כ-85% מבני הנוער סובלים מאקנה במהלך גיל הבגרות בדרגת חומרה כזו או אחרת, ועקב היותה מחלה כל כך נפוצה זה אך טבעי כי יחול סביבה גם "מחול שדים" של שמועות, עובדות ומיתוסים המתערבבים להם זה בזה. כך תדעו מה נכון ואיך להתמודד.
1 צפייה בגלריה
אקנה מחלת עור פצעים פנים
אקנה מחלת עור פצעים פנים
אקנה. פיצוץ לא מבוקר עלול להשאיר צלקת
(צילום: shutterstock)
אם לא מטפלים באקנה ישארו צלקות. לא מדויק.
ישנם סוגים של אקנה הנוטים להצטלק וכאלו שפחות. למי שאין נטייה לצלקות הפצעים שעוברים יותירו לרוב כתמים (אדומים או חומים) אשר יכולים להישאר תקופה ממושכת (שנה ויותר) אך יחלפו בסוף.
פיצוץ הפצעים יוביל לצלקות. נכון.
פיצוץ של פצע אקנה או הוצאת החלב ממנו באופן ידני ולא מבוקר עלולה בהחלט לגרום לצלקת שקועה ("בור" קטן בעור) אשר תישאר שם הרבה אחרי שהפצע יחלוף (לעד).
אקנה נובע מאכילה לא בריאה. לא מדויק.
מזונות מסוימים נמצאו קשורים בחלק מהמקרים בהחמרת המחלה וביניהם מוצרי חלב וכן פחמימות ריקות, אך הדבר אינו גורף.
אקנה מתרחשים רק בגיל ההתבגרות. לא נכון.
ישנם גלים נוספים של אקנה בגילאים מבוגרים יותר (בגילאי ה-30 וה-40 לרוב) אשר יכולים להיות לא פחות חמורים ובוודאי שלהפריע לא פחות לסובלים מהם.
תרופות לאקנה רק מחמירות אותו. לא מדויק.
לעיתים בתחילת טיפול תרופתי עלולה להיות החמרה קלה במצב. פצעים שהיו "חבויים" בעור מבשילים פתאום החוצה בבת אחת כחלק מתהליך התחדשות העור בעקבות הטיפול.
אור כחול מרפא אקנה. נכון חלקית.
החיידקים אשר מעורבים בתהליך האקנה ונמצאים ביחידה הפילוסבצאית אכן רגישים לאור כחול וטיפול במנורות כאלו וכן בסוגי לייזר שונים יכולים להביא להטבה וניקוי העור מהפצעים. אך מדובר לרוב בפתרון קצר טווח.
תכשירים לטיפול מקומי באקנה (משחות) אינם יעילים מספיק. לא נכון.
תרופות מרשם לאקנה יעילות מאוד ופועלות במגוון מנגנונים על מנת לרפא את המחלה ולמנוע הופעת פצעים חדשים. במצב בו מדובר באקנה קלה (ולעיתים אפילו בינונית) אשר מערבת רק פנים (פחות מעשי למרוח שטחי גוף גדולים כגון גב וכתפיים מדי יום) אפשר בהחלט לטפל בתכשירים אלו (הניתנים במרשם רופא) עם יעילות מוכחת גבוהה מאוד.
התרופה הנפוצה עלולה להזיק. לא מדויק.
התרופה לאקנה שמבוססת על Isotretinoin (רואקוטן, קיורטן) היא נגזרת של ויטמין A המביא להסדרה בהתחלקות העור, הורדת הפרשת החלב ועל ידי כך לטיפול במנגנון העיקרי האחראי לאקנה. היא נחשבת ל"נשק יום הדין" שלנו, רופאי העור. לפני שמתחילים את הטיפול בה, חייבים להתייעץ עם הרופא ולהיות מודעים להשלכות של הטיפול בה.
ד"ר עומר רוזנבאוםד"ר עומר רוזנבאוםצילום: סם יצחקוב
בסיכומו של דבר, מוטב לבסס את ההחלטה על טיפול על בסיס מידע רפואי מהימן ולא על שמועות ומיתוסים, או במילים אחרות: במקום לטפל בתרופות סבתא או על בסיס המלצות השכנה או הדודה, פשוט לפנות לרופא.
הכותב הוא מומחה לרפואת עור