הרופאים במחלקה לכירורגיה ילדים שבבית החולים "רות" לילדים במרכז הרפואי רמב"ם נדהמו לגלות בעת ניתוח של בת 4, גידול סרטני עצום בבטנה, צמוד לאחת הכליות. להפתעתם, הגידול שקל 1.2 קילוגרם - למעלה מ-10 אחוזים ממשקל הילדה, השוקלת 11 קילוגרמים. לאחר הסרת הגידול בהצלחה, אומרים הרופאים: "ניסיון העבר במקרים דומים מלמד אותנו שבמיוחד בילדים, לא משנה כמה הגידול גדול, סיכויי ההחלמה טובים".
1 צפייה בגלריה
חדר ניתוח
חדר ניתוח
במהלך הניתוח התגלה גודלו העצום של הגידול
(צילום: shutterstock)
ביום ראשון בשבוע שעבר הובאה הילדה, תושבת הצפון, לבית החולים על ידי סבה וסבתה לאחר שהתלוננה על כאבים עזים באזור הכליות. בבית החולים ביצעו בדיקות הדמיה ממושכות, שלאחריהן הילדה הוכנסה לניתוח מורכב שאותו הובילו שני רופאים בכירים במחלקת לכירורגיה ילדים, ד"ר ארקדי וצ'יאן וד"ר רן שטיינברג. ד"ר שטיינברג, מנהל המחלקה לכירורגיית ילדים ונוער בבית החולים רות לילדים ברמב"ם, מסביר: "כשעשינו בדיקות הדמיה, הבנו שמדובר בגידול גדול. כשהילדה כבר הייתה בחדר ניתוח וראינו את הגידול בעיניים והבנו שההדמיה אפילו 'עשתה הנחה' לגודלו. כבר במהלך הניתוח, כשצוות הכירורגים הצליח לכרות את הגידול באופן מלא בליווי אונקולוג בכיר, הוא נשקל ואז התברר גודלו הענק".
ד"ר רן שטיינברג, מנהל המחלקה לכירורגית ילדים ונוער בבית החולים רות לילדים ברמב"םד"ר רן שטיינברגצילום: ניצן זהר
הוא הוסיף כי לפי הספרות הרפואית בתחום הגידולים הסרטניים בילדים, לסבים ולסבתות יש חלק חשוב בזיהוי והעלאת חשד ש"משהו שלא בסדר" אצל הילדים. הסיבה לכך נעוצה בכך שהם לא רואים את הילד מדי יום, מה שמקל עליהם בזיהוי שינויים ועיוותים בהתנהגותם של הילדים ובשינויים צורניים המתרחשים בגופם. הוא ממליץ לשים לב לסימנים מחשידים בבריאותם של הילדים.
אינפו סימנים מחשידים לסרטן אצל ילדים

לדבריו, במחלקה שלו נתקלים לפחות בעשרה מקרים בשנה של גידולים רק מהסוג הספציפי הזה. המקרה הזה היה ייחודי בגלל גודלו של הגידול וכן בגלל צמידותו לכליה הימנית ולעורקים מרכזיים, מה שהפך את הניתוח למורכב מאוד. "ניסיון העבר במקרים דומים מלמד אותנו שבמיוחד בילדים, לא משנה כמה הגידול גדול, סיכויי ההחלמה נוטים להחלמה טובה. זה דבר פנטסטי, זה נותן גם כוח לילדה וגם להורים להילחם – יש אופק חיובי", הסביר. הילדה עתידה להשתחרר לביתה בימים הקרובים.