינה מחייבת נקיטת פעולות, אך כיוון שקיים פוטנציאל לנזק ארוך טווח, חשוב שייעשה מעקב רפואי הולם.
2 צפייה בגלריה
תינוק עם צהבת
תינוק עם צהבת
צהבת יילודים. פוגעת בכשני שלישים מהיילודים בימים הראשונים לאחר היוולדם
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:

למה יילודים חולים בצהבת?

הצהבת נגרמת בשל הצטברות של החומר בילירובין בדם, שהוא תוצר פירוק של כדוריות דם אדומות שאמור להיות מפונה מהדם על ידי הכבד. הבילירובין המצוי בדם לפני הגיעו לכבד מכונה בילירובין ישיר, ובכבד הוא מתחבר לחומר שהופך אותו למסיס בדם, ואז הוא הופך לבילירובין בלתי ישיר. במצב כזה הוא מופרש לכיס המרה, ומשם למעי ולצואה, או לכליות ומשם לשתן.
הבילירובין מסולק מהגוף על ידי הכבד. לכל אחד מאיתנו ישנה רמה מסוימת של בילירובין בדמו, אולם רמתו נמוכה בגלל פעילות טובה של הכבד. אצל תינוק שזה עתה נולד, הכבד עדיין לא מפותח מספיק. עם זאת, אין סיבה לדאגה, משום שבתוך כמה ימים הכבד מתפתח דיו, ובעקבות זאת יורדת רמת הבילירובין.
עלייה ברמות הבילירובין אצל היילוד, עלולה להיגרם ממחלות שונות, אך במרבית המקרים היא נגרמת בשל חוסר בשלות הכבד ויכולתו לפנות את הבילירובין שהולך ומצטבר. אבחון הצהבת נעשה על ידי בדיקה גופנית של הרופא, בבדיקה של מכשיר הקרוי "ביליצ'ק" ללא דקירה, או בבדיקת דם.

האם זה עלול להיות מסוכן?

עלייה פתאומית בערכי בילירובין, מגדילה את הסיכון להופעת מצב מסוכן הקרוי קרנניקטרוס, תהליך נדיר מאוד הגורם לפגיעה בלתי הפיכה במוח. המצב הזה אינו מתרחש ברוב המוחלט של המקרים בצהבת רגילה של היילוד, אלא במחלות שונות אחרות, והוא מתרחש לרוב כשיש עלייה פתאומית ומהירה של הבילירובין עד לרמות גבוהות מאוד. מנגד, צהבת רגילה של היילוד אינה מאמירה במרבית המקרים לרמות גבוהות ומסוכנות, והיא חולפת לרוב בתוך מספר ימים עד שבועיים.

מה הקשר בין צהבת לברית מילה ומהו השינוי?

עד כה נהוג היה שלא לאשר ביצוע ברית מילה אם רמת הבילירובין בדמו של התינוק עולה על 8 מיליגרם לדציליטר. כעת קובעים המומחים שבמקרה של צהבת של היילוד, ללא מחלות רקע, אין חשיבות רפואית לרמת הבילירובין, ואין מבחינה רפואית הצדקה להמליץ על דחיית הברית, מה גם שברית המבוצעת מאוחר יותר כרוכה בסבל רב יותר של התינוק. עם זאת, מציינים המומחים, אם הצהבת חשודה כנובעת ממחלת כבד, מחלת דם או חסר של ויטמין K, יש לשקול את ביצוע ברית המילה.
2 צפייה בגלריה
אינפו צהבת
אינפו צהבת
( צילום: shutterstock)

איך יודעים שהתינוק סובל מצהבת יילודים?

עורו ייראה צהוב. הדרך הטובה ביותר להתרשם מצבע העור של התינוק היא לבדוק אותו בתאורה טובה. הצהבת מתחילה לרוב בפנים, ועם עליית ערכי הבילירובין מתקדמת לחזה, לבטן, לידיים ולרגליים. אפילו ללחמיות העיניים.

האם יש קשר בין תזונת התינוק לסיכוי לחלות בצהבת?

על פי הידוע, תינוקות הניזונים מחלב אם לוקים לעיתים במצב של צהבת ממושכת יותר. עם זאת, המומחים קובעים כי צהבת אינה עילה להעברת התינוק מחלב אם לפורמולה, ואינה מחייבת שינוי כלכלה של התינוק.
בתינוק יונק, תיתכן צהבת ממושכת בערכים יחסית גבוהים, והמומחים קובעים כי אין הצדקה להפסיק הנקה בשל צהבת יילודים, אלא במקרים נדירים של רמות בילירובין גבוהות מאוד, וגם אז ניתן לשקול הפסקת הנקה למספר שעות תוך שאיבת החלב, כדי לא לפגוע בהמשך הנקה מוצלחת. המומחים עוד קובעים כי בניגוד למיתוס לפיו חשיפה לשמש מורידה את רמות הבילירובין, מנהג זה אינו מומלץ.