בשיתוף מדטרוניק
לאכול בלי לחשוב על רמות הסוכר: זה אחד החלומות של חולי הסוכרת. "על פי הספרות המקצועית, אחד האתגרים הגדולים אצל אנשים עם סוכרת מסוג 1 היא השחיקה בניהול המחלה", אומרת מאיה לרון הירש, דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בסוכרת, "יש כל כך הרבה פעולות שמטופל צריך לעשות ביום כי לנסות לאזן את עצמו: לפני כל ארוחה צריך לבדוק את רמת הסוכר, לחשב את כמות הפחמימות, להעריך את תכולת החלבון והשומן, להחליט כמה אינסולין יש להזריק, מתי להזריק אותו ועוד...
"על פי מחקרים רק שליש מחולי סוכרת מסוג 1 מעידים על עצמם שהם יודעים לספור פחמימות בצורה טובה, מה שמביא אותם לעיתים להימנעות מסוגי מאכלים מסוימים או לחוסר איזון משמעותי לאחר אכילתם. כמו כן, ידוע שהימנעות מאכילה עלולה להגביר את הסיכון להפרעות אכילה, שהוכח מחקרית שבמקרים של סוכרת מסוג 1 יש יותר מקרים של הפרעת אכילה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, במיוחד בקרב נשים".
"פעם, המפגש אצל הדיאטנית כלל בעיקר התמודדות עם נושא הפחמימות והסוכרים. היום בזכות מערכות כמו מינימד G780 המפגשים כוללים שיח על פיתוח מסת שריר, וחלבונים. אני מתרגשת לשמוע מאנשים אמירות כמו, 'אני שוכח לפעמים שיש לי סוכרת'"

המערכת ששינתה את חיי הסוכרתיים

מערכת שנקראת מינימד G780, מערכת היברידית בעלת יכולת להעביר אינסולין אוטומטית בהתאם לרמת הסוכר הנוכחית, מה שמאפשר למטופל, לאזן את עצמו באופן מיטבי עם פחות התעסקות סביב הארוחות, שינתה את חיי הסוכרתיים. "מאז כניסת המערכת לשוק, אני שומעת ללא הרף משפטים כמו 'זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני אוכל פיצה או פסטה ואני כבר לא מפחד'.
1 צפייה בגלריה
לבלב מלאכותי חדש
לבלב מלאכותי חדש
מערכת מינימד G780
(צילום: מדטרוניק)
"כך למשל, עם המערכות הקודמות אם מטופל אכל ארוחה גדולה עם 80 גרם פחמימה ולא העריך את זה נכון, וחישב שאכל 50 גרם. הגיוני שהסוכר יעלה אצלו, כי החישוב היה מוטעה והוא לא קיבל מספיק אינסולין עם המערכת, זה כמעט לא קורה. היא מזליפה אינסולין באופן אוטומטי בהתאם לרמת הסוכר הנוכחית. מחקר שנערך במרכז הרפואי "שיבא" ופורסם השנה, מצא שגם אם המטופל אכל 75 גרם פחמימה (קערת פסטה) ולא דיווח על כך למערכת, היא ידעה ע"פ העליה ברמת הסוכר להעביר לו מספיק אינסולין ולהוריד את רמת הסוכר ברמה משביעת רצון.
היא מוסיפה ואומרת כי "ספירת פחמימות מביאה לאיזון מדויק יותר, אולם גם ללא ספירה מדוייקת התוצאות מצוינות וזאת בשורה גדולה לאנשים עם סוכרת מסוג 1, במיוחד לאלו שלא יודעים לספור פחמימות או שפשוט נמאס להם לספור פחמימות".

מאיה דיאטנית מדטרוניקמאיה לרון הירש
לרון הירש שוקדת בימים אלה על מחקר בבית החולים שיבא שעומד להתפרסם בקרוב. המחקר כולל 13 מבוגרים בגילאים שונים: כולם התבקשו לאכול שני משולשי פיצה עם תוספת גבינה בשלושה אופנים שונים:
  • עם מערכת לא אוטומטית עם ספירת פחמימות מתקדמת.
  • עם מערכת המינימד 780 כולל ספירת פחמימות
  • עם המערכת ללא ספירת פחמימות.
המחקר הוכיח שאכילה של מנה מורכבת כמו פיצה מובילה לאיזון טוב עם המערכת האוטומטית גם כשסופרים פחמימות וגם כשלא, מה שמוכיח שהמערכת פשוט משנה את כל כללי ההתנהלות עם הסוכרת כפי שהיו ידועים עד כה.

"שיפור איכות החיים של אנשים עם סוכרת"

"ייחודיות המערכת היא ביכולת שלה להפחית אירועי היפוגליקמיה וגם במתן תיקונים אוטומטיים של כמות האינסולין למניעה והפחתה של היפרגליקמיה ועל ידי כך מסייעת להגיע לאיזון מקסימלי עם הפחתה משמעותית בהתערבות האקטיבית של המטופל. זו המערכת היחידה שבודקת ומתקנת את הסוכר בכל חמש דקות", אומרת לרון הירש. "אין ספק שמדובר בשיפור עצום של איכות החיים של אנשים עם סוכרת. המערכת בעצם מאפשרת למטופלים לאכול מאכלים רבים יותר שנמנעו מהם עד כה. אם כי עדיין, מומלץ שלא להגזים באכילתם ממש כמו אצל אנשים בריאים".
כדיאטנית, לרון הירש רואה עוד צדדים במערכת החדשנית. "פעם, המפגש אצל הדיאטנית כלל בעיקר התמודדות עם נושא הפחמימות והסוכרים וההתעסקות הייתה במה אסור לאכול והיום עם המערכת השיח השתנה לגמרי. המפגשים כוללים שיח על פעילות גופנית, פיתוח מסת שריר, אכילה מודעת , אכילה מגוונת ובעיקר מה עוד ניתן לאכול. הדגש הוא על המותר ולא על האסור. וזאת גישה שהיא חדשה בעולם של הטיפול בחולי סוכרת מסוג 1. אני מתרגשת לשמוע מאנשים אמירות כמו, 'אני שוכח לפעמים שיש לי סוכרת', 'המערכת מנהלת את המחלה ולא אני'. לאנשים פשוט יותר קל להתנהל עם המחלה".
בשיתוף מדטרוניק