ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הובהל אחר הצהריים (שבת) למרכז הרפואי שיבא לאחר שחש ברע - והממצאים הראו חשד להתייבשות. מדובר באחת התופעות השכיחות ביותר בעולם ובישראל בעונת הקיץ. רובם הגדול של מקרי ההתייבשות, כמו אצל ראש הממשלה, מסתיימים בטוב, אולם להתייבשות יש סכנות לא מועטות שמהן צריך להימנע.
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא זמן קצר לאחר הגעת שיירת ראש הממשלה
בית החולים שיבא זמן קצר לאחר הגעת שיירת ראש הממשלה
ראש הממשלה הגיע לבית החולים שיבא לאחר שחש ברע. סובל מהתייבשות
(צילום: טל שחר)
נתניהו פרסם סרטון שבו אמר: "אתמול ביליתי בשמש בלי כובע ובלי מים, ואני מרגיש מאוד טוב". הוא הוסיף כי "אני רוצה להודות לכולכם על הדאגה וגם להודות לצוותים המצוינים בשיבא שבדקו אותי. יש לי רק בקשה אחת מכם - אנחנו עוברים גל חום במדינה ואני מבקש שתהיו פחות בשמש ותשתו יותר מים".
מהי התייבשות? המונח התייבשות, ובעגה הרפואית – דהידרציה, מתייחס למאזן שלילי של מים, המרכיבים כ-70 אחוז מגופנו. ואכן, לא לחינם קיבלו המים את השם נוזל החיים: בלעדיהם לא ייתכנו חיים. אנחנו מתייבשים כתוצאה מגורמים רבים וביניהם הקאות, שלשולים, אובדן דם, כוויות, סוכרת, מחלות כרוניות אבל גם כתוצאה מחשיפה לשמש ומיעוט בשתייה.
הבעיה היא שתחושת הצמא בגופנו נוטה להגיע לאחר שתהליך ההתייבשות התחיל. הגוף יודע להסתיר את ההתייבשות, עד למחסור ניכר במים. לרוב, התסמינים מופיעים כאשר כשני אחוז מנפח נוזלי הגוף אובד.
מה ההבדל בין התייבשות, מכת חום ומכת שמש? מכת שמש מתרחשת כשהטמפרטורה בחוץ עולה על 32 מעלות בצל והלחות גבוהה. מכת חום גורמת לשרשרת אירועים מסוכנים בגוף, שעד מהרה עלולים לגרום לסכנת חיים. בעת מכת שמש מתרחש תהליך של התייבשות שבו מאבדים מנוזלי הגוף.
מהם סימני ההתייבשות? התייבשות מביאה לשלל תסמינים התלויים במאזן הנוזלים.
  • התייבשות קלה גורמת לתחושת צמא, אובדן תיאבון ועור יבש. אצל ספורטאים גורמת ההתייבשות לירידה של כשליש ביכולת הגופנית.
  • התייבשות בינונית גורמת לצמא, ירידה בנפח השתן ההופך צהוב עד חום, עייפות, פה יבש, היעדר דמעות בזמן בכי, כאבי ראש וסחרחורת. מעבר מישיבה לעמידה גורם לירידה מהירה בלחץ הדם מה שעלול להביא לסחרחורת ועילפון.
  • התייבשות חמורה, שבה נגרם אובדן של 5% מנוזלים הגוף או יותר, מה שמביא להאצה בקצב הנשימות והלב בזמן שלחץ הדם צונח בשל המחסור בנוזלים. עוד בתסמינים: ישנוניות, עילפון, עור מקומט, התכווצות שרירים, פרכוסים ואובדן הכרה. מחסור של 15% בנוזלים הוא כמעט תמיד קטלני.
אבל לא רק המחסור בנוזלים בעייתי. התייבשות משנה את מאזן המלחים בגוף, וגורמת לירידה או עלייה דרמטית ברמת הנתרן והאשלגן בגוף, שני מלחים הקשורים לתהליכים גופניים באיברים רבים שפעולתם משתבשת. התייבשות משבשת גם את פעילות הכליות, עד למצב חמור של פגיעה בלתי הפיכה ברקמותיהן.
אז מה עושים? אבחון התייבשות הוא פשוט למדי. מעבר לתסמינים הבולטים ובהם מיעוט במתן שתן או אי-מתן שתן יותר מ-12 שעות, עור וריריות יבשות וירידה כללית במצב ההכרה, מתבטאת ההתייבשות היטב בבדיקת דם שנקראת כימיה. בדיקה זו מודדת את המלחים נתרן ואשלגן, ואת מדדי תפקודי הכליות – אוריאה וקריאטינין. ערכים גבוהים של אלה האחרונים מעידים על התייבשות בדרגה גבוהה. התייבשות חמורה משנה גם את חומציות הדם, הבאה לידי ביטוי בבדיקת דם נוספת הנקראת גזים בדם.
"בהתייבשות קלה ניתנים נוזלים לווריד, והחולה משוחרר לביתו לאחר שחש בטוב וחוזר למצבו הבסיסי. במקרים קשים יותר מועבר החולה לאשפוז תוך ניטור ומתן נוזלים לתוך הווריד המכילים את המרכיבים החסרים בדם, לצד טיפול בסיבוכים שנגרמו מההתייבשות"
במצב כזה, בהתייבשות קלה ניתנים נוזלים לווריד, והחולה משוחרר לביתו לאחר שחש בטוב וחוזר למצבו הבסיסי. במקרים קשים יותר מועבר החולה לאשפוז תוך ניטור ומתן נוזלים לתוך הווריד המכילים את המרכיבים החסרים בדם, לצד טיפול בסיבוכים שנגרמו מההתייבשות.
מה קורה כאשר מאשפזים חולה שסבל מהתייבשות? הטיפול הרפואי בבית החולים כולל אשפוז תוך ניטור ומתן נוזלים לתוך הווריד.
מה עושים כדי למנוע התייבשות?
בימי הקיץ, הקפידו לשתות לפחות שמונה כוסות נוזלים ביממה. אם אתם עוסקים בפעילות גופנית או שוהים בסביבה חמה, הקפידו על שתייה מרובה של 12 כוסות נוזלים לפחות ביממה. אל תחכו שהגוף "יאותת" לכם שהוא צמא - פשוט שתו. רצוי לשתות מים ולא נוזלים ממותקים, ובוודאי לא משקאות אלכוהוליים.
2 צפייה בגלריה
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
הקפידו על כובע ושתו הרבה, גם כאשר הגוף אינו מאותת שהוא צמא
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
שתייה מרובה היא גם הפתרון במקרה שלקיתם בשלשולים או הקאות. לא מומלץ להשתמש בכדורים להפסקת שלשול, שכן הם גורמים להתרבות הנגיפים או החיידקים במעיים, ולהארכת משך המחלה. במקרה של הקאות מרובות עשוי הרופא להמליץ על כדור או נר "מוטיליום" או "פראמין" המשפיע על מנגנון ההקאה ומפחית את תדירותו.
אצל מבוגרים או ילדים מיובשים בעלי יובש ניכר בפה, עיניים שקועות או מיעוט במתן שתן, כדאי לתת תמיסת מלחים שאותה ניתן לרכוש ללא מרשם בכל רשת פארם, עד שהחולה חוזר להטיל שתן באופן תקין.
אם האדם נראה חיוני, עירני ומגיב ניתן להמשיך בטיפול שמרני בבית. אולם אם הוא אינו נותן שתן מעל 12 שעות, מצב הכרתו מעורפל והוא ממאן לשתות - יש להפנותו לבדיקת רופא.