צחצוח שיניים הוא פעולה יומיומית המסייעת למנוע ביעילות שתיים מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם: עששת (חורים בשיניים) ומחלת חניכיים. שתיהן פוגעות בטווח גילים רחב, מהוות אתגר משמעותי בבריאות הציבור, והסיבה להתפתחות שתי המחלות משותפת - חיידקים הנמצאים בחלל הפה.
לפלאק (רובד חיידקים המצטבר על גבי השיניים) לוקח שעות בודדות להיווצר על גבי השיניים, וללא סילוק תדיר ויעיל אנו עלולים לפתח מחלה שניתנת הייתה למניעה בקלות. ההמלצה כיום היא לצחצח שיניים בבוקר ובערב. עם זאת, לא תמיד ברור מהו סדר הפעולות, כיצד בוחרים מברשת ומשחת שיניים ומדוע צריך לצחצח פעמיים ביום.
3 צפייה בגלריה
צחצוח שיניים עם ילדים
צחצוח שיניים עם ילדים
בכל גיל. לא לוותר על צחצוח שיניים
(צילום: shutterstock)

על מה כדאי להקפיד?

מברשת השיניים
השיטה היעילה ביותר לסילוק שאריות מזון ופלאק מהשיניים הינה הברשת השיניים. חברות מסחריות משקיעות מאמץ רב בעיצוב המברשות, זאת כדי לשפר את יעילותן. מוצעות כיום מברשות ידניות וחשמליות, רכות וקשות. במברשות ידניות, נמצא כי ראש בעל סיבים בזויות ואורכים שונים יעיל יותר מבחינת ניקוי השיניים בהשוואה למברשות בעלות סיבים שטוחים.
חשוב לציין שמברשות רכות מאוד אינן יעילות לצחצוח יומיומי, אך במקרים מסוימים, לאחר ניתוח לדוגמה, יש להן יתרון. לגבי שאלת השימוש במברשת חשמלית, מחקרים הראו יעילות טובה יותר בניקוי השיניים בעת השימוש במברשת חשמלית. עם זאת, מברשות ידניות יעילות גם כן ויכולות להגיע לצחצוח ברמה טובה ומספקת.
משך זמן הצחצוח רוב האוכלוסייה מצחצחת שיניים במשך זמן קצר יותר ממה שחשבו (30-20 שניות בממוצע) וקצר הרבה יותר מהנדרש כדי לשמור על היגיינת פה ושיניים מיטבית. למשך זמן הצחצוח השפעה ישירה על כמות החיידקים שהוסרה. במחקרים הדגימו כי צחצוח של שתי דקות מסיר כמעט 50% מהפלאק ולכן ההמלצה היא לצחצח שיניים למשך לא פחות משתי דקות ולשלב שימוש בחוט דנטלי בכל פעם.
משחות שיניים כיום, ניתן לרכוש סוגים שונים של משחות שיניים, כשההמלצה היא לשימוש במשחות שיניים המכילות פלואוריד. ריכוז הפלואוריד מוצג ביחידות של ppm שהם parts per million, וריכוזו במשחות השיניים מגיע ל-ppm 1,500.
שימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד הוא אחת הדרכים היעילות במניעת עששת. מחקרים מראים ששילוב של הסרת פלאק מכנית על ידי המברשת בשילוב הפלואוריד במשחת השיניים מוריד את רמת התחלואה בעששת ב-24%. במקביל, נמצא כי ריכוז פלואוריד הנמוך מ-ppm 550 אינו מועיל. ריכוז הפלואוריד במשחה חייב להיות מותאם גיל, ובגילים הצעירים יש להקפיד גם על כמות המשחה שבשימוש. הגבלת הפלואוריד לגיל הילד נובעת בעיקר בשל החשש לבליעת משחת השיניים שאינה מומלצת.
3 צפייה בגלריה
שטיפות במי פה. לא במקום צחצוח
שטיפות במי פה. לא במקום צחצוח
שטיפות במי פה. לא במקום צחצוח
(צילום: shutterstock)
המלצות לפי גילים
עד גיל שנתיים - מומלץ להשתמש בכמות משחה מזערית (גרגר אורז), ובמשחת שיניים המכילה ppm 1,000 פלואוריד.
מגיל שנתיים עד שש - מומלץ להגדיל מעט את כמות משחת השיניים (גודל אפונה), להשתמש במשחת שיניים המכילה ppm 1,000 פלואוריד ולעודד את הילד לירוק את שאריות המשחה מפיו.
מגיל שש - יש להשתמש במשחת שיניים המכילה ppm 1,500-1,400 פלואוריד.
שטיפות פה יומיות מרבית שטיפות הפה היומיות מכילות פלואוריד בריכוז של ppm 113-250. שטיפות פה מיועדות לשימוש מגיל שש ומעלה בלבד והן אינן מהוות תחליף לצחצוח השיניים. ההמלצה לשימוש במי פה עם פלואוריד, הינה בעיקר לילדים ומבוגרים בסיכון גבוה לעששת. בילדים, השגחת מבוגר נדרשת בעת השימוש בשטיפת פה, זאת כדי להבטיח הימנעות מבליעת חומר השטיפה.
הכותבת היא מומחית ברפואת שיניים לילדים, אחראית בקרה רפואית ברשת מכבידנט