"איש הברזל" הן אתגר שבאמת רק אנשים עם כושר מטורף וכוח רצון אדיר יכולים לצלוח. אך גם בקרב אותם נבחרים יש כאלה שעשויים מחומרים חזקים אף יותר.
בחודש הבא תתקיים בטבריה תחרות "IRONMAN 70.3” – חצי איש ברזל. מה היא כוללת? 1.8 קילומטר של שחייה, אחר כך 90 קילומטרים של רכיבה על אופניים, ולקינוח 22.1 ק"מ ריצה. לשם השוואה: בטריאתלון אולימפי יש רק 1.5 קילומטר שחייה, 40 קילומטר רכיבת אופניים ו־10 ק"מ ריצה. מצד שני, בתחרות איש ברזל מלאה המרחקים כפולים, כך שהכל בחיים יחסי.
מי שמשתתפים לרוב בתחרויות כאלה הם אנשים במצב גופני מושלם. אלא שהפעם יהיו שם גם נכי צה"ל, שחלקם נפצעו קשה מאוד במהלך השירות, השתקמו בעזרת הספורט ומתאמנים במרץ לקראת האירוע.
3 צפייה בגלריה
שמעון בן ישי
שמעון בן ישי
שמעון בן ישי
(צילום|: טלי כהן)
אחד מהם הוא שמעון בן־ישי (61), שנפצע במלחמת לבנון הראשונה בשתי רגליו. מזה שבע שנים הוא מטפל באופן צמוד בבנו, אוהד, הפצוע הכי קשה ממבצע "צוק איתן". "מאז הפציעה התעקשתי להחזיר את עצמי למסלול של החיים. רציתי להוכיח לעצמי שאני יכול לחזור לשחות, לרוץ ולרכוב על אופניים, ומאז אני שם", מספר בן־ישי. "זאת תהיה הפעם השביעית שלי באיש הברזל. הייתי בין החלוצים של התחרות ב־2005, באוסטריה. מבחינתי זו דרך חיים. החלום שלי הוא שאוהד גם יעשה את איש הברזל יום אחד. אנחנו עושים המון ספורט ביחד וזה מאוד מסייע לו. אני מקווה שבעתיד נתחרה יחד בתחרות".
עבור אלי סופר (28), שנולד כחרדי, חזר בשאלה, התגייס ונפצע באורח קשה ברגליו ב"צוק איתן", זאת תהיה הפעם הראשונה בתחרות המאתגרת. "זה משהו מטורף שלא ציפיתי שאעשה", הוא מודה. "כשנפצעתי חשבתי שהכל אבוד. הייתי ספורטאי לפני כן ולא האמנתי שאחזור להיות כזה. הספורט עוזר לי מאוד גם נפשית. איבדתי שלושה חברים בקרב, והספורט מפקס אותי ומרגיע אותי. לפני שנה התחלתי להתאמן לתחרות, אחרי ששנים הרגליים שלי היו מושבתות. זה פשוט לא ייאמן. התהליך מצריך עבודה קשה מאוד וסביבה תומכת, ואני שמח על הזכות שנפלה בחלקי".
גם פרי פטל (47), פוסט־טראומטי שנפצע בפיגוע בקפה מומנט בירושלים, השתקם דרך הספורט. הוא הולך להשתתף בתחרות יחד עם אשתו, חנית. "אני די ותיק בתחום הטריאתלונים", הוא מספר, "הספורט החזיר אותי לחיים. אם לא הייתי מתאמן הייתי במקום מאוד רע היום. אני מתרגש שאני עושה את זה עם אשתי. תמיד אנחנו מתחרים בנפרד. אשתי אצנית, וזה יהיה מעניין וגם דוגמא חינוכית לבנות שלנו".
3 צפייה בגלריה
עשהאל לובצקי
עשהאל לובצקי
עשהאל לובצקי
מתחרה נוסף הוא ד"ר עשהאל לובוצקי (38), קצין גולני שנפצע קשה בגפיים התחתונות במלחמת לבנון השנייה. סימון פרבשטיין, מנכ"לית עמותת "תקוות" שמלווה את כלל המשתתפים נכי צה"ל בתחרות, מספרת: "עשהאל בחר להתגייס לגולני ולהפוך לקצין כדי לשמש דוגמה. הוא לחם בקרבות משמעותיים רבים, ובאחד מהם נפצע בשתי רגליו. למזלו, מומחה כלי דם הצליח להציל את הרגליים. בשנים האחרונות, למרות הקושי שנובע מהנכות, הוא החליט להשתקם דרך הספורט, הגיע אלינו לעמותת תקוות, החל לשחות, ועכשיו הוא כבר עומד להתחרות באיירונמן".
40 הזוכים בתחרות איירונמן בטבריה יעפילו לאליפות העולם של סבב IRONMAN 70.3 לשנת 2022, שתתקיים ב־11-10 בדצמבר 2022 בניו־זילנד. השותפים בהבאת התחרות לארץ הם קבוצת קומטק וקרן סילבן אדאמס, עיריית טבריה, משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, איגוד הטריאתלון וחברת טרגט.