בשיתוף נובונורדיסק
כבר שנים שניתוחים בריאטריים מהווים פתרון טיפולי חשוב לאנשים הסובלים מהשמנה שלא הצליחו לרדת במשקל, אך כעת מתברר כי אפילו הם לעיתים אינם אפקטיביים דיים.
על פי מחקר שביצעה קופת חולים מכבי, לאחר 4 שנים מהניתוח כ-60% מהמנותחים הבריאטריים עלו במשקל ולא שמרו על מדד הצלחת הניתוח. התוצאה המיוחלת אינה מובטחת ותלויה בלא מעט גורמים, כאשר במקרים רבים היא מובילה למפח נפש גדול וחזרה למשקל המקורי ואפילו יותר. כיצד ניתן למנוע זאת?
"ניתוחים בריאטריים כוללים מספר סוגי ניתוחים שמטרתם לסייע למטופל לרדת במשקל ולשפר את מצבו הבריאותי", מסבירה ד"ר עידית דותן, אחראית תחום סוכרת והשמנת יתר, במכון לאנדוקרינולוגיה סוכרת ומטבוליזם במרכז הרפואי רבין, קמפוס בילינסון.
לדברי ד"ר דותן הניתוחים הבריאטריים נהנים מפופולריות רבה לא בכדי, שכן יש להם יתרונות משמעותיים במלחמה במשקל; עם זאת הם אינם מהווים ערובה להצלחה.
1 צפייה בגלריה
ניתוח שרוול
ניתוח שרוול
ניתוח בריאטרי. לפעמים המשקל חוזר
(צילום: Shutterstock)
"צריך להבין שתהליך של ירידה במשקל הוא כמו ריצת מרתון ולא כמו ספרינט. זה לא "זבנג וגמרנו". אתה משקיע ומתמסר לתהליך שמשפר את אורח חייך. למי שמשתף פעולה עם הטיפול, מקפיד על מעקב של דיאטנית, אוכל נכון ומבין את כל התהליך יש סיכויים רבים להצליח לרדת במשקל ואף לשמר אותו".
"השמנה היא מחלה כרונית ולמחלות כרוניות יש דפוס של נסיגה והתלקחות" היא מוסיפה. "על מנת לשמר ירידה במשקל לאחר ניתוח צריך להקפיד על תזונה נכונה, על פעילות גופנית, על כל ההנחיות, ולעתים קשה לעשות את זה לאורך שנים. מסיבה זו, יש מטופלים שעולים במשקל לאחר הירידה (אפילו מעבר למשקל המקורי) או אחרים שאף לא מגיעים למשקל היעד המצופה. מתלווים לכך עוד כל מיני גורמים הורמונליים שונים אך זה הבסיס".
במצב שבו ישנה עליה משמעותית במשקל אחרי ירידה בעקבות ניתוח בריאטרי, קיימות מספר אפשרויות טיפוליות, אשר אחת מהן הינה ביצוע ניתוח בריאטרי חוזר. על פי נתוני הרשם הבריאטרי נכון לשנת 2014 כ-12% מהניתוחים היו ניתוחים חוזרים. בשנת 2017 אחד מתוך שישה ניתוחים בריאטרים היה ניתוח חוזר (17%), כאשר בשנת 2019 כבר בוצעו כ- 7000 ניתוחים בריאטרים בשנה בישראל, ומתוכם כ-1300 ניתוחים חוזרים. "ניתוח חוזר מהווה אפשרות טיפולית כאשר המטופל לא מגיע למשקל היעד המצופה, או כאשר יש ירידה במשקל ואחריה עלייה משמעותית", מסבירה ד"ר דותן.
"ניתוח חוזר יכול להיות המרה של ניתוח מסוים לניתוח אחר. למשל אנשים שעברו ניתוח שרוול, ירדו במשקל ועלו או כאלה שסובלים מתופעות הקשורות בניתוח השרוול יכולים לעבור המרה לניתוח מעקף - ואז שוב ירדו במשקל כי מוסיפים להם אלמנט של תת ספיגה לאלמנט הקודם של הגבלת המזון. עם זאת, ניתוח חוזר הוא בהכרח ניתוח שהוא פחות מוצלח מבחינת סיכויי ההצלחה והירידה במשקל. הוא גם יותר מורכב מבחינה כירורגית והסיבוכים סביב הניתוח וגם בטווח הרחוק גבוהים יותר".
אז מה הפתרון בעצם? "אנשים שעלו בחזרה במשקל לאחר ניתוח או שלא הגיעו למשקל היעד שלהם יכולים ליהנות מטיפול תרופתי בהשמנה שיעזור להם לרדת במשקל ולשמור עליו לטווח ארוך. כיום, קבוצת התרופות המובילה לטיפול בהשמנה הן תרופות ממשפחת האגוניסטים ל-GLP1. תרופות אלה הינן בעלות השפעה ישירה על מרכז השובע במוח וגורמות להאטה בהתרוקנות הקיבה - הן עוזרות להגביר את תחושת השובע ובכך מסייעות לירידה במשקל וגם לשמירה עליו. בנוסף הן משפרות את השליטה ברמות הסוכר, יש להן השפעה חיובית על כבד שומני, ובמחקרים על מטופלים עם סוכרת, הוכחו גם כמשפרות תוצאים לבביים, מוחיים וכלייתיים לטווח הארוך".
מספר מחקרים הראו שטיפול תרופתי יעיל גם במנותחים בריאטרים, ולא רק כטיפול ראשון בהשמנת יתר. לאחרונה, הוצג בכנס ההשמנה העולמי מחקר בו הוצגה קבוצת מטופלים אחרי ניתוחים בריאטרים אשר טופלו בתרופה ממשפחת האגוניסטים לGLP1 , אשר הוכיחה יעילות רבה מבחינת הירידה במשקל. חלק מהמטופלים השילו מעל 15% ממשקל גופם ואחרים אפילו מעל 20% ממשקלם או חזרו למשקל הנמוך ביותר לאחר הניתוח.
במילים אחרות, גם כאשר ישנה עלייה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי, טיפול תרופתי הוא פתרון פשוט ויעיל על פני האלטרנטיבות הקיימות ויכול לסייע רבות בירידה במשקל ובשימור המשקל לאחר הירידה".
נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק



///Copy the snippet below and paste it in between the tags of the pages(s) you'd like to track, right after the global site tag.