בשיתוף רקיט
אם אתם הורים לילדים ומזהים תלונות הולכות וגוברות על כאבי ראש, אתם לא לבד. על פי הסטטיסטיקה והמחקרים העדכניים, כאבי ראש בקרב ילדים נמצאים בעלייה הולכת וגוברת בשנים האחרונות ומשמדובר בכאב המשפיע על ההתנהגות והפעילות היומיומית שלהם, אין ספק כי נדרשת התייחסות מצד ההורים.
שוחחנו עם ד"ר מורן שפלר גל, מומחית לרפואה דחופה ילדים, על הגורמים לכאבי הראש, הפגיעה בתפקוד היום-יומי של הילדים שלנו ועל דרך הטיפול הנכונה והיעילה ביותר מצד ההורים. צפו:
אם כן, לפי ד"ר שפלר גל, אכן קיימת עלייה הולכת וגוברת של תלונות על כאבי ראש בקרב ילדים. על פי הנתונים הסטטיסטיים והמחקריים, הסיבות לעלייה בכאבי הראש הינה בין היתר אורח החיים המערבי, גורמים התנהגותיים, תורשתיים או נרכשים הבאים לידי ביטוי בין היתר בהפחתה בכמות השינה הממוצעת בכל לילה, צפייה מוגברת במסכים, תזונה לקויה, השפעה של קפאין הנמצא במשקאות כמו קוקה קולה וגם בעקבות פעילות גופנית מועטה.
נכון להיום, אומרת ד"ר שפלר גל, מדובר בתלונה השלישית בשכיחותה בקרב ילדים, אחרי כאבי רגליים ובטן, כאשר האפקט המשמעותי ביותר של כאב הראש הוא ההשפעה על איכות חיי הילד - ילד שכואב לו הראש משחק פחות, אוכל פחות, מסתגר בחדר, מפסיד חוגים ואירועים חברתיים ואף מחסיר ימי לימודים. לכן, אומרת ד"ר שפלר גל, חשוב להכיר ולהבין מהם הגורמים לכאב הראש, כיצד למנוע אותו ואיך לטפל בו עוד כשהוא בשלבים מוקדמים.
2 צפייה בגלריה
כאב ראש ילדים
כאב ראש ילדים
כאב ראש בילדים. התלונה השלישית בשכיחותה
(צילום: shutterstock)

כל הסיבות לכך שכאבי הראש מתפתחים לסבל ממושך

מרבית ההורים נוטים להתייחס בביטול לתלונה של כאב ראש אצל הילד ולשלוח אותו לשתות מים ולנוח. לעומת זאת, רק מעט מההורים יתנו לילד הסובל טיפול לשיכוך כאבים וזאת ממספר סיבות, אומרת ד"ר שפלר גל. ראשית, קיימים חסמי תקשורת בין הורים ילדים - ההורים לא תמיד מאמינים לילד כשמצלצל באמצע היום מהמזכירות של בית הספר ומתלונן כי כואב לו. מצד שני, לעיתים הילדים יבואו להתלונן רק כשהכאב ממש משמעותי. מחקר 'מבוסס אוכלוסייה' הראה כי כמעט 36% מההורים לילדים הסובלים מכאבי ראש כלל לא היו מודעים לכאב הראש של הילד שלהם, כלומר הילדים נמנעו מפעילות או משחק בלבד, ולא דיווחו על הגורם לכך. מתברר כי ילדים לא תמיד משתפים בעוצמת הכאב וחלקם דווחו על כאב עז לפני ששיתפו את ההורים או ביקשו טיפול לכאב.
סיבה נוספת היא התפישה השגויה כי תרופה הינה אמצעי להורדת חום בלבד ולא למטרת שיכוך כאבים. עוד סיבה אותה מציינת ד"ר שפלר גל היא הורים שלא רוצים למסך את הסימפטומים כשהם באים לבדיקה אצל הרופא ולכן מניחים לסימפטומים להתעצם ללא מתן טיפול ראוי.
בסופו של דבר, אומרת ד"ר שפלר גל, המטרה היא לא הסבל, אשר פוגע בתפקוד. המטרה של ההורים, הרופאים והילדים גם יחד היא איכות חיים. לכן, אומרת ד"ר שפלר גל, יש מקום לטיפול ובין היתר תרופתי ראוי במקביל לאיתור הגורם לכאב.
2 צפייה בגלריה
כאב ראש ילדים
כאב ראש ילדים
כאב ראש בילדים. ש מקום לטיפול ובין היתר תרופתי ראוי במקביל לאיתור הגורם לכאב
(צילום: shutterstock)
להקשיב לילדים וגם לאינסטינקטים של ההורה, לספק הקלה סימפטומטית, אבל לא לפחד מתרופות לשיכוך כאבים - כך ניתן לעצור את הכאב כשהוא עוד קטן:
בכל הנוגע לצעדים אותם ההורים יכולים ליישם כאשר מופיע כאב ראש אצל הילד, אומרת ד"ר שפלר גל כי הטיפול היעיל ביותר מבוסס על הקלה על הכאב ועל הסימפטומים עוד כשהכאב 'קטן' ונמצא בשלביו המוקדמים. ד"ר שפלר גל מציינת כי ככל שעוצמת הכאב תופחת בשלב מוקדם יותר, כך פוחת הסיכוי לכך שהוא יתפתח לכאב ראש משמעותי וממושך. שהייה בחדר שקט וחשוך יכולה לעזור, לדבריה, כפי שהורים רבים עושים מתוך אינסטינקט. ד"ר שפלר גל מוסיפה כי במקרים רבים כאב הראש מלווה בבחילות ולכן מומלץ לתת לילד לשתות או לאכול משהו כדי להרגיע את הכאב.
לדברי ד"ר שפלר גל, ניתן לתת תרופה לשיכוך כאבים כמו איבופרופן או פרצטמול, אך יש להקפיד על מינון שתואם למשקל הילד. לדבריה, לעיתים הורים נותנים מינון נמוך יותר מתוך חשש, אך פעולה שכזו לא מובילה לאפקט הרצוי. מינון נכון, לדברי ד"ר שפלר גל, יכול לעצור את הכאב בתחילתו.
מתי רצוי להתייעץ עם רופא? בכל הנוגע לשלב בו יש להכניס רופא או רופאה לתמונה, ד"ר שפלר גל אומרת כי יש לזהות דגלים אדומים הדורשים קביעת תור. לדוגמה, אם מדובר בכאב בעצימות גבוהה, כלומר כאשר הילד מדווח על הכאב הכי חזק שחווה אי פעם. דגל אדום נוסף הוא כאבים המלווים בתלונות נוירולוגיות נוספות כמו שינויים ביציבה ושינויים התנהגותיים. גם כאשר הכאבים עולים בתדירות שלהם, מופיעים במאמץ, או במקרים בהם יש שינוי באופי של הכאבים - כדאי להתייעץ עם רופא.
לסיום, אומרת ד"ר שפלר גל, כי כאבי ראש הם תלונה נפוצה, גם בגילאים צעירים, וכי הפתרון נמצא בשילוב בין אורח החיים שההורים מנחילים, לצד זיהוי מוקדם ומתן מענה הולם. בשורה התחתונה, אומרת ד"ר שפלר גל, הדבר הכי משמעותי הוא איכות החיים של הילדים.
בשיתוף רקיט