בשיתוף אונקוטסט
לפני יותר משנתיים בשיאה של מגפת הקורונה, אינה מויאל (66), מרחובות, הרגישה לפתע שקשה לה לנשום בזמן פעילות גופנית. "מכיוון שאני ספורטאית ששומרת על אורח חיים בריא ומאוד מודעת לגוף שלי, הרגשתי שמשהו מתנהג אחרת", היא נזכרת. אותו שינוי גופני בלתי מוסבר, כפי שאינה מתארת, הדליק אצלה נורת אזהרה והיא החליטה ללכת ולהיבדק. "במשך שנה שלמה כולם נפנפו אותי", היא משחזרת. "נשלחתי לבצע אין סוף בדיקות, עברתי מרופא לרופא, וכולם חזרו על כך שהסיבות לקושי בנשימה קשור לקורונה, או למצב נפשי מאחר ואמא שלי בדיוק אובחנה כחולה בסרטן בקיבה. מכיוון שכול המומחים היו תמימי דעים שאין לי כלום, גם אני התחלתי להאמין שאולי באמת הסיבה היא פסיכוסומטית או שחליתי בקורונה מבלי שידעתי".
במקביל המצב של אינה החמיר, החלו להופיע תסמינים כמו שיעול וקושי בעלייה במדרגות. לבסוף, רופא המשפחה שלה הפנה אותה לצילום ריאות שהראה 'כתם שחור' סמוך הלב. יחד עם זאת, למרות הממצא שהראה בבירור שמשהו אינו תקין, אינה המשיכה לעבור בין מומחים שונים. "הייתי אצל קרדיולוג שאמר שבדיקת האקו לב ובדיקת המאמץ תקינות ולכן אין לי כלום", היא משחזרת. "לבסוף הלכתי לרופא ריאות שאמר שהכול בסדר אצלי וכנראה מדובר בצלקת ישנה מהילדות. מאחר והסטורציה שלי (רמת החמצן בדם) הייתה תקינה הרופא רק ביקש שאגיע לביקורת עוד חצי שנה, כאשר בדיעבד מחלת הסרטן רק הלכה והתפשטה", היא נזכרת.
2 צפייה בגלריה
אינה מויאל
אינה מויאל
אינה מויאל. הבדיקה הצילה את חיי
כל אותה העת, אינה לא ויתרה והתעקשה לקבל הפנייה לצילום סי- טי ריאות. היא מספרת "אני ואימא שלי ביצענו סריקה הדמיתית באותו היום. מאחר ועלינו יחד לארץ, מספר תעודת הזהות שלנו עוקב. התוצאות הראו ממצאים מדאיגים – שלושה גידולים בצד הימני של הריאה בשלושה מקומות שונים (בלימפה, בעורק הראשי ומתחת לחזה)", נזכרת אינה. "אני הייתי בטוחה שחל בלבול ואלו בכלל התוצאות של אימא שלי. ברגע שהבנתי שאלו התוצאות שלי ואני חולה בסרטן ריאה, דמיינתי את התרחיש הגרוע מכל", היא משחזרת. "הבשורה נפלה עליי כרעם ביום בהיר, הייתי אבודה. לא ידעתי מאיפה מתחילים בכלל".
אינה אובחנה עם סרטן ריאות בשלב גרורתי ומתקדם. המחלה שלה התאפיינה בגידול משמעותי בריאה שלא ניתן להסרה באמצעות ניתוח. היא פנתה למומחה ריאות שבחן את התוצאות וקבע שהסיכוי שלה לחיות הוא 50%. "יצאתי ממנו מיואשת לחלוטין", נזכרת אינה. "מאחר שהגידול נמצא במיקום שלא ניתן להסירו בניתוח, והסוג הזה אינו מתאים לתרופות ביולוגיות או אימונותרפיות, המליץ לי הרופא לבצע 30 טיפולי הקרנות וכימותרפיה שלא בטוח שיעזרו לי". אינה התקשתה לקבל את הבשורה ופנתה לקבלת חוות דעת נוספת, וכך הגיעה לפרופ' ניר פלד – מנהל האגף האונקולוגי בשערי צדק ומומחה בינלאומי בגידולי חזה וריאה.
