מחסור בתרומות הזרע בכל הארץ: ד"ר אלון קדם, מנהל בנק הזרע, בית החולים הרצליה מדיקל סנטר, מסביר כי בכל הארץ נרשם מחסור חמור בתרומות זרע. "זה לא שאין כרגע מנות זרע, אבל הביקוש בשנים האחרונות מאוד גבוה, גם בגלל הפתיחות, יש יותר נשים יחידניות, יותר זוגות חד מיניים, ולכן ישנה עלייה משמעותית בביקוש. יחד עם זאת אנחנו רואים שחלק גדול מהמועמדים שמגיעים אלינו לא מצליחים להגיע בסופו של דבר ולהפוך להיות תורמים".
למה זה קורה? "הסיבה העיקרית היא שריכוזי הזרע הולכים ויורדים, רואים בשנים האחרונות ירידה משמעותית באיכות הזרע של החבר'ה הצעירים".
למה זה קורה דווקא בשנים האחרונות? "אנחנו לא יודעים להצביע על סיבה אחת. לפני שנה בתחילת מגפת הקורונה ראינו היענות מאוד גדולה של מועמדים שרצו, כנראה בגלל המצב הכלכלי והחל"ת, לתרום. אבל הם לא הצליחו לעבור את תהליך המיון, שבבסיסו הוא גובה ומשקל מסוים. בנוסף, הגברים חייבים להיום רווקים ובגילי בין גיל 20 ל-32. חלק גדול מהפונים נפסלים או שהם נשואים או לא פנויים, או לא עומדים בקריטריונים.
אתם עושים סלקציה לגברים? "בכלל לא. אין סלקציה של מוצאים וצבעי עיניים. הסלקציה העיקרית היא בסופו של דבר בדיקות הזרע ואחרי זה בדיקות גנטיות ורפואיות, שם אנחנו מחמירים ולכן הרבה מאוד נפסלים".
תורמים יכולים להרוויח מזה גם כלכלית? "מדובר בתרומה, התרומה מאוד נאה. תורם זרע בממוצע מקבל כ-700 שקלים חדשים לפעם אחת. הוא יכול להגיע בדרך כלל פעם בשבוע לתקופה מסוימת. כלומר לתקופה מסוימת הוא יכול ליהנות מהכנסה נאה, יכול לכסות לו את השכירות".
אם בעוד 20 שנה יבוא ילד שיטען שאני ההורה שלו? "תרומות הזרע בארץ אנונימיות לחלוטין, השם של התורם לעולם לא יוכל להיחשף בשום צורה שהיא. אנחנו תמיד מסבירים ומבהירים לתורמים שאם הם לוקחים חלק בחברות שנותנות דנ"א ויכולים למצוא קרובי משפחה, הם לוקחים סיכון שמישהו יכול לאתר אותם".