בשיתוף מדינט
מי מאיתנו לא נכנס מידי פעם לגוגל בניסיון לאתר מידע על תסמינים מסוימים שהוא חווה? היום באמצעות מכשירי הטלפון שלנו, אנחנו יכולים להגיע בשניות לכמויות עצומות של מידע רפואי. אבל האם המידע הזה הוא באמת נכון לנו?
בשנים האחרונות מתפתחת גישה מהפכנית של רפואה מותאמת אישית, הדוגלת במתן טיפול שמתאים למחלה הספציפית של כל אחד ואחת מאיתנו. מהפכה זו כרוכה בין היתר באיתור ובזיהוי מידע מקצועי ואמין.
אחת הראשונות לזהות את הצורך הזה, הייתה תניה אטיאס, קצינה לשעבר ביחידת המודיעין 81, שהקימה לפני שש שנים את מדינט (Medical Intelligence), חברה ייחודית מסוגה בעולם בתחום המתפתח של המודיעין הרפואי.
החברה מגשרת על הפערים ועושה סדר במידע הרפואי הרב שהולך ומצטבר עם השנים. החברה מספקת מחקרים ונתונים עבור ארגונים ומקבלי החלטות בישראל ובעולם לקבלת מידע מהימן לצורך קבלת החלטות.
על מנת להבין מה זה מודיעין רפואי, למה אנחנו צריכים אותו וכיצד מידע יכול להציל חיי אדם, אירחנו באולפן ynet את ד"ר יותם ברונשטיין, מנהל המחקר לארגונים ב- Medint, ואת ד"ר מרים הרמן, מומחית ברפואת ילדים ומנהלת המחקר למטופלים ב- Medint. צפו בפאנל בראש העמוד
2 צפייה בגלריה
מדינט
מדינט
צוות מדינט
(צילום: רמי זינגר)

מידע יכול למנוע ניתוח מסובך

ד"ר מרים הרמן מבקשת להבהיר כי הרפואה בישראל היא מצוינת, אך לרופאים לא תמיד יש את הזמן ואת המקורות המתאימים להגיע לכמות המידע המספקת שתסייע למטופלים שלהם. "מה שאנחנו עושים במדינט הוא לאסוף מידע ממקורות רבים ולהתאים אותו אישית לכל מטופל".
ד"ר יותם ברונשטיין מוסיף כי נושא המידע הוא אתגר מאוד גדול בעולם הרפואה. "אנחנו, בתור מטופלים, צריכים לשאול את עצמנו האם המידע שאני קורא הוא נכון, והאם הוא מתאים לי. לאנשים קל להגיע היום למידע, לפעמים הם חושבים שהוא אמין כי הוא פורסם בעיתון רפואי גדול. זה אתגר גדול ויש הרבה פייק ניוז. אנחנו במדינט מנסים לתת את הפתרון לבעיה הזו".
הפתרון, מספר ד"ר ברונשטיין, מבוסס על שיטות מודיעיניות ייחודיות. "השיטה שלנו מחולקת לשניים - ההיבט הטכנולוגי וההיבט שאני קורא לו מודיעין אנושי. בהיבט הטכנולוגי אנחנו מנתחים המון מקורות מידע טכנולוגיים ובהיבט המודיעין, אנחנו מפעילים סוכנים בכל מיני מקומות בעולם שמאפשרים לנו להגיע למידע שלא קל למצוא בגוגל. מדובר במידע מכל מיני מחקרים קליניים, פורומים ורשתות חברתיות".
ד"ר ברונשטיין מספר על מקרה שהחברה טיפלה בו לאחרונה: מטופל שאובחן עם גידול סרטני מקומי. "הרופא שלו המליץ על כריתה דרך ואקום. הניתוח הזה אמנם מונע מחלה גרורתית, אך הוא מאוד קשה. אנחנו מצאנו מחקר שמתבצע בארצות הברית בתחום האימונותרפיה, זו תרופה שגורמת למערכת החיסונית לתקוף את הגידול בצורה ספציפית. הצלחנו להגיע לאותה תרופה, ולשכנע את הרופא שזו תרופה שכבר הצילה חיים של לא מעט אנשים. המטופל לקח את הסיכון עם התרופה שעדיין לא אושרה לטיפול, והיום למזלנו הוא בלי גידול. הוא חסך את הניתוח הקשה".
2 צפייה בגלריה
מדינט
מדינט
ד"ר מרים הרמן
(צילום: רמי זינגר)

מודיעין רפואי – גם לילדים

ד"ר הרמן היא מומחית ברפואת ילדים ומנהלת מזה 35 שנים מרפאה בתל אביב. לאחרונה היא חברה למדינט וביחד הם פיתחו את מדינט קידס, שירות מיוחד שמסייע למצוא פתרונות רפואיים לילדים שחולים במחלות כרוניות, מחלות קשות או נדירות.
"אנחנו נתקלים במקרים לא רגילים, מחלות שלא רואים כל יום במרפאה או בבית החולים. אנחנו מטפלים בצורה אינטנסיבית בכל מקרה שמגיע אלינו. בדרך כלל תוך שבועיים, ואפילו פחות, אנחנו מגיעים לפתרונות ולמידע מותאם אישית לילד, ומציגים אותו גם לרופא המטפל וגם למשפחה".
ד"ר הרמן מספרת גם היא על מקרה שטיפלה בו לאחרונה - "ילד עם גידול סרטני בראש, שבית החולים כבר ויתר עליו. אי אפשר היה לנתח אותו או לתת לו טיפולים נוספים. הוא עבר כבר ארבע פאזות של טיפולים. המשפחה הגיעה אלינו ותוך 48 שעות איתרנו רופא בפיטסבורג שהייתה לו טכניקת טיפול מיוחדת. הוא הסכים לנתח את הילד, ותוך יומיים הטסנו אותו אליו. הניתוח היה מוצלח, הילד עובר היום שיקום בארץ".
ד"ר הרמן מסכמת ואומרת כי עולם הרפואה צועד לכיוון הטיפולים המותאמים אישית, וההתבססות על מידע מדויק ככל הניתן, יאפשר למטופל לקבל מענה יעיל וטוב יותר. "כל מטופל הוא עולם ומלואו. אנחנו צריכים לטפל קודם כל בבנאדם, ולמצוא את המידע שיעזור לו באופן אישי לקבל טיפול שהכי מתאים לו. אנחנו מקווים שכל מטופל יזכה להנות משירות כזה בעתיד הקרוב".
בשיתוף מדינט