בשיתוף אלי לילי
מדי שנה, מתגלים בישראל כ-30 אלף מקרי סרטן. מנגד, נרשמה ירידה של יותר מ-6.5% בתמותה מהמחלה וזו כבר בשורה מצוינת.
כמחצית מחולי הסרטן כיום מחלימים לגמרי או שחייהם מתארכים באופן משמעותי.
בפרק זה, נדון בחשיבותו של האבחון המוקדם ובפריצות הדרך הטיפוליות בתחום, במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות". אליו, הזמינו דנה רון ופרופ' איתמר רז את פרופ' משה מיטלמן, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, פרופסור לרפואה פנימית ומחלות דם לשעבר מנהל האגף לרפואה פנימית באיכילוב.
האזינו לפודקאסט:

הגילוי המוקדם, הטיפולים החדשניים והשמירה על אורח חיים בריא

"המחלה היא אולי לא קלה אצל חלק מהאנשים, אבל אנחנו בהחלט מדברים על יותר ויותר אור בקצה המנהרה", אומר פרופ' מיטלמן.
"אכן, יותר ויותר אנשים נרפאים, יותר ויותר אנשים זוכים לחיים ארוכים יותר וגם עם איכות חיים טובה. לא כולם לצערנו, אבל לשמחתנו יש שיפור משמעותי".
לדבריו, הסיבות העיקריות לכך הן: "גילוי מוקדם, מניעה ושמירה על אורח חיים בריא".

גילוי מוקדם מאפשר טיפול יעיל יותר ואף מניעת התפרצות המחלה

פרופ' מיטלמן מסביר שכיום ניתן לזהות בזיהוי מוקדם יותר ויותר מחלות, בין אם על-ידי זיהוי גורמי סיכון ועל-ידי זיהוי נטייה לחלות.
"לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין, שמניעה היא הרפואה הטובה ביותר, אבל גם אצל מי שאנחנו לא מונעים לגמרי את התפרצות המחלה, אנו מצליחים להציע טיפול בזמן בעקבות הגילוי המוקדם. אנחנו גם יודעים לעקוב בצורה קפדנית יותר אחרי אלה שאולי יתפתח להם סרטן, למנוע או לטפל בהם".
ארגון הבריאות העולמי פרסם נתון מרתק: 27% ממקרי הסרטן קשורים או באלכוהול או בעישון. עישון, למשל, קשור לסרטן ריאות, לסרטן שלפוחית השתן ועוד.

על הגנטיקה אין לנו שליטה, אך על אורח החיים בהחלט יש

גורמי סיכון הם אותם גורמים מאפיינים שיש לאדם והם אלו שגורמים לו לנטייה מוגברת לפתח סרטן.
פרופ' מיטלמן: "אמנם על הגורמים הגנטיים אין לנו שליטה, אך על אורח החיים שלנו בהחלט יש לנו שליטה. למשל, הימנעות מאלכוהול, הימנעות מחשיפה לשמש, שמירה על משקל תקין ועל איזון סוכרת.
"אורח חיים נכון שכולל שמירה על תזונה בריאה והקפדה על פעילות גופנית, מונעים או מקטינים את הסיכון לחלות בסרטן".

יקר יותר, אך יעיל יותר: על האבחון המתקדם ועל הטיפולים הביולוגיים

"בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות אדירה גם בתחום האבחון וגם בתחום הטיפול. כיום, אנו משתמשים בכלים הרבה יותר יעילים, אינטליגנטים, מוצלחים, פחות מזיקים, ויותר מותאמים אישית. החיסרון הוא שהם גם הרבה יותר יקרים", אומר פרופ' מיטלמן, ומזכיר כמה אמצעי אבחון: מכשירי הדמיה ודימות משוכללים כמו אולטרסאונד, ממוגרפיה, סי-טי ופט-סי-טי.
"כשאנחנו מדברים על טיפולים במחלות סרטניות, אנו מתכוונים לטיפול במחלה עצמה, ועל טיפול תומך, שנועד לשפר את איכות החיים של המטופל", מסביר פרופ' מיטלמן.
לדבריו, "הטיפול הקלאסי-המסורתי, שעדיין נמצא איתנו זה הכימותרפיה ולעתים רחוקות גם קרינת רדיותרפיה, אך בעשורים האחרונים מטפלים יותר ויותר בטיפולים ביולוגיים. למשל, באמצעות נוגדנים שמכוונים ספציפית כנגד המחלה הסרטנית"
"כיום, הגישה הטיפולים היא של שילובי כמה תרופות יחד, כשכל אחת מחזקת את האחרת".

לטיפולים הביולוגיים יש פחות תופעות לוואי

פרופ' מיטלמן: "הטיפול הביולוגי הוא ממוקד יותר, הוא מוכוון מטרה וזה גם מה שמוביל אותנו לטיפולים מוצלחים יותר, שגורמים להרבה פחות נזק לגוף. זאת, בהשוואה לטיפולים הכימותרפיים שפוגעים לא רק בתאים סרטניים, אלא גם בתאים בריאים.
"הטיפולים הביולוגיים אמנם יקרים יותר, אך הם יותר יעילים ויש להם פחות תופעות לוואי. אנחנו מדברים היום יותר על רפואה מותאמת אישית כי אנחנו הולכים ומתאימים לכל אדם, בהתאם למחלה שלו, את הטיפול המתאים לו".

האם ניתן להחלים מסרטן?

"ניתן להבריא היום למשל מסרטן הכליה, ממלנומה, מסוגים מסוימים של סרטן הלימפה, ממחלת הודג'קין, מסרטן אשכים ועוד", אומר פרופ' מיטלמן.
"ביותר ויותר מחלות סרטניות אנחנו מגיעים להבראה, אך מה שחשוב לא פחות להדגיש ,שגם במחלות שאנחנו לא מצליחים להגיע להבראה מלאה, אנחנו מאריכים את החיים יותר ויותר, משפרים את איכות החיים ויש גם הפיכה של חלק ממחלות הסרטן לכרוניות".
בשיתוף אלי לילי