צפו בפודקאסט המצולם:

בשנים האחרונות נרשמת עליה באבחון תת פעילות של בלוטת התריס. כדי להבין מדוע יש עליה כזו באבחונים ומה משמעותם, זימנו דנה רון ופרופ' איתמר רז את פרופסור אביבית כהן, מיחידת הסוכרת, במחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם בהדסה עין כרם.
מדוע יש יותר אבחונים של תת פעילות בלוטת התריס?
"TSH הוא הורמון שמיוצר על ידי בלוטת יותרת המוח, שהיא הבלוטה המרכזית שמווסתת את כל פעילות ההורמונים בגוף. הוא זה שמנחה את בלוטת התריס לייצר הורמונים. ובלוטת התריס מייצרת שני הורמונים - את 4T ואת 3T", מסבירה פרופ' כהן את תוצאות הבדיקה שמקבל המטופל. היא מסבירה שמדדי ה-TSH הם בעצם בדיקת סקר ושהם עשויים להשתנות בין בני אדם שונים, במצבים פיזיולוגיים שונים וגילאים שונים.
אם הבדיקות, היא אומרת, משתקפות במספר שונה מזה שציינה קופת החולים כנורמה, בעיקר כשמטופלים נעזרים בגוגל, הם מפרשים את המצב כתת תריסיות ובטוחים שמעכשיו העייפות, החולשה, הקושי לרדת במשקל או נשירת השיער עלולים להעיד על בעיה. זה לא בהכרח נכון אבל מסביר את העליה באבחונים. בדרך כלל, סימפטומים אלה מאפיינים אנשים בגילאים בוגרים, גם ללא בעיות רפואיות.

איך מאבחנים מטופלים?
בנוסף למצבים שתוארו קודם ויכולים להופיע גם אצל אנשים בריאים, מציינת פרופ' כהן עוד סימפטומים שמתלווים למצב של תת תריסיות כמו רפלקסים ירודים, יובש בעור, נימול, תחושות של נוירופתיה, ירידה מסוימת בשמיעה או, למרבה הפלא, קצות גבות חסרים.
"אני מסתכלת קצת על ההיסטוריה של החולה, על הגיל שלו", היא מסבירה את התהליך, "אז יש אנשים שאני כן אתייחס לתוצאה 6 שלהם בבדיקה בכובד ראש, אבל בהרבה מאוד מהמקרים, אם רואים TSH קצת אדום, ו-4T, 3T תקינים, ולא נראה שיש סיבה כלשהי לחשוד מעבר לכך, לגיטימי להגיד לחולה, לא לעשות כלום ולחזור לבדיקה נוספת בעוד כחצי שנה".
זאת יש לדעת, כשה-TSH הוא פחות מ 10 הסיכוי שתהיה בעיה בריאותית, בתנאי שה-3T או ה-4T בתחום התקין, היא נמוכה מאוד.
הסיכון בטיפול התרופתי
"אצל מטופלים תרופתית, מצאו שבכ-20% מהזמן הם נמצאים בפעילות יתר, ופעילות יתר של בלוטת התריס יש לה את הסכנות שלה, מבחינת לב, דופק, סכנות של ירידה במשקל, של עצבנות, של הזעה ושל פגיעה בבריאות העצם. זאת אומרת יש את הסיכון של הרעלה", היא אומרת על התרופה עצמה. לעיתים גם הטיפול בשני ההורמונים, פוגע ביצור התקין של אחד מהם וגם אז זו בעיה כי הם משבשים את פעילות ההורמון התקין.
חשיבות תדירות נטילת התרופה
פרופ' כהן מסבירה שיש חשיבות רבה לנטילה נכונה של התרופה, שדורשת נטילה קבועה ולפחות שעה לפני כל אכילה או שתיה כדי שתיספג באופן תקין בגוף, רוטינה שמקשה מאד על התמדה של המטופלים.
גם בעיית הלב עלולה להתוות מדיניות טיפולים מסוימת. "אצל אנשים עם אי ספיקת לב, שסחבו לאורך זמן תת תריסיות, אם אני אתחיל בבת אחת טיפול אינטנסיבי, אני עלולה להחמיר להם את אי ספיקת הלב. אז גם שם צריך להתחיל לאט, במינונים יותר נמוכים. אצל צעירים אפשר להתחיל במינון הגבוה מיידית בדרך כלל", היא מסבירה.
איזון הורמון לפני הכניסה להריון
נשים שסובלות מתת פעילות בלוטת התריס, ורוצות להיכנס להריון, צריכות לאזן את מצבן ההורמונלי בטרם יעשו זאת. "הסיבה היא שבטרימסטר הראשון להריון, לעובר אין בלוטת תריס ולכן, בעצם, הוא תלוי בכל ה-4T שהוא לוקח מהאם. האמא חייבת שתהיינה לה רמות 4T מספקות כדי לתת לו את ההורמון. אם אין לה מספיק, תחילת ההיריון עשוי עוד יותר להעלות לה את ה-TSH ולכן, נשים שיש להן בעיות עם בלוטת תריס, נמליץ להן לא להיכנס להריון עד שהן לא מאוזנות", מסבירה פרופ' כהן.
פורסם לראשונה: 13:26, 19.02.24