בעידן שבו הפכו הדיכאון והחרדה למגפה עולמית, תעשיית התרופות בפריחה ונראה כאילו הציפרלקס תפס את מקומם של הלחם והמים בתזונה הבסיסית של אנשים – כולנו מבקשים קצת שקט.
אנחנו מייחלים לחוש שלווה ורגיעה כשאנחנו מתוחים, ומנסים לעשות את זה במגוון דרכים: אנחנו מדברים עם אנשים בתקווה שיעודדו אותנו, אנחנו מחחבקים, אנחנו נוסעים לחופשה אם מתאפשר ולוקחים אוויר, יש מי שבשביל להוריד סטרס - יוצא לריצה, או עושה פעילות ספורטיבית, ולפעמים אנחנו מנסים להירגע בדרכים פחות חיוביות - באמצעות אלכוהול, סמים, מאלחשים שונים.
1 צפייה בגלריה
שירלי יובל-יאיר
שירלי יובל-יאיר
שירלי יובל-יאיר. ללמוד להירגע מתוך הגוף
(צילום: ענבל לויתן קראוס)
אנחנו רגילים לחשוב שחוויה של מתח נפשי מגיעה ממקור פסיכולוגי- כתוצאה מהמחשבות, הדאגות, הרגשות הקשים והעצובים שלנו, כמו גם העומס של הדרישות היומיומיות - וזה בהחלט נכון, אבל בזמן שהנפש סוערת מתרחשים בגוף שלנו תהליכים פיזיולוגיים המשקפים את חוסר השקט הזה וגם מגבירים אותו.
לעוד טורים של שירלי יובל-יאיר:
לכל הטורים של שירלי יובל-יאיר - לחצו כאן
אם הייתי אומרת לכם שיש לכם בגוף מערכת ההרגעה פנימית שיש לה מתג, מעין לחצן שמפעיל אותה - לא הייתם רוצים להכיר אותו? להבין איך הוא פועל? למתג הפלאי הזה קוראים - עצב הואגוס.
העצב הזה הוא אחד מ-12 עצבי הגולגולת, (העצבים שיוצאים מתוך המוח עצמו ולא מעמוד השדרה) ייחודו בכך שהוא העצב היחיד שגם עוזב את הגולגולת ויורד לתוך איברי הגוף השונים. מכאן גם זכה לשמו:"העצב התועה".
כדי לדבר על היכולת שלנו להרגיע את הנפש באמצעות הגוף - אני מארחת בפודקאסט את פרופסור יורי גדרון מהפקולטה לסיעוד באוניברסיטת חיפה, הוא מדען בתחום שנקרא "פסיכולוגיה רפואית", וחוקר כבר שנים את האופן שבו הפעלה מיטבית של עצב הואגוס קשורה לבריאות הפיזית שלנו, לסיכוי שלנו להאריך ימים ולתפקיד המשמעותי שיש לעצב הואגוס בתהליכי שיקום ויסות ואיזון המערכות הפנימיות שלנו.
בפרק הזה תלמדו - כיצד לנהל טוב יותר את מצבי הלחץ באמצעות תרגילים פשוטים וקצרצרים של נשימות, מהו ויסות רגשי באמצעות תהליכים גופניים, מהי דלקתיות ואיך עצב הואגוס עוזר לנו להוריד אותה, תלמדו איך למדוד את פעילות עצב הוואגוס ואיך להגביר אותה באמצעות פעולות פשוטות שכל אדם יכול לבצע.
האזינו לפרק המלא:

עצב הואגוס הוא למעשה אוטוסטרדת מידע העוברת דרך הגוף ומקשרת בין המערכות הפנימיות שלנו לבין המוח. הוא כאילו שולח עיניים פנימה לתוכנו, מעביר מידע מהמוח לאיברים וגם "מספר" למוח מה קורה במחלקות השונות של הגוף.
הואגוס הוא העצב המרכזי בתוך מערכת העצבים הפאראסימפטטית, זו שאחראית על תהליכי הרגיעה, השיקום והוויסות בגוף שלנו.
מחקרים מוכיחים שהפעלה מיטבית של עצב הואגוס חשובה מאד לבריאות הפיזית והנפשית. הואגוס הוא "מוט האיזון" שיש לנו, זה שמחזיר אותנו לשיווי משקל אחרי שאיבדנו אותו.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער