מחלוקת משמעותית סביב מכרז חדש להפעלת מערך בריאות התלמיד בבתי הספר נרשמה בין ארגוני העובדים למשרד הבריאות. כך נודע ל-ynet. הארגונים מזהירים מפני אפשרות לקיצוץ משמעותי בשכרן של האחיות ומנגד משרד הבריאות טעון כי השינויים שערך במכרז האחרון לא יפגעו בתנאיהן.
בשונה ממכרזי העבר, החברות שמתמודדות על המכרז לא התבקשו להציע רכיב תגמול משלהן לאחיות אלא קיבלו אותו מראש על ידי משרד הבריאות. בנוסף, הנחה אפשרית נוספת בשיעור של עד עשרה אחוזים עשוי להביא לפגיעה בפני עצמה ברכיבי השכר של האחיות. בעוד ששכרן של האחיות על פי רוב הוא מעל ל-90 שקלים לשעה, בחישוב החדש שערכו ארגוני העובדים עולה כי הוא עשוי להגיע ל-88 שקלים וזאת עוד לפני ההנחה שעשויה להוריד עוד יותר את שכרן.
1 צפייה בגלריה
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
קיצוץ צפוי לאחיות בבתי הספר. חיסון לילדים
(צילום: shutterstock)
על פי נתוני משרד הבריאות האחרונים שמסכמים את הפעילות בבתי הספר בשנת הלימודים 2021-2022, השירות ניתן לכ-1.45 מיליון תלמידים בכיתות א' עד ט'. האחיות אמונות בעיקר על מתן חיסונים לתלמידים על פי תדריך החיסונים של משרד הבריאות (ובהמשך לחיסונים הניתנים בתחנות טיפות החלב), ובנוסף אחראיות על קידום חינוך לבריאות במוסדות החינוך, כמו גם על תיאום בדיקות ראייה ושמיעה. יש לציין כי לאורך השנים השירות קוצץ והופרט. כיום תלמידי הדרום (כולל אשקלון) והצפון מקבלים את השירות במוסדות החינוך על ידי עובדות בריאות הציבור של משרד הבריאות. בחיפה, נתניה, ירושלים ואיזור תל אביב השירות ניתן על ידי שתי חברות פרטיות.
בארגוני העובדים זועמים על תנאי המכרז החדש ושיגרו בימים האחרונים מכתבים חריפים למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "בישראל קיים מחסור בעובדי בריאות בכלל ובאחים ואחיות בפרט", כתב יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית. "זהו מגזר ששכרו ותנאיו הנלווים אינם עומדים בהלימה לתרומתו החשובה והחיונית למשק ואינם תואמים את עבודה הקשה המוטלת עליו. והנה להפתעתנו, מסתבר כי משרד הבריאות, האמון גם על שמירת בריאותם של ילדי ישראל, בוחר להתעלם מכל אלו, ופועל במסגרת המכרז הנוכחי (בשונה לחלוטין מהאופן שבו התנהלו בעבר מכרזים אלו), מתוך שיקולים צרים ונקודתיים, ותוך התעלמות מהתמונה הרחבה באופן שעלול חלילה לפגוע בתלמידי מערכת החינוך ובאחיות המקצועיות, המנוסות והמסורות שמטפלות באותם תלמידים ו-"על הדרך" גם לפגוע בזכותן להתאגד וליהנות מיתרונותיו של הסכם קיבוצי.
בהמשך הוסיף כי "ברור לכל שהמשמעות הישירה היא ניסיון הוזלת עלות העסקתן של האחיות וסביר לוודאי כי הוזלת עלות זו תהא בדמות "הצערת" השירות וסיום העסקתן של האחיות הוותיקות או אי קליטתן על ידי חברות נותנות השירות אשר יזכו במכרז. קשה להאמין, שלכך מכוון משרד ממשלתי בישראל – התעלמות קשה ופוגענית בעובדות אחיות ותיקות".
גם בהסתדרות האחים והאחיות התנגדו לתנאי המכרז החדשים. "מעיון ראשוני מנתוני המכרז עולה באופן חד משמעי כי התמורה המרבית לספק אינה מאפשרת תשלום מלוא תנאי ועלויות השכר של אחיות בריאות הציבור כפי שמתחייב בהתאם להסכמים הקיימים ובהתאם להוראות המכרז", כתבה רינה טיורי, יו"ר חטיבת בריאות הציבור בהסתדרות האחים והאחיות. בהמשך כתבה כי "פרסום מכרז הפסדי זה יוצר ודאות לפגיעה בזכויות העובדים ובשכרם, יגרום להפרת הסכמים קיבוציים, יפגע בחופש העיסוק, יפלה עובדים ותיקים ובעלי ניסיון". טיורי קראה להפסיק לאלתר את המכרז ולהורות על ביטולו.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ההפך הוא הנכון. לא רק שאין פגיעה בשכר האחיות, במכרז החדש הופרד רכיב השכר מרכיב התקורה, על מנת להבטיח כי רכיב השכר, נקבע לפי נתוני השכר המשולמים בפועל, יגיע ישירות לאחיות. באופן הזה מובטח כי לא תהיה כל פגיעה בשכר האחיות. התמורה במכרז הנוכחי בנויה מרכיב תשלום לספק להעסקת האחיות ומרכיב תקורה ורווח של הספק.
"בניגוד למכרז הקודם, הפרדה זו נועדה על מנת למנוע פגיעה בשכר האחיות המשולם על ידי הספק. כך, עלות שכר האחות במכרז מבוססת על נתוני שכר שמשולמים בפועל, כאשר השכר המצוין הוא חלק מהתמורה הכוללת שספק השירותים אמור לקבל בגין כלל רכיבי השכר. שכר זה מגלם עלות העסקה ממוצעת על ותק וניסיון, כך שהספק יוכל לשלם שכר גבוה יותר לאחיות בעלות ותק וניסיון. בנוסף המשרד קבע כללים בהסכם שמטרתם לשמור על שכר האחיות ולמנוע את שחיקתו לאורך ההסכם. בהתאם לחוק חובת המכרזים, ועדת המכרזים תדון בטענות שהועלו בפניה לצורך בחינה מעמיקה".