בשיתוף GSK באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור

מהי מחלת האסתמה?

האסתמה היא מחלה של דרכי האוויר (הסמפונות), שמאופיינת ברגישות ותגובתיות מוגברת של הסמפונות, כך שדרכי האוויר נעשות צרות יותר בתגובה לגירויים שונים. ברוב המקרים, קיימת דלקת כרונית בדופן הסמפונות, וכאשר הדלקת קשה יותר, נגרמת התכווצות והיצרות של הסמפונות, ייצור מוגבר של כיח/ליחה בתוכם, וזה מתבטא בקוצר נשימה, שיעול, אי סבילות למאמצים וצפצופים. מה שמאפיין אסתמה זה שונות לאורך זמן (וריאביליות), כך שגם התסמינים יכולים להיות מאד דינמיים באותו אדם, וגם תפקודי הנשימה משתנים בין בדיקות שונות.
1 צפייה בגלריה
 שימוש נכון במשאפים, כדי לשלוט באסתמה
 שימוש נכון במשאפים, כדי לשלוט באסתמה
שימוש נכון במשאפים, כדי לשלוט באסתמה
(צילום: shutterstock)

מהם הגורמים למחלה?

הגורמים לאסתמה לא לגמרי מובנים, וכוללים שילוב של נטייה מולדת/תורשתית וגורמים סביבתיים, כאשר יש קשר גם לנטייה אלרגית. הגורמים להחמרות או התלקחויות של אסתמה כשאינה בשליטה (טריגרים) הינם מגוונים, שונים בין אנשים שונים ואף יכולים להשתנות באותו אדם לאורך חייו. בין הגורמים לטריגרים: זיהומים של דרכי הנשימה, בעיקר מחלות נגיפיות/וירליות, חשיפה לאלרגנים, חשיפה לעשן סיגריות, חומרים מגרים וזיהום אוויר, שינויים במזג האוויר, שינויים במצב הרוח, מאמץ, צחוק, לעתים אף מאכלים ותרופות.

מה פירוש המושג 'אסתמה בשליטה'?

אחת המטרות העיקריות שלנו בטיפול באסתמה הוא שהיא תהיה בשליטה - שהתסמינים של המטופל יהיו מינימליים ביום ובלילה, שהאסתמה לא תפריע לו בחיי היום-יום. שהוא לא יזדקק לטיפול מקל או טיפול הצלה, ולא יסבול מהתלקחויות ויזדקק לטיפול בסטרואידים במתן סיסטמי (בכדורים או זריקה).
מחקרים מראים שקיים פער בין הערכת השליטה של המטופל במחלה בתשאול חופשי של הרופא לעומת שימוש בשאלונים מתוקפים. כך למשל, במחקר שנערך בארץ ב2019, 76% מהנשאלים (מתוך מעל 200 מטופלים) דיווחו שהאסתמה שלהם בשליטה, אבל כאשר ענו על שאלון קצר, הסתבר שרק 44% נמצאים באמת בשליטה טובה.

כיצד ניתן לברר אם החולה מצליח לשלוט באסתמה? או שהיא אינה בשליטה?

הדרך העיקרית שלנו לדעת מה מידת השליטה באסתמה היא על ידי תשאול המטופל ושימוש בשאלונים מתוקפים כמו מבדק השליטה באסתמה(ACT) . במסגרת זאת נרצה לברר כיצד האסתמה השפיעה עליו לאורך זמן, ולפחות בשבועות האחרונים. האם הוא הרגיש שהאסתמה שלו מפריעה לו לתפקד בצורה מלאה? באיזו תדירות הוא סובל מקוצר נשימה? האם היו לו תסמיני אסתמה בלילה, ובאיזו תדירות? עד כמה הוא נזקק לטיפול הקלה בתקופה האחרונה? כיצד הוא מרגיש לגבי השליטה באסתמה? בנוסף נבדוק האם היו התלקחויות ואיך הן טופלו. מעבר לתשאול אנחנו מבצעים באופן עתי בדיקת תפקודי ריאות- ספירומטריה, כדי להעריך את ההשפעה של האסתמה על זרימת האוויר, כיוון שתיתכן פגיעה בסמפונות שהמטופל לא תמיד ירגיש, ועשויה לגרום לאורך זמן לנזק בלתי הפיך.
הסיבות העיקרית שהאסתמה אינה בשליטה היא היענות נמוכה של המטופלים לטיפול ושימוש לקוי במשאפים השונים, מחקרים מראים כי 70-80% מהמטופלים לא יודעים להשתמש נכון במשאף שנרשם להם.

