מערך בריאות הנפש בחיל הרפואה יקבל חיזוק ויחנוך מחר (יום ה') את המרכז לשירותי בריאות הנפש החדש בבסיס תל השומר. לקראת פתיחת המרכז החדש מפרסם צה"ל שורת נתונים על הטיפול בבעיות הנפש בימי המלחמה. 30 אלף לוחמים עברו שיחות קבוצתיות עם קב"ן. רובם המכריע של המטופלים שבו לשירות מלא. 202 חיילים שוחררו מצה"ל בסעיף נפשי 21, בעיקר לאחר שנחשפו לזוועות 7 באוקטובר.
המקום החדש שייחנך מחר יכלול את המרכז למשפחת הקבע והיחידה לתגובות קרב, מרפאה לטיפול בפוסט טראומה למשרתים בסדיר ויחידת "ליאת" שמורכבת ממטפלים מהשורה הראשונה באזרחות שיתנו מענה זמין ואיכותי בטיפול רגשי עבור משרתי קבע בשנת הקבע הראשונה והשנייה.

בצה"ל חששו והעריכו בתחילת המלחמה כי אלפים רבים של חיילים יזדקקו לטיפולים נפשיים משמעותיים או ינשרו עקב מצוקה נפשית. בפועל הופתעו לטובה גורמי הבריאות בצה"ל מהמספרים הנמוכים של הנושרים. חרף זאת, הוחלט להגדיל את המענה לסיוע נפשי בהקמת המרכז החדש לסיוע נפשי בבסיס תל השומר, שיורכב מגוף מטה שיקבע מדיניות וירחיב את איוש תקני הקב"נים, וממרפאה שלמה וזמינה לחיילים שכעת תוקם באופן זמני, עד למתקני קבע, במשרדי Wework בתל אביב.
לפי נתוני חיל הרפואה, מתוך אלפי חיילים שפנו מתחילת המלחמה לקב"נים ביחידותיהם, כ-1,700 הופנו להמשך טיפול עמוק יותר בצוות לטיפול בתגובות קרב. כ-290 הופנו לטיפול במרכז לזיקום עורפי (המקבילה הצבאית לאשפוז יום פסיכיאטרי).
4 צפייה בגלריה
פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה
פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה
לוחמים זכו למענה נפשי ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד המרכז לשירותי בריאות הנפש, אל"מ ד"ר יעקב רוטשילד, אמר לקראת פתיחת המרכז כי "מלחמת חרבות ברזל העמידה אתגרים משמעותיים בפני מערכת בריאות הנפש בצה"ל הן באיכותם והן בהיקפם. הקמת המרכז לשירותי בריאות הנפש מבטאת יותר מכל את מחויבות צה"ל לטפל במשרתיו כמו גם להעמיד מענים לאתגרים שאנחנו פוגשים כבר כעת וגם לאתגרים המתהווים. כחלק מהקמת המרכז מועצמים ומוקמים מענים חדשים המותאמים לצרכים המיוחדים למגוון האוכלוסיות המשרתות בצה"ל".
לדבריו, "ניתן מענה לסוגיית החוסן עם התייחסות מיוחדת לאוכלוסיית המילואים שהיוותה נתח משמעותי במהלך הלחימה. הקמת המרכז מהווה בשורה של ממש לכלל משרתי צה"ל, מוקד טלפוני עם זמינות של קצין נפש 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, תגבור משמעותי של מטפלים במרכז למשפחת הקבע עם טיפול הוליסטי באוכלוסיית המשרת, חיזוק משמעותי של שירותי בריאות הנפש ביחידות השדה, בדגש עם יחידות שנחשפו לעצימות משמעותית במהלך אירועי הלחימה. המטרה שלנו כמרכז בריאות הנפש היא שלכל משרת תהיה כתובת אחת, זמינה, איכותית ונגישה לכל הצרכים שלו בתחום בריאות הנפש".
4 צפייה בגלריה
פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה
פעילות מערך בריאות הנפש בלחימה
30 אלף לוחמים עברו שיחות קבוצתיות עם קב"ן
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל מפעיל מתחילת המלחמה רשת של אנשי מקצוע הפרוסים בכל הגזרות, במטרה לתת את המענה המיטבי לכוחות בתחום בריאות הנפש. בין היתר גויסו 270 קב"נים במילואים. במהלך הלחימה נסנכו לרצועת עזה עשרות קב"נים על מנת לתת מענה ראשוני ללוחמים שחוו אירועים מורכבים מסוגים שונים, לפי בקשת המפקדים. כ-85% מהלוחמים שנזקקו לטיפול בצוות לתגובת קרב (צלת"ק) חזרו ללחימה. בנוסף, נפתח מוקד בריאות הנפש שזמין 24/7 כחלק ממוקד רפואה דחופה. קו הסיוע הטלפוני קיבל עד כה כ-3,450 פניות. מספרו של קו הסיוע *6690 - שלוחה 1.
ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף מישל ינקו: "אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה החל בתהליך של שיפור המענה לכל משרתי צה"ל. כחלק מהתהליך הוחלט להקים את מרכז בריאות הנפש מתוך הבנה כי אנו מודעים להשפעות המלחמה על הנפש והקשיים העולים מכך. הקמת המרכז, והמשאבים הרבים שמושקעים בו, מבטאת את המחויבות המקצועית והערכית המרחיבה של אט"ל וחיל הרפואה, לבריאות הנפש של משרתי צה״ל בסדיר ובמילואים".
4 צפייה בגלריה
 הקמת המרכז לשירות בריאות הנפש
 הקמת המרכז לשירות בריאות הנפש
צה"ל גייס 270 קב"נים במילואים כדי לספק מענה ללוחמים בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
קצין הרפואה הראשי, תת-אלוף פרופ' אֵלון גלזברג: "מהרגע הראשון במלחמה, בריאות הנפש הייתה נוכחת במענה החל מהשטח ועד לעורף. לאור החשיבות הרבה לנושא בחרנו אותו כאחד מהצירים המרכזיים למיקוד בימים אלו - ואנו פועלים כעת להרחיב את המענה הקיים. פתיחתו של המרכז תהיה בשורה של ממש למשרתי צה"ל".