פרופ' פלד המליץ לאינה לבצע במקביל לטיפולי הכימותרפיה גם את הבדיקה הגנומית בביופסיה נוזלית , "גארדנט 360" (Guardant360) של חברת אונקוטסט. "גארדנט 360" מתבצעת באמצעות בדיקת דם פשוטה אשר נשלחת למעבדות בארה"ב. בבדיקה מרצפים 74 גנים הקשורים לטיפול בסרטן, במטרה למצוא מוטציות גנטיות. הבדיקה מאפשרת לזהות שינויים גנומים להם כבר קיים טיפול מאושר, כמו גם שינויים גנומים המאפשרים התאמה למחקרים קליניים. התאמה זו מאפשרת חשיפה לתרופות חדשניות. "האמת שהייתי סקפטית אבל החלטתי לבצע את הבדיקה משום שכבר לא היה לי מה להפסיד", נזכרת אינה, "נציגי החברה הגיעו עד בית החולים, ממש חצי שעה לפני תחילת הטיפול הכימותרפי הראשון".
2 צפייה בגלריה
אינה מויאל
אינה מויאל
בני המשפחה של אינה. קרחת לאות הזדהות
אינה משתפת ברגע מרגש במיוחד בהתמודדות עם מחלתה ומספרת שברגע ששיערה החל לנשור בעקבות הטיפול הכימותרפי, הילדים והנכדים שלה גילחו גם הם את שיער ראשם כאות הזדהות. "רק אנשים שכל כך אוהבים אותי יכולים לעשות מחווה כזאת", מספרת אינה בהתרגשות. "למעשה כשגילתי שאני חולה בסרטן ריאה התנתקתי מהעולם. אני אישה שהטיפוח והנראות חשובים לה מאוד וברגע שהשיער שלי התחיל לנשור התנתקתי ואף אחד לא ידע מה שעובר עלי. ברגע שהנכדים גילחו את ראשם והעלו תמונות לפייסבוק תחת הכותרת "למישהי שהכי קרובה אלינו" אנשים התחילו לשאול שאלות, ואז הבן שלי 'הוציא אותי מהארון של הסרטן'. החלטתי שאין לי במה להתבייש וכבר לא הסתתרתי".
אינה מספרת כי תוצאות הבדיקה הגנומית הגיעו בדיוק במהלך הטיפול השני בכימותרפיה. "פרופ' פלד הסתכל ולא האמין למה שראה. הוא אמר לנו – 'זכיתם במפעל הפיס'", נזכרת אינה באותם רגעים. התוצאות גילו שמדובר בסרטן ריאה עם מוטציה מסוג ALK. אומנם מדובר בגידול אלים שמתקדם בצורה מהירה, אך עם זאת, לסוג זה של המחלה קיימת תרופה ביולוגית ממוקדת מטרה שנמצאת בסל התרופות, הניתנת בכדורים ואין לה תופעות לוואי קשות.
כיום, כמעט שנתיים מאז החלה אינה בטיפול, על פי תוצאות בדיקות ה-MRI והפט סי-טי האחרונות שביצעה יש נסיגה מלאה של המחלה. "אני נקייה היום מהמחלה והכל בזכות הבדיקה הזו", מעידה אינה. "בתחילת הדרך הייתי מיואשת לא האמנתי שיש ערך לבדיקה הזו, אבל אני כל כך מאושרת שהסכמתי לבצע אותה. אני לא יודעת איפה הייתי היום, אם לא הייתי עושה אותה".
בזכות הטיפול שהיא מקבלת, אינה חזרה לעסוק בספורט, ולחיים טרום המחלה. בעקבות המסע שעברה היא מתנדבת ב'עמותה הישראלית לסרטן ריאה' ומשמשת כמנטורית עבור חולים שמתמודדים עם המחלה וזקוקים לתמיכתה. לסיום, לאינה חשוב לציין שותפה משמעותית במסע ההחלמה שלה והיא ענבל גרנות, אחות מתאמת אונקולוגיה בשערי צדק "כבר שנתיים שענבל מלווה אותי באופן אישי ומסייעת בכל פנייה ובקשה שלי".
בשיתוף אונקוטסט