בתחילת חודש מאי האחרון נפלו השמיים על יפית יפרח ועל ארבעת אחיה, כשאימם הפכה לסיעודית. "זה קרה קצת יותר משבוע אחרי שהיא חזרה מטיול מאורגן בחו"ל", היא מספרת. האם, 75, חולה באחד ממסתמי הלב, לא נתנה למחלה להאט או לשבש את אורח חייה. "אימא הייתה אישה דינמית ופעילה עד כדי כך ששכחנו כולנו את המסתם הלא תקין", אומרת יפרח. "ואז, קצת אחרי שהיא חזרה מחו"ל, הבחנו שהיא מעט מבולבלת, אבל לא ברמה מדאיגה".
4 צפייה בגלריה
הוספיס בית
הוספיס בית
לעתים נדרשים למצוא פתרון להורים בתוך ימים ספורים. למי פונים?
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
ילדיה ייחסו את השינוי בהתנהגותה לעייפות מהטיול ובכל זאת שכנעו אותה לפנות לרופא המשפחה. "היא עברה סדרת בדיקות דם שתוצאותיהן היו תקינות. גם לשאלות הרופא היא ענתה באופן ענייני ומדויק והתרשמנו שהיא חוזרת לעצמה", משחזרת יפית. עד שבאחד הבקרים של אותו שבוע, התקשר אליה אחד מבניה, כמנהגו מדי בוקר. האם לא ענתה לשיחה. "אחי נסע לבית במהירות ומצא את אימא שלנו בוהה ליד החלון, לבושה בשני זוגות מכנסיים ולא מזהה את הבן שלה".

מציאות חדשה ומפחידה

רק בהדמיית ה-CT השלישית במלר"ד שיבא זוהה האירוע המוחי. במהלך הבדיקות איבדה האם את הכרתה והועברה, מונשמת, ליחידה לטיפול נמרץ במחלקה לשבץ מוחי. "במשך עשרה ימים עשינו תורנויות סביב המיטה שלה, האמנו שהיא תתעורר מהתרדמת ותזהה אותנו. אבל גם אחרי שזה לא קרה, עדיין סירבנו לקבל את העובדה שאימא שלנו, הפעילה, כבר איננה, ובמקומה יש לנו אימא סיעודית מורכבת".
ביום ה-11 לאשפוז, מפיל עליהם הצוות הרפואי פצצה נוספת: "מיצינו את הטיפול ואין לנו יותר מה להציע לה", הודיעה אחת מרופאות המחלקה לבני המשפחה "אנחנו מבקשים שתפנו אותה כבר מחר". "בכנות, אני לא יודעת מה טלטל אותנו יותר, זה שאימא לקתה באירוע מוחי או הידיעה שאנחנו צריכים לדאוג לה מעכשיו לעכשיו למחלקה סיעודית, כשאין לנו שמץ ידיעה איך מתחילים בכלל לגלגל את הפקעת הבירוקרטית הזו", אומרת יפרח.
"בכנות, אני לא יודעת מה טלטל אותנו יותר, זה שאימא לקתה באירוע מוחי או הידיעה שאנחנו צריכים לדאוג לה מעכשיו לעכשיו למחלקה סיעודית, כשאין לנו שמץ ידיעה איך מתחילים בכלל לגלגל את הפקעת הבירוקרטית הזו"
"עמדנו חמישה אחים בוגרים, נבוכים ולגמרי אבודים, מול המציאות החדשה והמפחידה הזו". לדבריה, איש מהצוות הרפואי לא הושיט להם יד ונידב להם מידע." וכשאנחנו כל כך חסרי אונים, חיפשנו בגוגל בית אבות שיתאים לאימא, כי זה היה המקור היחיד שעמד לרשותנו".
למזלה, יפרח שיתפה במצוקה הגדולה חברה לעבודה, שבזכות ניסיונה בנושא קישרה בינה לבין רופא גריאטרי. "הוא עשה לנו סדר בהתנהלות, ובזכות הצעותיו היעילות, בדקנו מספר אפשרויות ובחרנו במחלקה סיעודית מתאימה לאימא".
הסיפור של יפית הוא הסיוט של כולנו, כשאחד מההורים הופך סיעודי והמשפחה נדרשת לפנות את המיטה ולדאוג לסידור במוסד מתאים - בהנחה שוויתרתם על טיפול סיעודי בסביבה הביתית בסיוע מטפל. איך ממשיכים מכאן ולמי פונים? ריכזנו את כל המידע החיוני לשעת המשבר, שיעזור להתמצא במרחב הבירוקרטי החדש צעד אחרי צעד.
4 צפייה בגלריה
סיעודי
סיעודי
שההורה הפך סיעודי עולה הצורך להתחלף בתפקידים
(Ground Picture/shutterstock)

