התרופות לסרטן המומלצות לסל: לרגל תחילת העבודה של ועדת סל התרופות לשנת 2023, גיבש האיגוד האונקולוגי את רשימת ההמלצות שלו לתרופות שאותן יש לתעדף בדיונים הקרובים. מהרשימה שהגיעה היום (ד') לידי ynet עולה כי בדומה לשנים קודמות, גם השנה יינתן ייצוג נרחב לסוגי הגידולים השונים, ובהם שד, ריאה, גינקו-אונקולוגיה, מערכת העיכול, דרכי שתן, גידולי עור, סרקומות וגידולי ראש-צוואר.
קראו עוד:
"על מנת לשמר את מקומנו כמדינה מובילה בטיפול בסרטן, עלינו להישאר בחזית באימוץ טיפולים חדשים לקבוצת מחלות אלו", צוין בפתח רשימת ההמלצות ששוגרה היום למשרד הבריאות, לקראת תחילת הדיונים. "המטרה העיקרית של הטיפולים האונקולוגיים הינה להגביר את שיעור החולים המחלימים מסרטן. מדובר בטיפולים קדם ובתר-ניתוחיים (ניאו-אד'ובנט ואדג'ובנט). טיפולים אלו מוגבלים בזמן ויכולים להחזיר מטופלים למעגל החיים, העבודה והמשפחה לשנים רבות. מסיבה זו מצאנו לנכון לדרג במקומות גבוהים טיפולים מסוג זה", ציינו באיגוד.
2 צפייה בגלריה
 "תרומה גדולה מאוד של הטיפולים המניעתיים, שמורידים את הסיכון לחזרת המחלה"
 "תרומה גדולה מאוד של הטיפולים המניעתיים, שמורידים את הסיכון לחזרת המחלה"
"תרומה גדולה מאוד של הטיפולים המניעתיים, שמורידים את הסיכון לחזרת המחלה"
(צילום: shutterstock)
התקציב השנתי של ועדת הסל עדיין לא נקבע ובשנה שעברה הוא עמד על 550 מיליון שקל. משרד הבריאות צפוי לפרסם בקרוב את רשימת חברי ועדת הסל.
אלו הן התרופות המרכזיות שעליהן ממליץ האיגוד:
  • אבירטרון - טיפול מונע בסרטן הערמונית.
  • ניבולומב - ניתנת יחד עם כימותרפיה לפני ניתוח במטופלים עם סרטן ריאה.
  • פמברוליזומאב - לכימותרפיה קדם-ניתוחית.
  • אבמציקליב - למשך שנתיים כתוספת לטיפול הורמונלי מונע בחולות סרטן.
  • ססיטוזומאב- לטיפול בחולות עם סרטן שד.
  • פמברוליזומאב - לטיפול בחולות עם סרטן צוואר הרחם גרורתי או חוזר בקו הראשון.
  • אנפורטומאב - לטיפול עם סרטן אורותליאלי גרורתי אשר התקדמו לאחר טיפול כימותרפי מבוסס פלטינום וטיפול באימונותרפיה.
  • סוטורסיב - בחולי סרטן ריאה מסוג שאינו תאים קטנים הנושאים את המוטציה KRAS G12C.
  • דורבהלומאב - לטיפול בסרטן ריאה מפושט עם תאים קטנים.
  • טבנטפוספ - לטיפול בחולים עם מלנומה של גלגל העין.
  • אולפריב - לטיפול בסרטן ערמונית גרורתי.
  • אטזוליזומאב - לטיפול בסרטן ריאה לאחר כריתה וטיפול כימותרפי.
פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד הישראלי לאונוקלוגיה ורדיותרפיה אמר: "ברשימה יש הרבה מאוד תרופות שמשקפות מחקרים גדולים שנעשו בשנה הזו בדבר תרומה גדולה מאוד של הטיפולים המניעתיים, שמורידים את הסיכון לחזרת המחלה, כמו למשל סרטן הערמונית, השד והריאה. הטיפולים הללו ניתנים לפני או אחרי ניתוח או טיפול קרינתי ומביאים להפחתת הסיכון לחזרת המחלה בקרב אחוז גדול יותר של אנשים שמחלימים ממנה בטווח הארוך. כלומר, אחוז גבוה יותר של אנשים שיבריאו מהמחלה שלהם בעקבות התרופות הללו".
2 צפייה בגלריה
פרופ' בר סלע
פרופ' בר סלע
התרופות החדשות מפחיתות את הסיכון לחזרת המחלה. פרופ' בר סלע
(צילום: דוברות בי"ח העמק)
ד"ר יונתן כהן, מנהל היחידה למחקרים קליניים במכון האונקולוגי בהדסה ויו"ר ועדת התעדוף של האיגוד האונקולוגי, התייחס לרשימה ואמר: "יש כמה סוגי תרופות שנמליץ עליהן השנה. הקבוצה הראשונה מיועדת לחולים שעוברים ניתוח ושאנחנו מקווים שיירפאו מהמחלה והתרופות הללו תסייענה להם בכך. אבירטרון וקטרודה בכמה סוגי סרטן שונים, למשל.
"הקבוצה השנייה מיועדת לחולים עם מחלה מפושטת שבה הסיכוי להחלים הוא קטן. בכל זאת, ישנן תרופות שבעזרתן אחוז מסוים מהחולים ממשיכים לחיות. אנחנו מדברים בעניין זה בעיקר על תרופות שעובדות על מערכת החיסון בגידולים של מערכת העיכול העליונה.
"הקבוצה השלישית היא קטגוריה שקשה יותר לסווג אותה. האונקולוגיה היום הופכת להיות יותר מותאמת אישית, כלומר תתי-קבוצות שבעבר היינו מתייחסים אליהן כאל סוג גידול אחד, והיום אנחנו מבינים שזה לא המצב. התרופה מוביסרטינין למשל מיועדת לקבוצה ספציפית יחסית אבל משיגה תוצאות טובות באותם חולים".