בשיתוף GSK ללא מעורבות בתכנים
האביב בפתח, ועבור חולי אסתמה רבים זה הזמן שבו המחלה יוצאת משליטה: הלילות ללא שינה, השיעול הטורדני שלא מפסיק וכמובן קוצר הנשימה. זו מחלת האסתמה – והטריגרים שעלולים להחמיר אותה שונים ומגוונים: מעישון ואלרגנים למחלות ויראליות, וכמובן עונות המעבר.
בשנים האחרונות נכנסו לשימוש משאפים המכילים 3 מרכיבים: שילוב שני סוגים של מרחיבי סימפונות לצד סטרואידים לטיפול בדלקת - הכל במשאף אחד.
עד כה שימש המשאף המשולש רק לטיפול ב-COPD , מחלת ריאות חסימתית כרונית, אך לאחרונה אישרה ועדת סל הבריאות את התווייתה גם לחולים באסתמה. זו בשורה של ממש עבור אותם חולי אסתמה שעדיין סובלים מסימפטומים ולא מצליחים להגיע לשליטה של המחלה, למרות הטיפולים המקובלים. אז מה הגורמים לחוסר שליטה באסתמה ואיך אפשר לטפל בה?
2 צפייה בגלריה
אסתמה - פרופסור דוד שטרית
אסתמה - פרופסור דוד שטרית
פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי "מאיר", שבכפר סבא, מקבוצת "כללית"
(צילום" אלבום פרטי)
פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי "מאיר" מקבוצת "כללית" בכפר סבא, מהי אסתמה?
"מדובר במחלה מאוד שכיחה. זו מחלה של דרכי האוויר, שבה יש תקופות של הפוגה והחולה מרגיש טוב, ויש תקופות של התלקחות, שבהן החולה מושבת מהשגרה היומיומית וזקוק לטיפולים תרופתיים. התסמינים שלה הם קוצר נשימה, שיעול, כאבים בחזה וצפצופים בשעות הלילה או בעקבות מאמץ גופני".
מה מוביל להתלקחות?
"למחלה יש רקע גנטי, אבל ידוע שיש לה טריגרים סביבתיים, כמו עישון, אלרגנים סביבתיים ולמעשה כל מחלה ויראלית, עלולים לגרום להתלקחות. התקופה הנוכחית, עונת האביב, מלאה בגורמים אלרגניים. אחר כך, יש את המנגל ביום העצמאות ואת מדורות ל"ג בעומר, שמגדילים את החשיפה לעשן, שגם יכול להוות טריגר. על כן, חשוב להקפיד על סביבה מאווררת, וכמובן לפנות לטיפול".
האם מדובר במחלת ילדים?
"המחלה נפוצה יותר בגילאים צעירים, אבל יש גם אוכלוסייה מבוגרת עם אסתמה. אם המחלה החלה בילדות, היא בדרך כלל עוברת בגילאים מבוגרים. אבל היא יכולה להופיע בכל גיל ולא לעבור. התלקחויות יכולות להופיע בבת אחת, ולכן חשובה הדבקות בטיפול".
2 צפייה בגלריה
אדם סובל מאסתמה - קוצר נשימה
אדם סובל מאסתמה - קוצר נשימה
לא רק ילדים: מחלת האסתמה יכולה להופיע בכל גיל
(קרדיט: Shutterstock)
איך אפשר לטפל באסתמה?
חלק חשוב ונכבד בטיפול נכון באסתמה הוא הקפדה על נטילת התרופות בהתאם להתוויה הרפואית שנקבעה למטופלים. שאלנו את פרופ' שטרית כיצד מאבחנים אסתמה ומהן דרכי הטיפול המומלצות למניעת החמרה במצב הרפואי של חולים במחלה, בדגש על החשיבות לדבקות בטיפול.
כיצד מאבחנים אסתמה?
"אם חולה חווה קוצר נשימה לא לתקופה קצרה, או חוסר נשימה מתמשך הוא חייב לבצע תפקודי ריאות, בדיקה פשוטה שכל רופא ריאות מבצע במרפאה. וכך להגיע לאבחנה של אסתמה במרבית המקרים.

מה הטיפול המומלץ באסתמה ואסתמה קשה בפרט?

"קודם כל, כמובן, נטרול גורמי סיכון. אם החולה מעשן, נמליץ לו להפסיק; אם יש טריגרים אלרגניים, נמליץ להתרחק מהם; וכמובן שנציע טיפול תרופתי יותר אינטנסיבי. חולים כאלו יכולים עכשיו לקבל את הטיפול במשאף המשולש שיכול לשפר להם את תפקודי הריאה, הסימפטומים והשליטה של האסתמה. עד היום הטיפולים היו במספר משאפים, וככל שהחולה נוטל יותר משאפים, נפגעת הנכונות להתמיד בטיפול. למשאף המשולש שניתן פעם ביום יש יתרון בשיפור ההיענות הטיפולית. כשמטופל מאובחן עם אסתמה, הטיפול מתווה לו בהדרגה.
במידה ולמרות הטיפול האופטימלי, ממשיך המטופל לחוות התקפים, זה אומר שהמחלה יצאה מאיזון. מטופלים עם תפקודי ריאות נמוכים, שלא מגיבים טוב לטיפול שגרתי באסתמה, בדרך כלל מאובחנים עם אסתמה קשה. במקרים אלו יתכן צורך גם בטיפולים ביולוגיים ממוקדים הניתנים בזריקות תת עוריות פעם בחודש, שמביאים לשליטה טובה במחלה".
מה המסר שלך לרגל יום המודעות לאסתמה?
"הטיפול במשאף משולש, וכן הטיפולים הביולוגיים, הביאו למהפכה בתחום האסתמה, משום שהם מטפלים טוב יותר בתסמינים והחמרות של האסתמה, מה שמביא לאיכות חיים גבוהה יותר".
בשיתוף GSK ללא מעורבות בתכנים
פורסם לראשונה: 11:41, 06.05.24