אמרו לכם שמשקפיים עם עדשות חוסמות אור כחול עדיפות עבורכם? כדאי שתקראו את העדכון האחרון: סקירה מדעית שנערכה באוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה מצאה שהוספת מסנן אור כחול למשקפי הראייה ככל הנראה לא מקלה על עומס העיניים מול מסך המחשב, לא מגינה על הרשתית וגם לא עוזרת לשינת לילה טובה יותר.
3 צפייה בגלריה
אור כחול
אור כחול
אין יתרונות לטווח קצר בשימוש בעדשות מסננות אור כחול
(צילום: Only_NewPhoto/shutterstock)
עוד בנושא:
"מצאנו שאין יתרונות לטווח קצר בשימוש בעדשות מסננות אור כחול כדי להפחית עייפות ראייתית שקשורה לשימוש במחשב", ציינה ראש צוות החוקרים, פרופ' לורה דאוני, מנהלת יחידת העיניים באוניברסיטת מלבורן. "אף לא ברור עדיין אם עדשות אלו משפיעות על איכות הראייה או על השינה ולא ניתן להסיק מסקנות לגבי השפעות אפשריות על בריאות הרשתית בטווח הארוך יותר", אמרה, "אנשים צריכים להיות מודעים לממצאים האלה כשהם מחליטים האם לרכוש משקפיים כאלה".
3 צפייה בגלריה
משקפי אור כחול
משקפי אור כחול
בזבוז כסף? משקפי אור כחול, ליום וללילה
(צילום: Alina Rosanova/shutterstock)
הדוח שפורסם ביום חמישי האחרון באתר מאגר הסקירות של Cochrane ניתח נתונים מ-17 ניסויים קליניים מבוקרים אקראיים שנערכו בשש מדינות ונמשכו בין מספר ימים לכמה חודשים. מאגר Cochrane הוא רשת עצמאית בינלאומית של חוקרים המשתמשים בסטנדרטים גבוהים לסיכומים וסקירות של מחקרים.
החוקרים מצאו מעט מאוד ניסויים קליניים בתחום, ואלו לא אפשרו להגיע למסקנות חד משמעיות בדברי השפעות מיטיבות כלשהן של משקפיים המבטיחים לחסום אור כחול והגנה על העיניים. הסקירה מצאה כי עדשות סינון או כחול מסננות למעשה רק בין עשרה ל-25 אחוז מהאור הכחול של המסכים, וכי הוא רק "אלפית ממה שאנו מקבלים מאור יום טבעי". החוקרים ציינו עוד כי סינון רמות גבוהות יותר של אור כחול, יחייב גוון עדשה שיגרום לעיוות בתפיסת הצבע.
פרופ' דוד צדוק: "לא הייתה עד כה עבודה מחקרית טובה שהוכיחה יעילות של עדשות כאלה במניעת עייפות בעיניים, יובש או הגנה על הרשתית"
"מחקרים הראו שעדשות אלו נרשמות לעיתים קרובות למטופלים באזורים רבים בעולם, וקיים מגוון של טענות שיווקיות לגבי היתרונות הפוטנציאליים שלהן, כולל שהן עשויות להפחית את עומס העיניים הקשור לשימוש במכשיר דיגיטלי, לשפר את איכות השינה ולהגן על הרשתית מנזק", אמרה פרופ' דאוני, "הממצאים שלנו אינם תומכים במרשם של עדשות סינון אור כחול לאוכלוסייה הכללית".
3 צפייה בגלריה
משפחה שקועה בטלפון הנייד
משפחה שקועה בטלפון הנייד
הממצאים אינם תומכים במרשם של עדשות סינון אור כחול לאוכלוסייה הכללית
(צילום: Shutterstock)
גם בישראל, הממסד הרפואי לא מתרשם מהמוצר. "רופאי עיניים לא ממליצים על משקפיים חוסמי אור כחול", אומר ל-ynet פרופ' דוד צדוק, מנהל מערך העיניים במרכז הרפואי שערי צדק, "לא הייתה עד כה עבודה מחקרית טובה שהוכיחה יעילות של עדשות כאלה במניעת עייפות בעיניים, יובש או הגנה על הרשתית".
פרופ' דוד צדוקפרופ' דוד צדוק
לדברי פרופ' צדוק, בעבודה ממושכת מול מסכים אנו ממצמצים פחות מהרגיל, מה שתורם ליובש בעיניים ולתחושת צריבה. עבודה ממושכת מקרוב מול המסכים גם גורמת למאמץ ניכר של שרירי העיניים תוך מיקוד העיניים לטווח קרוב, התורמת אף היא לתחושת העייפות מעבודה ממושכת.
"כשעובדים זמן רב מול מסכים כדאי לעשות הפסקות אחת ל-20 דקות למשך 20 שניות ולהביט לאובייקט רחוק", ממליץ פרופ' צדוק, "זה ישחרר את השרירים שאחראים על המיקוד לקרוב, ייתן להם מנוחה ויאפשר לעפעף ולא לבהות במסך המחשב, כך שיתבצע גם פיזור הדמעות והפחתת תחושת היובש".

על מה עוד כדאי להקפיד? "לאנשים אחרי גיל 40 מומלץ לפנות לרופא עיניים, כי ייתכן שחלק מהתלונה נובע מזוקן ראייה, כלומר צורך במשקפי קריאה. בגיל הצעיר יותר כדאי לגשת לבדיקה לבירור אפשרות של פזילה סמויה, פזילה שלא נראית חיצונית, אך דורשת מאמץ שרירי מוגבר כדי למקד את העיניים. כמובן שמי שסובל מבעיות עיניים אחרות כמו קטרקט, וסובל מקוצר ראייה גם לא מול המחשב, צריך בדיקת רופא עיניים לאבחון מוקדם ולטיפול".