חלקיקי פלסטיק זוהו לראשונה בחלב אם אנושי: כך מדווחים חוקרים איטלקיים שאמרו כי הם מודאגים מאוד מההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות על תינוקות הפגיעים במיוחד למזהמים כימיים. החוקרים אמרו כי יש צורך במחקרים נוספים דחופים, אך הדגישו שהנקה נותרה ללא ספק המזון הטוב ביותר לתינוק.
2 צפייה בגלריה
הנקבה. התזונה הטובה ביותר עבור התינוק
הנקבה. התזונה הטובה ביותר עבור התינוק
הנקבה. התזונה הטובה ביותר עבור התינוק
(צילום: shutterstock)
דגימות חלב האם נלקחו מ-34 אימהות בריאות שבוע לאחר הלידה, ברומא, בירת איטליה. ב- 75% מהם התגלו חלקיקים מיקרוסקופיים של פלסטיק. מחקרים קודמים כבר הראו השפעות רעילות של שיירי פלסטיק בתאים אנושיים, בתאי חיות מעבדה ובתאי חיות בר ימיות, אך ההשפעה על בני האדם נותרה לא ידועה. פלסטיק מכיל לרוב כימיקלים מזיקים כמו פתלטים שנמצאו בעבר כבר בחלב אם.
קראו עוד:
מחקר חלב האם, שפורסם בכתב העת Polymers, מצא מיקרופלסטיק המורכב מפוליאתילן, PVC ופוליפרופילן, שנמצאים כולם באריזה. החוקרים לא יכלו לנתח חלקיקים קטנים מ-2 מיקרון וסביר להניח שיהיו נוכחים חלקיקי פלסטיק קטנים יותר. דגימות חלב האם נאספו, אוחסנו ונותחו ללא שימוש בפלסטיק וגם דגימות בקרה עובדו כדי לשלול זיהום.
המדענים תיעדו את צריכת האימהות של מזון ושתייה באריזות פלסטיק, כמו גם שימוש במוצרי היגיינה אישית המכילים פלסטיק, אולם הם לא מצאו קשר בין נוכחות פלסטיק באלה לבין השיירים שנמצאו בחלב האם.
לדעת החוקרים, עובדה זו מצביעה על נוכחות פלסטיק בכל מקום בסביבה, ש"הופכת את החשיפה האנושית לבלתי נמנעת". עם זאת, הם הוסיפו שמחקרים גדולים יותר בעתיד עשויים לזהות גורמי סיכון מסוימים.
2 צפייה בגלריה
חשיפה בלתי נמנעת לפלסטיק. זיהום הסביבה
חשיפה בלתי נמנעת לפלסטיק. זיהום הסביבה
חשיפה בלתי נמנעת לפלסטיק. זיהום הסביבה
(צילום: shutterstock)
צוות החוקרים מאיטליה כבר זיהה מיקרו פלסטיק בשליות אנושיות בשנת 2020. כעת הם אומרים כי נוכחות המיקרו פלסטיק בחלב האם מדאיגה: "את חלב האם צורכת אוכלוסיית התינוקות הפגיעה ביותר", אמרה ד"ר ולנטינה נוטרסטפנו מ- Università Politecnica delle Marche שבאיטליה שם נערך המחקר, "יהיה חיוני להעריך את הדרכים להפחתת חשיפה למזהמים האלה במהלך ההיריון וההנקה, עם זאת היתרונות של הנקה גדולים בהרבה מהחסרונות הנגרמים מהימצאות מיקרופלסטיק מזהם. אסור למחקרים כמו שלנו להפחית הנקה של ילדים, אלא להעלות את המודעות הציבורית ללחוץ על פוליטיקאים לקדם חוקים שמפחיתים זיהום".
בעוד שגורמי סיכון מיקרופלסטיים ספציפיים לא זוהו במחקר הקטן הזה, אמרה נוטרסטפנו: "אנו רוצים לייעץ לנשים בהריון להקדיש תשומת לב רבה יותר להימנעות ממזון ומשקה ארוזים בפלסטיק, קוסמטיקה ומשחות שיניים המכילות מיקרופלסטיק, ובגדים העשויים מבדים סינתטיים".
מיקרופלסטיק התגלה כקיים בדם אנושי במחקר קודם שפורסם במרץ על ידי צוות בראשות פרופ' דיק וטהאק, מאוניברסיטת Vrije Amsterdam בהולנד שאמר: "המחקר החדש מספק ראיות ראשוניות לכך שמיקרו-פלסטיק קיים בחלב אם אנושי אך יש צורך במחקרים נוספים עם מספר גבוה יותר של דגימות, ורצוי להשתמש בשיטות אחרות, נחוצים בדחיפות כדי לאשר זאת.
"אנחנו רואים רק את קצה הקרחון בהשפעות המיקרופלסטיק. פלסטיקים קטנים יותר בגודל ננו הם ככל הנראה נפוצים ורעילים יותר. עם זאת, כיום אי אפשר לנתח ננו-פלסטיק במטריצות מורכבות, כמו חלב אם. עדיין אין ידע על ההשפעה האפשרית של מיקרופלסטיק ומזהמים נלווים על התינוק היונק. לכן יש צורך דחוף במחקרים נוספים".
השתתפה בהכנת הכתבה: אילנה קוריאל