כיצד ניתן לטפל באסתמה שאינה בשליטה?

כדי להביא לשליטה באסתמה צריך לשלוט ולהחליש את התהליך הדלקתי בסמפונות - וזה נעשה על ידי טיפול תרופתי במשאפים. הטיפול בדלקת הוא על ידי סטרואידים, שכאשר הם ניתנים בשאיפה המינון שלהם מאד נמוך (פי אלף פחות מאשר כמות הסטרואידים שהגוף יוצר בעצמו) והם כמעט לא נספגים בגוף אלא פועלים באופן מקומי בדרכי האוויר והריאות. הסטרואידים מדכאים את התהליך הדלקתי, אבל מכיוון שמדובר על מצב כרוני, גם הטיפול צריך להילקח באופן קבוע ולאורך זמן, ומכאן גם החשיבות של שיפור ההיענות לטיפולית, אחת האפשרויות לשיפור ההיענות היא שימוש במשאף פשוט לשימוש שנוטלים פעם ביום.
כאשר האסתמה לא בשליטה טובה, זה סימן שהפעילות הדלקתית גבוהה מידי, וצריך להחליש אותה על ידי תיגבור הטיפול. יש חשיבות רבה לשליטה טובה יותר במחלה שכן שליטה באסתמה יעילה מאד במניעת התלקחויות או התקפים של אסתמה, מביאה לשיפור משמעותי באיכות החיים, וכנראה גם יכולה למנוע נזק מתמשך לדרכי הנשימה. כדי להגיע לשליטה טובה, לא מספיק שיירשם משאף, אלא צריך להשתמש בו, וצריך לדעת להשתמש בו בצורה נכונה כדי שהתרופה תגיע לריאות.

מה החשיבות של הטיפול התרופתי והליווי של הרופא בתהליך?

כאמור, כדי להשיג שליטה טובה באסתמה צריך לשלוט במרכיב הדלקתי, ולכן הרבה חולי אסתמה נזקקים ליטול את הטיפול התרופתי באופן קבוע, וזה נקרא טיפול מניעתי או טיפול אחזקתי. בביקורי המרפאה ניתן להעריך את מידת השליטה באסתמה, להתאים את הטיפול בהתאם לכך, לוודא שימוש נכון במשאפים, ולעקוב אחרי מדדים כמו תפקודי הריאות. במקרים מעטים יחסית, מדובר על אסתמה קשה שלא ניתנת לטיפול מוצלח על ידי המשאפים בלבד, ולשמחתנו ישנם טיפולים ביולוגיים ממוקדים המאפשרים לסובלים מאסתמה חמורה להשתחרר מהתקפים קשים, לרדת באופן דרסטי ואף להגמל מתלות בסטרואידים סיסטמיים (על כל המשתמע והנזקים שהם גורמים) ולחזור לחיים נורמליים ומאוזנים עם איכות חיים. הטיפולים הביולוגים ניתנים בזריקות באופן פשוט ועם מינימום תופעות לוואי והם כלולים בסל הבריאות.

איך אתה כרופא מסביר לחולים לשמר את האסתמה בשליטה?

חשוב מאד להקפיד וליטול את הטיפול האחזקתי באופן קבוע, גם כאשר מרגישים טוב. הפסקות בטיפול עשויות לגרום להתגברות תהליך הדלקת, יציאה משליטה של האסתמה, הרגשה פחות טובה, קוצר נשימה וסיכון מוגבר להתלקחויות ונזק לסמפונות. מכיוון שאצל אסתמטים התהליך הדלקתי כל הזמן קיים, צריך כל הזמן להחליש את הדלקת באופן פעיל בעזרת טיפול קבוע במשאף.

ד"ר ונד הוא מנהל המערך לרפואת ריאות במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי באשקלון

בשיתוף GSK באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור