ישראלים רבים שקוראים את הכתבות על הנזקים שגורם גל החום באירופה, עם דגש על מספר המתים הגדול, בוודאי אומרים לעצמם: טוב, נו, אירופאים. הם לא רגילים לחום. אנחנו בארץ יודעים איך להתמודד עם מצבים כאלה.
קראו עוד:
בדיקת "ידיעות אחרונות" ו-ynet בנוגע להיערכותה של מערכת הבריאות לתרחיש דומה בישראל מגלה כי יש כנראה סיבה לדאגה. לפני שנתיים המליצו בכירות ובכירים לנקוט בשורה של צעדים שמטרתם להכין את בתי החולים, קופות החולים והמערכת בכללותה להתמודדות עם מצבי חירום אקלימיים, בעיקר גלי חום קיצוניים; אולם משרד הבריאות, שבכיריו קיבלו לידיהם את ההמלצות, לא יישם באופן סופי אף אחת מהן.
1 צפייה בגלריה
גל חום אירופה בריטניה לונדון כיכר טרפלגר
גל חום אירופה בריטניה לונדון כיכר טרפלגר
מתקררים מהחום בבריטניה
(צילום: AFP )
באוגוסט 2020 נעשתה פנייה משותפת בנושא מאיגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, האיגוד למחלות זיהומיות וההסתדרות הרפואית למשרד הבריאות. "שינוי האקלים כבר כאן", כתבו המומחים, "הוא משפיע על בריאות הציבור בישראל כיום, וישפיע בעשורים הקרובים. על מערכת הבריאות להיערך לטיפול בעודף התחלואה הצפוי". בין ההמלצות: הקמת יחידה ייעודית במשרד הבריאות; העברת הכשרות ספציפיות לעובדי מערכת הבריאות לצורך איתור ואבחנה של פגיעות הקשורות למשבר האקלים בכלל, ופגיעות חום בפרט; ביצוע תרגילי חירום בבתי החולים, שידמו תרחיש אקלימי קיצוני; פתיחת מוקד חירום ומוקדי אשפוז נוספים; והגדלת היקף המחקר. משרד הבריאות אמנם קידם חלק מההמלצות, אך בפועל לא יצאה לדרך אף אחת מהיוזמות.
"שינוי האקלים גורם לעלייה בתחלואה ובתמותה בשל גלי חום, וגם בגלל ההשפעה של שינוי האקלים על מחלות נשימה, מחלות לב וכלי דם. מי שמושפע הכי הרבה הם אנשים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך, שאין להם מזגן", מסביר פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "זה דורש מקופות החולים ומבתי החולים לוודא היכן הבן אדם גר, על מנת להבין את יכולתו להתמודד עם החום, או לדעת אם יש לו ביטחון תזונתי. אנחנו חייבים לעבוד ביחד, כולל ברמה העירונית. יש בהחלט עלייה במודעות מאז ההמלצות שלנו, יש תוכניות שמתגבשות בעניין ניטור תחלואה, אבל צריך לעשות הרבה יותר, לרדת ממש לרזולוציה של השכונות, כי הדברים האלה יילכו ויחמירו".
תגובת משרד הבריאות: "במהלך החודשים האחרונים נעשתה עבודה למיפוי וזיהוי הסוגיות, האתגרים והצרכים הנגזרים משינויי האקלים, והפעולות הנדרשות לקידום הנושא. תוכנית כוללת להיערכות מערכת הבריאות לשינויי האקלים נמצאת בתהליכי אישור מתקדמים במשרד. יצוין כי תרגילי חירום מתקיימים לפי לו"ז של כל בית חולים וכוללים את כלל ההיבטים הנדרשים".