תרגול מדיטציה - על הנייר זה אולי נשמע פשוט. לשים בצד לרגע את לחצי היום-יום, ולהתחבר לאני העצמי בכמה רגעים של שקט מבורך. בפועל, זה אולי אחד הקשיים הגדולים שלנו כעת. אולי אפשר גם אחרת? בר עמר, מדריכת מדיטציה ומטפלת רגשית, עם כל המידע על התרגול שיכול לשנות גם את החיים שלכם, במיוחד בתקופה מורכבת זו.
מהי מדיטציה? מדיטציה היא מצב שקט שבו התודעה, המוח, הלב וזרם המחשבות רגוע ואיטי, כשהפוקוס הוא על הנוכחות ועל מה שקורה ברגע הזה, בכאן-ועכשיו, ולא על מה שהיה או מה שיהיה בעתיד. כשאנו מצליחים להיכנס למצב מדיטטיבי, החוויה של החיבור לרגע משפיעה עלינו מיד - על מצב הרוח, על ההורמונים ועל הנפש – ומאפשרת לנו להיות במצב של רגיעה, זרימה וקבלה.
מדיטציה לא נועדה רק להיפים, רוחניקים או יצורים מוזרים שגרים בטבע, היא זמינה ומתאימה לכולם. עם כלים, ידע ורצון נוכל גם אנחנו להתחבר לאותו שקט. במהלך התרגול אנחנו מתחברים לעולם הפנימי וחווים הצצה לשכבות עמוקות יותר בתוכנו, מפתחים יכולת להתבונן בעצמנו מעבר לדאגות וטרדות החיים, ונותנים לזרם המחשבה לחלוף מבלי להזדהות ולהגיב למחשבות. מאז 7 באוקטובר כולנו פגשנו שדים פנימיים, חרדות וכאב עמוק.
הכוח של המדיטציה מרפא את מערכת העצבים הפיזית. הוא משחרר מחרדות, פחדים, מתח, לחץ, שליטה, תלות, דפוסים ישנים והרסניים, ופותח אותנו לשינויים מבורכים בחיים, לבריאות, לשקט ממחשבות טורדניות ומחשבות בכלל, מחבר אותנו למרכז שלנו, לאהבה, נתינה ושמחה. יש כמה שלבים בדרך.
3 צפייה בגלריה
שקט שלווה מדיטציה מיינדפולנס רווחה נפשית
שקט שלווה מדיטציה מיינדפולנס רווחה נפשית
כול אחד יכול למצוא שקט פנימי, גם אתם
(צילום: shutterstock)

הבאת המודעות לגוף הפיזי

זה הרובד הראשון והאובייקט שהכי זמין לנו להתבונן ולהתחבר אליו. פיתוח המודעות לגוף הפיזי, לתזונה, לספורט וליוגה זה השלב שבו אנו מכינים את הגוף ככלי למדיטציה, מתחזקים ובונים בסיס יציב, כי כשהגוף מרגיש טוב, אנחנו מרגישים טוב. העבודה על הגוף כוללת גמישות, חוזק, נשימה, ובכלל כל תנועה עם תשומת לב שתאפשר לנו להרגיש יותר חופשיים, בריאים ומאוזנים.

עבודה רגשית וריפוי העבר

כדי להגיע למצב של שקט, אנו רוצים להתחבר לעבר שלנו, והסיבה היא הצורך לנקות ולשחרר את טראומות הילדות, התניות העבר, דפוסים וחיווטים מהילדות שהותנו לנו לפני שנים ומנהלים אותנו עד היום. סיפורים לגבי מי שאנחנו וכאבים לא מעוכלים משפיעים עלינו עד היום, כדי שנוכל להירפא ולהשתחרר מהם אנו צריכים לתת הרבה מקום לריפוי רגשי עמוק ויסודי. משם בחירותנו בחיים משתנות, וכמראה – החיים עצמם הופכים חדשים ומעודכנים.
אם נקביל את התודעה למחשב, התת-מודע הוא תוכנה שמותקנת על המחשב. תוכנה זו פועלת באופן עצמאי ואוטומטי ומנהלת את רוב הבחירות שלנו – מקטנות ועד גדולות, ושולטת בחיים שלנו מבלי שנשים לב לכך.
במדיטציה אנו עושים "האקינג" למערכת, נכנסים לעומק דרך נשימה, תנועה, דמיון מודרך, צלילה פנימה, ומחווטים מחדש את התת מודע - מאפשרים לאור, אהבה ונוכחות לרפא את צלקות העבר ולאנרגיה חדשה לחדור למערכת. משם אנחנו יכולים להגיע לחוויית חיים בריאה יותר ומעודכנת לגרסה העכשווית שלנו.
"אם נקביל את התודעה למחשב, התת מודע הוא תוכנה שמותקנת על המחשב. תוכנה זו מנהלת את רוב הבחירות שלנו – מקטנות ועד גדולות, ושולטת בחיים שלנו מבלי שנשים לב לכך. במדיטציה אנו עושים "האקינג" למערכת ומחווטים מחדש את התת מודע - מאפשרים לאור, אהבה ונוכחות לרפא את צלקות העבר לחוויית חיים בריאה יותר"
אפשר לקרוא לעבודה הרגשית גם ריפוי לילד הפנימי, וזאת מכיוון שהתהליך הוא ממש כמו לתקשר עם ילד קטן. כאנשים שחווים את עצמם כבוגרים אנו נוטים לשכוח שהיינו ילדים ומתקשים להתחבר לאותם חלקים בתוכנו.
הילד הפנימי מבטא את החלקים היותר ילדיים שבנו, מכאבי העבר שחווינו כילדים ועד שמחת החיים. החתיכות האלו פועמות בתוכנו - אותו הילד מחכה לנו שנחדש את הקשר איתו, שננכח איתו ברגעים שבהם המערכת קפאה ולא הצליחה לעכל את החוויה. הריפוי מתבטא בהבאת האני של היום לשהות עם אותו ילד פנימי בחמלה, אהבה ונוכחות. העבודה עם הילד הפנימי היא דרך דמיון מודרך, צלילה פנימה, תשומת לב, ובעיקר באמצעות פוקוס על התחושות בגוף.
3 צפייה בגלריה
בר עמר תרגול מדיטציה
בר עמר תרגול מדיטציה
להתחבר מחדש לילד הפנימי הנמצא בתוכנו

