בשיתוף מדטרוניק
נטע כץ (21) מגני תקווה לא מתביישת להודות: "הזנחתי את הסוכרת שלי במשך שנים". התוצאות, היא מספרת, היו עליות קיצוניות ברמות הסוכר, שגרמו לה להרגיש יובש וקשיי נשימה, וירידות קיצוניות בערכי הסוכר. "לפעמים ה-A1C שלי עלה למספרים גבוהים מאד. היו מצבים שלפעמים הערכים שלי היו מגיעים ל-300 במשך שעות רצוף. והתחושה היא נוראית. יובש באף ובגרון, עייפות של השרירים ותחושת גועל פנימית שקשה לתאר".
הסוכרת אובחנה אצל נטע בגיל 6. "אני זוכרת את התסמינים שהיו לי לפני כן – שתיית מים מרובה, צימאון ואפילו אני זוכרת שפעם אחת ברח לי פיפי באמצע השיעור. יש יתרון כשמגלים כל כך מוקדם את הסוכרת, כי אז לא הבנתי יותר מידי את המשמעות של כל הדבר הזה ומה זה סוכרת".
סוכרת מסוג 1 היא אחת המחלות המאתגרות לניהול - רק כ-27% מהחולים מצליחים לשמור על ערכי סוכר מאוזנים באופן קבוע. אצל ילדים ובני נוער, שלא יכולים לנהל בעצמם את המחלה, המצב מורכב. ברגע שילד מאובחן בסוכרת, לרב כל שגרת המשפחה משתנה, וההורים לוקחים על עצמם את האחריות על ניהולה 24/7.
במקרה של נטע, היה זה אביה שלקח את המושכות לידיים וניהל בילדותה את המחלה. "אבא שלי הוא אדם מאוד אחראי. עד כדי כך שהוא קיבל אישור מיוחד לשנות לי את האינסולין הבזאלי לפי איך שהוא רואה לנכון. הוא היה קם באמצע הלילה למדוד לי סוכר".
ככל שנטע גדלה, ניהול המחלה עבר בהדרגתיות לידיה, אבל היא מודה שלא הייתה אחראית מספיק ולא הצליחה לנהל את המחלה. "האמת שזה לא ממש עניין אותי, התעלמתי מההשלכות, העדפתי לעצום עיניים. הייתי מצליחה לשמור על איזון רק שבועיים לפני הביקור אצל הרופאה".
מה היה הכי קשה לך? "לא ידעתי לספור מאכלים כמו חמאת בוטנים ופיצות. הייתי צריכה עזרה של הדיאטנית, אבל היא שעממה אותי", מספרת נטע ונזכרת במקרה, שהצליח קצת לנער קצת אותה מהאדישות: "הייתי עם חברות בדיזינגוף סנטר, ולפני שיצאתי הסוכר שלי היה גבוה, אז תיקנתי עם יותר מידי בולוסים. יש לי ערכת חירום לבדיקת הסוכר ולא לקחתי אותה באותו יום. פתאום אני רואה שהערכים צונחים, זה היה ממש מלחיץ והתחלתי לבכות לחברות שלי וצעקתי שיקנו לי מהר ממתקים ומיץ ענבים. זו הייתה סיטואציה לא נעימה, אנשים הסתכלו עליי".
אבל את הניעור הרציני, שגרם לה לשנות את היחס השאנן למחלה, קיבלה נטע רק לפני מספר חודשים, במפגש עם חבר סוכרתי המבוגר ממנה רק בכמה שנים. "הוא סיפר לי שהתחילו לו בעיות ראיה. זו פעם ראשונה שממש הבנתי שזה אמיתי, שחוסר איזון יכול לגרום לתופעות לוואי. זה טלטל אותי – אם יש משהו שחשוב לי זה העיניים שלי, יש לי ראיה 6:6, אני מתה מפחד שלא אראה טוב".
גם התגובות מהקרובים לה החלו לחלחל. "בן הזוג שלי באותה תקופה אמר לי יום אחד: 'איך את רוצה שנהיה ביחד – שאת תהיי חולה ואני אטפל בך'? פתאום הבנתי שהסוכרת משפיעה גם על הסובבים אותי. הבנתי שאני חייבת להתאפס על עצמי".

"המערכת ההיברידית נבנתה בשביל אנשים כמוני"

אחרי שנים של הזנחה ושל חוסר איזון בערכי הסוכר, נטע עשתה את הצעד הראשון בניהול אחראי של המחלה: לפני פחות מחצי שנה היא עברה למערכת ההיברידית מינימד G780 של חברת מדטרוניק, ובפעם הראשונה בחייה הצליחה להיות מאוזנת לאורך תקופה ארוכה. "המערכת לומדת אותך. זה פשוט גאוני.
מערכת המינימד G780 פורצת הדרך, שהושקה לפני שנתיים ומצוידת בטכנולוגיה של בינה מלאכותית, מדמה לבלב מלאכותי. היא בודקת את המטופל באופן רציף 288 פעמים ביממה – היא מחליטה, מווסתת ומזליפה אינסולין באופן אוטומטי ומותאם אישית. המערכת מאפשרת לאזן את ערכי הסוכר, כך שהם יהיו קרובים ככל הניתן לערכי הסוכר של אדם בריא לאורך היממה. נוסף לכך, המערכת יודעת לתת בולוס תיקון באופן אוטומטי ודינאמי כדי למנוע עלייה ברמות הסוכר בהקשר של ארוחות.
"כשהייתי ילדה הייתי מטופלת בזריקות אינסולין. זה היה זוועה, כל הזמן לדקור את עצמך. אחר כך עברתי לסנסור שהיה מתריע כשהסוכר שלי היה נמוך מידי, אבל הוא היה מזייף ולא הסתדרתי איתו בכלל".
על מכשיר המינימד G780 שמעה לאחרונה נטע כמו רבים מחולי הסוכרת, שלא מצליחים לשמור על איזון. "זו מערכת שנבנתה בול בשביל אנשים כמוני. חוץ מלכייל אותה לפעמים ולהכניס פחמימות אני פשוט לא צריכה לעשות כלום. המערכת הזו לומדת את ההתנהלות היומיומית שלי ואת מצבי הרוח שלי, ומצליחה לעשות מה ששום דבר אחר עד היום לא הצליח. מעולם לא הייתי כל כך מאוזנת".
נכון להיום, המערכת עדיין לא נמצאת בסל הבריאות בישראל, וחולי סוכרת רבים קוראים להכניסה לסל. "לי יש מזל ונולדתי להורים עם יכולות ועם ביטוחים טובים, שחשוב להם שאקבל את הטיפול הטוב ביותר. אבל יש חולי סוכרת שלא יכולים להרשות לעצמם וחשוב שגם הם יהיו מאוזנים כמוני".
מה יש לך להגיד לילדים חולי סוכרת שלא שומרים על איזון? "אני מתחרטת על השאננות שהייתה לי. כשהייתי בת 14-15 ממש לא רציתי להתעסק במחלה. הייתי הולכת ליום הולדת של חברה וכולם הזמינו פיצה, וזה היה מעצבן לבדוק את הסוכר ולתת בולוס. היום אני מבינה שזו לא התעסקות רצינית, זה ממש לא נורא. הייתי אומרת לילדים – אם לא אכפת לכם מעצמכם, תחשבו על האנשים סביבכם, כי זה משפיע גם עליהם".
בשיתוף מדטרוניק


פורסם לראשונה: 13:06, 05.09.21