תחנה ראשונה: עובדת סוציאלית

"העובדות הסוציאליות בבתי החולים מהוות את החוליה הראשונה בשרשרת הבירוקרטיה, שפונה למשפחה מיד אחרי שזו מתבקשת לחפש להורה מחלקה סיעודית", אומרת שרי לבל, עו"סית במחלקה פנימית בסורוקה.
הצעד הראשון הוא לכנס את כל בני המשפחה. "כשההורה הפך סיעודי עולה הצורך להתחלף בתפקידים, להיות ההורה של ההורה, להחליט בשבילו ולקחת עליו אחריות, כשכל החלטה תהיה דרמטית והתפקיד שלי הוא לתווך את המידע באופן בהיר וברור", היא מסבירה.
"המהלך הראשון שלי הוא פנייה בשמם למשרד הבריאות, בבקשה לקבל קוד עבור האשפוז הסיעודי - שיוזיל או יפחית את עלות האשפוז במחלקות הסיעודיות שבבתי האבות. במקביל, אני מציידת את בני המשפחה בשאלונים ומנחה אותם איך למלא ולהעביר אותם למשרד הבריאות.
אינפו אשפוז סיעודי

"חשוב לי", מדגישה לבל, "לתת משימות לבני המשפחה, כדי שירגישו שבאירוע קורע הלב הזה, המערכת לא זרקה את ההורה שלהם 'לאיזה מוסד', אלא שהם אלה שחיפשו ומצאו את האופציה המיטבית להורה שלהם. אני מציידת אותם ברשימה של בתי אבות רלוונטיים וממליצה שיבקרו לפחות בשניים מהם ויתרשמו".
בזמן שממתינים לתשובת משרד הבריאות, יש לבדוק את מצב הביטוח הסיעודי.

תחנה שנייה: ביטוח סיעודי

"משנת 2019 הפסיקו חברות הביטוח לשווק פוליסות סיעוד חדשות, אך הן שומרות על זכויותיו של כל אדם שרכש פוליסה לפני תאריך זה", אומר ד"ר אודי פרישמן, מומחה לביטוחי בריאות וסיעוד.
כאשר ההורה מחזיק בפוליסה סיעודית של הקופה בנוסף לזו ושל חברת ביטוח פרטית - האם אפשר למצות את שתיהן במקביל? "אין כל מניעה חוקית למצות כל פוליסה שעליה שילם המבוטח".
4 צפייה בגלריה
ביטוח סיעודי. לקרוא את האותיות הקטנות בפוליסה
ביטוח סיעודי. לקרוא את האותיות הקטנות בפוליסה
ביטוח סיעודי. לקרוא את האותיות הקטנות בפוליסה
(צילום: shutterstock)
למי פונים ובאיזו דרך? מורידים טופס תביעה מאתר המבטחת, ופונים בשם ההורה למוקד הקופה ולחברת הביטוח, בתביעה למימוש הביטוח הסיעודי".
האם חברות הביטוח, אלה שבהסדר עם הקופה והחברות הפרטיות, מערימות קשיים? "לא במתכוון, אבל מדובר בהליך שעושי להתמשך לעיתים על פני חודשים. בחלק מהמקרים, חברות הביטוח ישלחו רופא מטעמם שיבדוק את הקשיש הסיעודי, גם במוסד שבו הוא נמצא, כדי להחליט אם לאשר או למנוע את הזכאות למימוש הפוליסה".
גם אחרי שמשרד הבריאות כבר הגדיר את ההורה סיעודי או תשוש נפש? "כאן יש משמעות לאותיות הקטנות שכתובות בכל פוליסה, שעליה חתם ההורה. בחלק, אם לא ברוב המקרים, אין הלימה בין הגדרת משרד הבריאות להגדרת חברת הביטוח מה נכלל תחת סיעודי/תשוש נפש".
איך נדע להתמצא בסבך הבירוקרטי הזה? "ההליך גוזל זמן רב והתמצאות בתחום ולכן מומלץ לגייס בן משפחה שיעבוד על זה ורק על זה, או להיעזר בשירותי עו"ד או איש ביטוח הבקיאים בנושא".

תחנה שלישית: יש קוד אשפוז, לאן ממשיכים מכאן?

במקביל למילוי הטפסים, מקבלת המשפחה מעו"סית המחלקה או באמצעות משרד הבריאות את רשימת בתי האבות הסיעודיים המאושרים ומפוקחים על ידיו.
ד"ר לודמילה זיידנברג, גריאטרית מחוז מרכז של הכללית: "הפרטים על כל בית אבות שבאישור משרד הבריאות, שקופים לציבור באתר המשרד. כדאי לנפות מרשימת המוסדות את המקומות הרחוקים ולהעדיף את הקרוב לכם ביותר, מכיוון שביקור ההורה חיוני לשני הצדדים".
אבל איך נדע במה לבחור? יש לחזור ולוודא שהמקום מאושר על ידי משרד הבריאות, מהלך שיבטיח לכם שהמקום מתנהל על פי סטנדרטיים שהגדיר המשרד, כגון: רופא זמין 24/7, אחות מוסמכת בכל משמרת, דיאטנית, פיזיותרפיסט, מרפאים בעיסוק והפעלת הקשיש בתעסוקה יומית הכוללת גם חשיפה למוסיקה, עבודות יד, טיפול בגינה ופעילויות פנאי משמחות כגון: הופעות אומנים במקום".
4 צפייה בגלריה
סיעודי
סיעודי
התרשמתם לטובה? הגיעו שוב למקום, ללא הודעה מוקדמת ובשעות שונות
(Suwin/shutterstock)
בחרנו בשלוש אופציות מוסדיות, איך מתקדמים מכאן? עורכים שיחה טלפונית ראשונית עם הנהלת המקום. מבררים אם במקום אכן מועסקים כל בעלי המקצוע שהוגדרו על ידי משרד הבריאות, כמה עובדים בכל משמרת, מהו סדר היום ועד כמה הוא מגוון.
מבקשים לבקר במוסד. שימו לב לניקיון המטופלים, הצוותים והמקום. בדקו את האוכל - כיצד הוא מוגש והאם הוא חם וטרי? הסתובבו בחדרים, בשירותים ובחדרי המקלחת ובדקו אם הם מאובזרים באמצעים שיקלו על הקשיש הסיעודי. ולא פחות חשוב: יש במקום ריח של שתן חריף? זה הזמן לברוח משם.
התרשמתם לטובה? הגיעו שוב למקום, ללא הודעה מוקדמת ובשעות שונות. דברו עם בני המשפחות של מאושפזים, עם אנשי הצוות, בדקו שהמקום מוגן באמצעות מצלמות אבטחה וכי מוצב שומר בכניסה.

ומה לגבי המימון?

אחת משלוש אפשרויות:
מימון פרטי - במחיר שיכול להגיע גם ל-16 אלף שקל ואף יותר לחודש אשפוז.
החזר מהביטוח הסיעודי - לרוב עם תקרת החזר של עד 80% מעלות האשפוז, כאשר גובה הסכום נגזר ממועד ההצטרפות לביטוח ותנאי הפוליסה ולרוב נע בין 4,500 ל-10,000 שקל בחודש בביטוח הסיעודי הקבוצתי (דרך קופות החולים). בכל מקרה, תקופת ההמתנה בפוליסה של הביטוחים הסיעודיים היא 60 ימים. משמעות הדבר שגם כשיש ביטוח, הוא ישולם רק לאחר 60 ימים מהמועד שבו המבוטח הפך לסיעודי.
אשפוז במימון מלא או חלקי של המדינה.
אינפו אשפוז סיעודי

אשפזתם את ההורה? זה גם הזמן לשקול פנייה לבית משפט לשם הוצאת אפוטרופסות גוף או כללית, בהתאם למצבו.

מי זמין לעזור לכם?

  • קול הבריאות - מוקד הפניות של משרד הבריאות: 5400*, טופס מקוון באתר או בדוא"ל: moked1299@mail.gov.il
  • המשרד לשוויון חברתי: 8840*
  • עמותות "למען הקשיש", שפועלות ביישובים רבים