מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר לראשונה חיסון לילדים עד גיל שנה נגד נגיף ה-RSV, וכן לילדים עד גיל שנתיים עם מחלות רקע או גורמי סיכון. החיסון, בייפורטוס (Beyfortus) יינתן לתוך השריר במנה אחת בלבד, ועל פי הערכה יהיה זמין בעולם עוד לפני עונת החורף הקרובה.
עוד בנושא:
אולי לא רבים מכירים את נגיף ה-RSV (המוכר גם בשם נגיף נשימתי סינציאלי –Respiratory Syncytial Virus) אבל ההידבקות בו משפיעה על אלפי משפחות בכל חורף בישראל ובעולם. למעשה, RSV הוא נגיף מידבק מאוד שגורם למחלות בדרכי הנשימה העליונות ובריאות - כמעט כל הילדים עד גיל שנתיים יידבקו בו לפחות פעם אחת בחייהם. בחורף האחרון רשם הנגיף עלייה משמעותית בישראל.
2 צפייה בגלריה
נגיף ה-RSV
נגיף ה-RSV
נגיף ה-RSV
(צילום: GOLFX/shutterstock)
תחילת התחלואה מתרחשת בדרך כלל במהלך הסתיו והשיא שלה מגיע בחורף. התפשטות הנגיף, בדומה לנגיפים נשימתיים אחרים, מתרחשת כאשר אדם חולה משתעל או מתעטש בקרבת אחרים. ההדבקה יכולה להתרחש גם באמצעות מגע קרוב, בעקבות מגע בעיניים, באף או בפה ולאחר מגע עם משטח המזוהם בנגיף.
תינוקות הנדבקים בנגיף עלולים לסבול מתסמינים כמו חום, שיעול וקוצר נשימה. בחלק מהמקרים יהיה צורך בביקור אצל הרופא בקופת החולים ולעיתים אפילו באשפוז בבית החולים. רוב תפוסת המיטות במחלקות ילדים במהלך עונת החורף היא כתוצאה מ-RSV, ונגיף זה אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בגלל דלקת ריאות.

כמעט כל הילדים עד גיל שנתיים – יידבקו ב-RSV

עד היום היה קיים חיסון סביל נגד נגיף ה-RSV רק לאוכלוסיית הפגים – קבוצת שנמצאת בסיכון גבוה לסיבוכים נשימתיים עקב הידבקות בנגיף. החיסון הקיים ניתן בזריקה לשריר בחמש מנות, במטרה להגן על האוכלוסייה הרגישה הזו. יחד עם זאת, מדובר בחיסון יקר, שמצריך מההורים להגיע אחת לחודש למרכז רפואי ולחסן את ילדם.
2 צפייה בגלריה
RSV
RSV
נגיף ה-RSV
(צילום: shutterstock)
בעקבות התוצאות הטובות של המחקר ואישור רשויות הבריאות בעולם, המליץ לאחרונה איגוד רופאי הילדים הישראלי על מתן החיסון לכלל התינוקות עד גיל שנה החל מעונת החורף הקרובה
אישור ה-FDA לחיסון החדש מבוסס על מספר מחקרים של חברות התרופות אסטרהזניקה וסאנופי, שהראו כי השימוש בו מפחית ב-70% את האשפוזים בכלל ובשיעור של 80% אשפוזים בסיכון גבוה. מעבר לכך, מדובר במנה אחת של חיסון ולא בחמש, כפי שקיים כיום בחיסון לפגים. בנוסף, החיסון החדש אמור לתת הגנה טובה מפני מספר רב של תתי-זנים של RSV במשך כל עונת החורף. יתרון שלישי שלו הוא שהחיסון מבוסס על הזרקת נוגדנים חד-שבטיים שנקשרים לווירוס וחוסמים אותו, בניגוד לחיסונים אחרים שמכילים נוגדן כימרי עכבר-אדם - ולכן תופעות הלוואי של החיסון החדש פחותות.
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנופרופ' מאלנה כהן-סימברקנוצילום: מיקי בן ארי מזרחי, איפור: לירון שמחי

חיסון לפגים וקשישים ובקרוב – לנשים בהיריון

לפני מספר חודשים אישר ה-FDA שני חיסונים נוספים ל-RSV שמיועדים למבוגרים מגיל 60 ומעלה, מאחר שגם הם נמצאים בסיכון לסיבוכים ותחלואה קשה. לפי המרכז האמריקאי לחקר מחלות ובקרתן, בכל שנה מתים בין 6,000 ל-10,000 מבוגרים בגלל סיבוכי הנגיף. זאת ועוד, בחודשים הקרובים אמור מנהל המזון והתרופות לדון גם בחיסון חדש לנגיף ה-RSV שמיועד לנשים בהיריון, ואמור לאפשר העברת נוגדנים מהאם לעובר ובכך להגן עליו לאחר הלידה.
בעקבות התוצאות הטובות של המחקר ואישור רשויות הבריאות בעולם, המליץ לאחרונה איגוד רופאי הילדים הישראלי על מתן החיסון לכלל התינוקות עד גיל שנה החל מעונת החורף הקרובה. הקהילה הרפואית מצפה לחיסון הזה, ואנו מקווים שהנגשת החיסון תספק הגנה ארוכת טווח מפני זיהומים, תסייע להפחית את שיעור התחלואה בקרב ילדים, תפחית עלויות הקשורות לאשפוזים ולהוצאות בריאות נוספות הקשורות ל-RSV ותאפשר לרופאות, לרופאים ולצוותים הרפואיים לטפל במקרים דחופים אחרים.
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו מנהלת יחידת ריאות ילדים במרכז הרפואי הדסה בירושלים