התקדמות משמעותית במלחמה בסרטן העור: חברת מודרנה, ממציאת טכנולוגיית ה-mRNA, ומרק מדווחות על הצלחה בפיתוח חיסון למניעת סרטן העור. החיסון החדש, המבוסס אף הוא על mRNA (רנ"א שליח), הצליח למנוע באחוזים גבוהים את חזרת המחלה אצל חולים שהחלימו מסרטן העור. אף שמדובר בתוצאות ראשוניות, מדובר בפריצת דרך שתוביל, ככל הנראה, לפיתוח חיסונים נוספים נגד גידולים סרטניים.
חברת מודרנה דיווחה כי בקרב 157 חולים שסבלו מסרטן העור מלנומה בשלב מתקדם, חיסון מותאם אישית לסרטן שפיתחה החברה בשיתוף חברת התרופות "מרק", ושנוצר באמצעות החומר הגנטי mRNA, על בסיס הגידול הסרטני שהיה לכל חולה, הפחית את הסיכון להישנות המחלה או לתמותה ב-44% בהשוואה לטיפול הסטנדרטי הקיים. "לראשונה יש לנו הוכחה לכך שניתן לפתח תגובה חיסונית נגד סרטן", אמר הערב (ג') ד"ר סטיבן הוגה, נשיא חברת מודרנה.
"המפתח להצלחת החיסון שלנו הוא בכך שהוא מותאם לגידול של כל חולה", הסביר נשיא מודרנה, ד"ר סטיבן הוגה, "מה שמאפשר לכל חולה לקבל תגובה מדויקת וממוקדת לסרטן שלו. הגמישות של טכנולוגיית ה-mRNA מאפשרת זאת, כפי שהוכיחו חיסוני הקורונה"
במחקר חולקו חולים באופן אקראי לקבלת אחד משני טיפולים: קבוצה אחת טופלה בתרופה הביולוגית "קיטרודה" המסייעת למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים. הקבוצה השנייה קיבלה את תרופת הקיטרודה יחד עם חיסון סרטן מותאם אישית, שנבנה כאמור על בסיס טכנולוגיית ה-mRNA.
כל החולים עברו ניתוח להסרת גידול המלנומה שלהם. החוקרים בנו מכל אחד מהגידולים של החולים רצף גנטי מותאם אישית, כדי שמערכת החיסון תוכל לזהות אותו ולתקוף אותו. לאחר מכן הוזרק ה-mRNA שנבנה לזרועות החולים, באותו אופן שבו ניתנים חיסונים אחרים. כך, מערכת החיסון "למדה" להכיר את הגידול הסרטני ולהיערך להשמידו בעת הצורך.
1 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
החיסון מותאם לגידול של כל חולה. מודרנה
(צילום: shutterstock)
במסגרת הניסוי, החולים קיבלו עד תשע מנות של החיסון המותאם לסרטן. החולים טופלו ונוטרו במשך שנתיים לפחות. מודרנה דיווחה כעת רק על התוצאות הכלליות של המטופלים, וטרם מסרה פרטים על רמות תאי הדם הלבנים מסוג T שנוצרו בגוף כדי להשמיד את הגידול. בחברה עדיין אוספים את הנתונים ויספקו פרטים נוספים בהמשך.
"המפתח להצלחת החיסון שלנו הוא בכך שהוא מותאם לגידול של כל חולה", הסביר הוגה, "מה שמאפשר לכל חולה לקבל תגובה מדויקת וממוקדת לסרטן שלו. הגמישות של טכנולוגיית ה-mRNA מאפשרת זאת, כפי שהוכיחו חיסוני הקורונה".
עוד הוסיף הוגה שהמטופלים ימשיכו להיות במעקב לפחות שנה נוספת לאחר השלמת הטיפול. מדעני החברה יעקבו אחר התמשכות התגובה החיסונית ואחר הישנות של הגידול בעתיד. לדבריו, ייתכן שניתן אף להשתמש בחיסון גם אצל אנשים בריאים שאינם סובלים ממלנומה אך נמצאים בסיכון גבוה לסרטן העור, כדי למנוע את המחלה.

טכנולוגיית ה-mRNA: מחנכת את מערכת החיסון

לב הפיתוח של אותו חיסון חדשני הוא מולקולה שנקראת כאמור mRNA (רנ"א שליח). מדובר במולקולה הדומה למולקולת התורשה דנ"א, המורכבת מחלקים הקרויים "נוקלאוטידים", המסודרים באופן שמורה לתא כיצד לייצר חלבונים. כאשר חיסון המכיל mRNA מוחדר לגוף, התאים מתחילים לייצר חלבונים המקודדים על פי ה"תכנות" של ה-mRNA.
כך פועל חחסון ה-Mrna
במקרה של החיסון של מודרנה, החלבונים שנוצרו מסתדרים על שטח פני התא המחוסן, ומזוהים על ידי מערכת החיסון ליצירת תגובה חיסונית, שכוללת נוגדנים נגד קורונה. במילים אחרות, החיסון מסוג mRNA "מתכנת" את תאי הגוף להשתנות, כך שמערכת החיסון "חושבת" שישנו גידול סרטני בגוף (או נגיף קורונה במקרה של חיסוני הקורונה) – ויוצרת נגדו נוגדנים ותאי דם לבנים מסוג T הדרושים לנטרול המחלה בפעמים הבאות.