בשיתוף אלי לילי
לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
יש מי שמתעוררים בבוקר עם צריבה בכפות הרגליים וקושי לדרוך עליהן. בחלק מהמקרים מתלווה לתחושות אלה, בהמשך היום, גם עקצוץ, נימול ברגליים או בידיים, זרמי קור או חום, לחץ ואפילו היעדר תחושה.
תסמינים אלה עלולים לסמן את קיומה של נוירופתיה סוכרתית, שעלולה להשפיע עד מאד על איכות חיי המטופלים בסוכרת.
כדי להבין מהן הבעיות שמביאה איתה הנוירפתיה הסוכרתית, אירחו דנה רון ופרופ' איתמר רז במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" את פרופ' אביבית כהן, מיחידת הסוכרת, המחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם, בהדסה עין כרם.
כשהמערכת העצבית נפגעת: נימול, חולשת שרירים או פגיעה במערכת העיכול
הנוירופתיה הסוכרתית היא מילה כוללת לסיבוכים רבים שיכולים להופיע כתוצאה מהסוכרת והפגיעה שלה בעצבים. הם יכולים להופיע בצורת כאבים אבל גם כפגיעות במערכת העיכול כמו שלשולים, עצירויות וגם הפרעות בתנועתיות וגם בתופעות נוספות.
יש גם הפרעות במערכת העצבים המוטורית, שהן פחות שכיחות אבל התופעות היותר שכיחות, הן במערכת העצבים הסנסורית, התחושתית, קודם כל בעצבים הקטנים, שמתווכים מצד אחד כאב וטמפרטורה ומצד שני גם את התחושה.
"אלה יכולים להיות כאבים עזים, כאילו שרפה, זרם חזק, עצבים, כאילו היד או הרגל עולות באש, בדרך כלל בכפות הרגליים", אומרת פרופ' כהן.
"כ-50% ממטופלי הסוכרת יחוו כאבים או בעיות או חוסר תחושה, אבל אצל רובם מצב הרגל הוא בסדר", מוסיף גם פרופ' רז.
האזינו לפודקאסט:
הכאב הנלווה
כדי להתמודד עם הכאבים ואי הנוחות, ניתן טיפול תרופתי באמצעות תרופות ממשפחת התרופות מונעות האפילפסיה ותרופות ממשפחת התרופות שמעלות סרוטונין או אדרנלין.
פרופ' כהן מודה, שנושא הכאבים הוא בעיה החוזרת על עצמה בכל הנוגע לנוירופתיה באמצעים קונבנציונליים.
"אנו רואים הצלחה של הפחתה בעוצמת הכאב של 30%", היא אומרת ומודה שזה לא הרבה. "אנחנו אומרים למטופלים, בואו נשמור על איזון סוכרתי, בוא נצמצם גורמי סיכון נוספים כמו עישון, אלכוהול, כמו חסרים ויטמינריים כמו תת תריסיות ואני מנסה גם לגשש ולראות שמדובר אכן בנורופתיה סוכרתית קלאסית, ולא בפגיעה מסוג אחר", היא מספרת על תהליך האבחון והטיפול.
"אם נעצור את כל הגורמים שדיברנו עליהם, תאוזן הסוכרת, יושלמו חוסרים. אם לא יעשנו, לא ישתו, התהליך ייעצר אבל להחזיר את הגלגל אחורה ולתקן את הנזק העצבי, זה לא ממש ריאלי", אומרת פרופ' כהן, אך גם נותנת פתח של תקווה למטופלים ומוסיפה: "זה לא לנצח. בדרך-כלל לאחר שהחולה מתאזן, כעבור שנה כבר ניתן להבחין בשיפור".
תופעות נוספות ופחות שכיחות שחשים חולים הם צריבה בעור, עקצוץ, נימול, ואיברים רדומים. עליהם אומרת פרופ' כהן חלים אותם כללים וניתנות אותן תרופות.
פרופ' כהן מסבירה שגם טיפולים כמו דיקור וטנס (דיקור עצבי ממוקד) מועילים לחלק מטופלים.
לדבריה, "יש אנשים שאנחנו מפנים למרפאות כאב ויש אנשים שזה עוזר להם. חלקם מקבלים הזרקות חודשיות וזה עוזר ולפעמים הבעיה היא מאוד מסוימת, אז אנו עושים חסימה עצבית, גם כן במרפאות כאב, שם מזריקים למוצא העצב חומר משתק שעוזר".
למרבה הצער, "לפעמים העצב אינו עובד יותר וזה בלתי הפיך ואף מחמיר את כאבי הנוירופתיה".
בישראל נערך מחקר בין לאומי על ויטמין בשם alpha lipoic acid, שהוא ויטמין ספציפי שלגביו הצליחו להוכיח מחקרית בישראל, כי הוא מפחית את הכאב בעוצמה של כ-30 אחוז.
על החשיבות של אבחון וטיפול מוקדם
פרופ' כהן ופרופ' רז מדגישים שניהם את החשיבות של אבחון מוקדם של מחלת הסוכרת, בכדי למנוע סיבוכים עתידיים ובכדי לעצור את המחלה.
פרופ' רז: "הגישה צריכה להיות אבחון מוקדם של האנשים שיש להם סוכרת, להוריד את רמות הסוכר בדמם לנורמה ככול האפשר, בפרט בשנתיים הראשונות. זה כנראה הטיפול הטוב ביותר שאנחנו יודעים לתת היום כדי שלא יסבלו בהמשך מכאבים ומבעיות רפואיות נלוות אחרות".
בשיתוף אלי לילי
פורסם לראשונה: 18:33, 13.02.24