"אני לא יודע על סמך מה התקבלה ההחלטה הזו", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, בעקבות המלצת צוות המומחים לטיפול במגפות של משרד הבריאות (צט"מ) לתת מנה רביעית של החיסון לבני 60 ומעלה. "יש דבר אחד שרואים כבר כמה שבועות: ירידה ביעילות של הבוסטר במניעת הדבקות, במיוחד בקרב האוכלוסייה היותר מבוגרת. אבל המטרה של החיסונים היא לא למנוע הדבקות, אלא מחלה קשה. אנחנו יודעים גם שהנוגדנים יורדים לאורך זמן, והנוגדנים הם הגורם המרכזי שמונע הדבקות, אז אולי זה מה שגרם לקבלת ההחלטה אתמול".
קראו עוד:
פרופ' כהן אמר שהוא ישמח לדעת איזה נתונים גרמו לצט"מ לקבל את ההחלטה. "אני חושב שזה נובע מהחשש מהאומיקרון ומהפוטנציאל הגדול שלו להדביק בקלות", אמר. "התקבלה החלטה לתת מנה רביעית שאנחנו לא יודעים מה תהיה היעילות שלה. אנחנו אפילו לא יודעים מה היעילות של המנה השלישית מול האומיקרון. אני מרגיש שיש מחסור בנתונים. אני לא אומר שזאת לא החלטה נכונה. אני רק אומר שאני לא רואה מספיק נתונים שיתמכו בה או יפריכו אותה".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית
מתחסנים במנה השלישית
מתחסנים במנה השלישית, קיץ 2021. "המטרה של החיסונים היא לא למנוע הדבקות, אלא מחלה קשה", אומר פרופ' כהן
(צילום: מוטי קמחי )
כשנשאל איזה תפקיד יכולה למלא המנה הרביעית, השיב: "היא יכולה אולי להעלות את רמת הנוגדנים ואולי לתת הגנה זמנית, אבל לאורך הזמן אני לא יודע כמה מנות נוכל לקבל כדי להימנע מהדבקה. אני רואה שרוב האנשים, גם בארץ וגם בחו"ל, שחלו באומיקרון והיו מחוסנים, חוו מחלה קלה יחסית. נקווה שזה ימשיך ככה".
"מה יקרה אם פייזר תוציא עד חודשיים גרסה חדשה של החיסון, שתהיה מעודכנת לאומיקרון? האם ניתן אותה לאנשים שקיבלו רק עכשיו את המנה הרביעית? יש יותר מדי אי-ודאות סביב הנושא הזה"
בתום הריאיון נשאל פרופ' כהן אם הוא ממליץ לבני 60 ומעלה לקבל את החיסון הרביעי. תשובתו: "הייתי רוצה לראות קצת יותר נתונים. מצד שני, אני לא חושב שיש בעיה מיוחדת - במיוחד לאוכלוסיות בסיכון - לקבל את החיסון הזה. השאלה היא מה תהיה היעילות. ועוד דבר: מה יקרה אם פייזר תוציא עד חודשיים גרסה חדשה של החיסון, שתהיה מעודכנת לאומיקרון? האם ניתן אותה לאנשים שקיבלו רק עכשיו את המנה הרביעית? יש יותר מדי אי-ודאות סביב הנושא הזה".
פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהתראיינה גם היא לאולפן ynet היום, אמרה על החיסון הרביעי: "הייתי מתחילה עם אוכלוסייה יותר מצומצמת, אבל דעתי לא נחרצת בעניין הזה, כי חסר לנו מידע רב. אני בהחלט רוצה שכל אחד מאיתנו יהיה כמה שיותר מוגן". צפו בדבריה: