נגיף הקורונה ממשיך ליצור וריאנטים והזן המידבק ביותר עד כה הגיע לישראל: משרד הבריאות איתר את הווריאנט החדש אומיקרון 2.75 בבדיקות הריצוף הגנטי. מדובר בזן מדאיג בשל התפשטותו המהירה במספר רב של מדינות בעולם, ועכשיו כאמור גם אצלנו.
פרופ' סיריל כהן, מומחה לחיסון מאוניברסיטת בר אילן ופרופ' יהודה אדלר מומחה לקרדיולוגיה ומנהל רפואי, אומרים היום (ב') באולפן ynet כי המצב מדאיג לאור ההתפשטות המהירה של הזן החדש.
"כולנו נחלה בקורונה, ולפחות כמה פעמים", אומר פרופ' כהן, שבעצמו התגלה כמאומת ונמצא כרגע בבידוד בביתו. שניהם מסכימים כי יש צורך לחשוב מחדש על חובת המסכות, לפחות במקומות סגורים. "מספר המתים מהמחלה חצה את ה-11 אלף, ומעל 1,400 חולים מאושפזים בבתי החולים. מתוכם 430 חולי במצב קשה". מדובר במספר החולים הקשים הגבוה ביותר בארבעת החודשים האחרונים. 74 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה.
"אנחנו עדיין לא סגורים לגמרי לגבי מידת האלימות של הזן החדש", מוסיף פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא לאולפן ynet. "הנתונים הראשונים מראים שוב שזה ממשפחת האומיקרון, שהיא יותר מידבקת ופחות אלימה. נמשיך לעקוב אחרי הנתונים. הנחת העבודה שיש בישראל יותר מאשר אותם שלושה מקרים שגילינו. סביר להניח שיש עוד מקרים בישראל שטרם גילינו אותם".
אתם מעריכים שהזן הזה ספציפית שעליו הודעתם אתמול, יהיה השכיח בישראל תוך כמה שבועות? "עוד מוקדם להגיד, אבל אם נסתכל מלמידת העבר, ה-BA5 הופיע בישראל לפני כחודשיים ורק אחרי כחודש וחצי השתלט על התחלואה ודחק את ה-BA2. יש מצב שזה מה שיקרה גם כרגע. כרגע אנחנו נמצאים בתוך גל של BA5, כך שהנחת העבודה שנלך ונצא מתוך הגל הזה, אבל זה לא הגל האחרון, כך שאלה חיינו, יש תחלואה, יש גל, יש וריאנטים חדשים, ועדיין נצטרך להתמודד איתם יחד עם המשך חיי השגרה שלנו".
פרופ' סלמאן זרקא: "כרגע אנחנו נמצאים בתוך גל של BA5, כך שהנחת העבודה שנלך ונצא מתוך הגל הזה, אבל זה לא הגל האחרון, כך שאלה חיינו, יש תחלואה, יש גל, יש וריאנטים חדשים, ועדיין נצטרך להתמודד איתם יחד עם המשך חיי השגרה שלנו"
צפו בדבריו של פרופ' זרקא:
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 192 מהחולים הקשים הם בני 80 ויותר, 97 בני 70 עד 79 ו-63 בשנות ה-60 לחייהם. מנגד, שישה חולים קשים הם בני פחות מ-30. במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת באיטיות והוא עומד נכון לאתמול על 0.89 – דבר המעיד על דעיכה קלה של המגפה. בסך הכול קצת יותר מ-60 אלף ישראלים מוגדרים כחולים פעילים.
"אנחנו לגמרי רואים סימנים כבר כעשרה ימים של ירידה ב-R, ירידה בכמות החיוביים, ואנחנו מניחים שאנחנו בדרך לצאת מתוך הגל הנוכחי", מוסיף פרופ' זרקא, "אבל לוקח זמן בין התכווצות המאומתים לבין התכווצות החולים הקשים אבל עדיין, במיוחד לאנשים מעל גיל 60 שנמצאים בסיכון, הנגיף עדיין כאן ואני אומר שהוא לצערי ימשיך להיות כאן ונמשיך לחיות בסביבה רוויית נגיפי קורונה ולכן עלינו בהחלט להיזהר".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
430 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה ברחבי הארץ
(צילום: טל שחר)
עד כמה מסוכן הזן החדש מקודמיו, והאם הוא גורם למחלה קשה יותר? הנה התשובות:

מהו הווריאנט החדש?

זן האומיקרון BA.2.42 הוא אחד האחרונים אחריו עוקב ארגון הבריאות העולמי כבר כמה שבועות, לאחר שהתפשט מהודו לעוד מדינות. על פי ההערכות, הוא מידבק במהירות עצומה ומצליח לעקוף חסינות של מחלימים שנדבקו באומיקרון.

במה שונה הווריאנט החדש מקודמו?

על פי הריצוף הגנטי שבוצע, הווריאנט החדש שונה לגמרי מהאומיקרון, והוא "נולד" כחלק משושלת אומיקרון BA.2. הוא כולל מוטציות נוספות בחלבון ה"ספייק" הנדרש להיקשרות לתא האדם, לצד מוטציות נוספות.

האם הוא גורם למחלה חמורה יותר מאשר זני אומיקרון אחרים?

עדיין לא ברור, אולם על פי ההערכות מידת מסוכנותו לא אמורה להיות שונה בהרבה מזן האומיקרון שקדם לו והשליט בעולם – BA.5.

עד כמה הזן החדש נפוץ?

הווריאנט התגלה בהודו, ומהווה כיום רבע מהמקרים שם, כשהוא מתחרה עם זן ה- BA.5. אין עדיין נתונים על שיעור האומיקרון החדש במדינות אחרות, כך שיהיה צורך לעקוב אחר התפשטותו. לפחות על פי מהירות ההדבקה שלו בהודו, והגעתו למדינות רבות נוספות ובהן אוסטרליה, גרמניה, בריטניה, קנדה וארה"ב, סבורים המדענים כי הוא המידבק ביותר מכלל זני הקורונה עד כה.

האם חיסונים מגינים בפני BA.2.75?

עדיין אין תשובה לגבי מידת ההגנה של החיסונים נגד הווריאנט החדש, אך על פי הנראה הם מגינים בפני מחלה קשה בשיעור גבוה.

האם הווריאנט גורם למחלה קשה יותר?

על פי הדיווחים מהודו, לא נראה עד כה הבדל משמעותי בחומרת המחלה בין הווריאנט החדש לאומיקרון BA.5.

למה הווריאנטים ממשיכים להיווצר?

הווריאנטים של נגיף הקורונה ימשיכו להיווצר ולהתפשט משום שנגיפים, ובמיוחד כאלה מסוג RNA, כמו נגיפי הקורונה, מבצעים טעויות רבות במהלך השכפול שלהם. הם אינם יכולים לתקן את הטעויות הללו, המכונות בשם המוכר יותר "מוטציות", והתוצאה היא וריאנטים חדשים. למעשה, נגיף הקורונה כבר יצר מאות מוטציות כאלה.
אז מדוע שמענו עד כה רק על מעט וריאנטים? הסיבה היא שרובם פשוט נעלמים: אין להם כל יתרון בהדבקה ובהתפשטות ועל כן רק אלה בעלי יכולת הישרדות גבוהה נותרים וירוסים מעוררי דאגה.