תחושות הן השער שלנו לרגש ולתת-מודע

מאז פרוץ המלחמה כולנו בסטרס, והתופעות הלא-נעימות שמתלוות אליו לעיתים עולות ומציפות אותנו. לא תמיד אנחנו יודעים כיצד להתמודד איתן. כאשר מופיעה תחושה לא נעימה בגוף (במקום לברוח מתוך הרגל), אנו רוצים לשאול את עצמנו - מה התחושה? היכן היא בגוף? ומה הרגש שמופיע איתה? מכאן נרצה להעביר אליה את תשומת הלב עם עיניים עצומות, כאשר אנו נמצאים בשהייה עם התחושה - ולא בורחים ממנה או מנסים לשנות אותה.
נשאל את עצמנו - מתי חווינו בעבר את אותה תחושה? מהו הטריגר שהפעיל אותה? ודרך זאת נוכל לגלוש לזיכרונות עמוקים יותר מהעבר, לצלול, להביא מודעות וחיבוק לאותו זיכרון ולחווט מחדש את התת-מודע. אפשר להשתמש במוזיקה, דמיון מודרך, נשימות ובכל טכניקה אחרת שעובדת לנו.
כאשר הילד בתוכנו מחלים והגוף מתחזק, אנו פנויים לתרגל עוד רובד של מדיטציה – שהוא התבוננות נטולת שיפוט על כל מה שקורה לנו בחיים – מבפנים ומחוצה לנו, ועל החיים עצמם. למוח יש נטייה לשפוט את החיים כטוב או רע, להשוות ולהסתכל על החיים בקוטביות. להתבוננות יש את הכוח הפלאי והקסום לצפות בכל מה שקורה בתוכנו כמו צפייה בסרט בנטפליקס.
ההתבוננות בנשימה, במחשבות, ברגשות ללא שיפוט או הזדהות, יחד עם ההסכמה לקחת צעד אחורה מתוך הסיפור שלנו, מאפשרת לנו ספייס. במקום להישאב לתוך הסיפור, להזדהות ולפעול מתוכו - נחווה רווח אדיר של הנאה, שקט, זרימה והרמוניה.
3 צפייה בגלריה
תרגול מדיטציה
תרגול מדיטציה
מדיטציה. תרגול יומיומי יכול לעשות פלאים
(צילום: shutterstock)

נוכחות בחיי היום-יום

כדי לחוות חיים שלמים יותר נרצה ליישם את האימון ואת המדיטציה גם בחיים עצמם. נוכחות בכאן ועכשיו כאימון וכדרך חיים מאפשרת לנו להביא מודעות להתנהלות השוטפת של חיי היום-יום. נוכחות בעבודה, בלימודים, כשאנו הולכים ברחוב, ביחסים עם בני זוג, באוכל ובכל דבר שאנו עושים. הנה מספר דוגמאות:
אוכל – תשומת לב לתחושות שקשורות לנושא האכילה, דימוי גוף וכו' מאפשרת ריפוי לאכילה הרגשית, כמו אשמה אחרי אוכל, ודחפים לא מודעים לאוכל שיוצרים אחר כך תחושות ומחשבות לא נעימות. עם תשומת לב לרגש שקיים מתחת לאכילה עצמה, נוכל להביא את עצמנו למערכת יחסים אוהבת ובריאה יותר עם אוכל.
מין – הבאת תשומת לב לתחושות עם הנשימה בזמן חוויה מינית, מאפשרת לנו לחוות אותה מתוך חיבור עמוק יותר והרמוניה עם בן הזוג, עד כדי כניסה למדיטציה דרך החוויה המינית. בנוסף הדבר מאפשר שיפור ביצועים והנאה גדולה יותר בזמן החוויה.
קשרים אישיים - הרבה מהאינטראקציות מול בני זוג, חברים ושאר מערכות יחסים מופעלות בעקבות טריגר שנלחץ ולא טופל בשורש. מתוך כאבי העבר אנו עלולים להיות מטורגרים, להרגיש דחייה, כאב, פחד נטישה וכו', ולהשליך את זה על הפרטנר.
כאשר אנו עובדים עם תחושות, נצליח לזהות את ההפעלות והטריגרים מול בן הזוג או האדם שמולנו, לתקשר את כאב הגוף שעלה, וכך ליצור תקשורת אוהבת במערכות היחסים שלנו בחיים, מול עצמנו ומול האחר. כך, כל חוויה שאנו חווים עם מודעות, משנה את התדר ממתח וכאב – לרגיעה, שמחה והרמוניה בחיינו. בזמנים שבהם כולם מחפשים קצת רוגע ושלוות נפש, המדיטציה שווה זהב, ולא עולה לכם דבר.