ילד בן 4 הובהל לפני כמה ימים במצב קשה מאוד למרכז הרפואי מאיר בכפר סבא עקב הרעלה בעקבות תכשיר הומיאופתי שקיבל. מצבו השתפר בעקבות טיפול שקיבל והוא שוחרר לביתו. ההורים נתנו את התכשיר כדי לטפל בשפעת שממנה סבל הילד: "התכשיר ניתן במטרה לייבש את הנזלת אך עלול היה לגרום להתייבשות של כל האיברים בגופו של הילד", אומרים רופאי בית החולים.
ד"ר ברק מידן, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, מספר כי "הילד הגיע למיון ילדים במצב אפתי חמור ביותר, עם בטן תפוחה שמצבה הלך והידרדר והוא נלקח מיד לבדיקת CT לשלילת חסימה במעי. הוא החל לקבל טיפול תומך. עם העברתו ליחידת טיפול נמרץ ילדים והחמרה נוספת במצבו ובבדיקות הדם שלו, חיפשנו משהו שיחבר בין כל הסימפטומים שמהם סבל והחשש היה כי הנפיחות הגדולה בבטן תוביל לנקב במעי, מה שעלול להוביל לסכנת חיים מיידית".
1 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים לבית החולים מאיר
פינוי הפצועים לבית החולים מאיר
אמבולנס בפתח בית החולים מאיר. ארכיון
(צילום: נדב אבס)
ד"ר דגנית אדם כהן, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר, אומרת כי "בדיקת ה-CT לא הראתה חסימת מעי או נקב שיכולה הייתה להסביר את הנפיחות החריגה. בשיחה עם הוריו הבנו שבזמן המחלה בבית, שהתבררה כשפעת A, הוא קיבל תכשיר הומיאופתי מתוך מחשבה שמדובר בתכשיר צמחי שלא יכול להסב נזקים. בבירור החומרים שמהם מורכב התכשיר, בהם בצל וזעפרן, ובחיבור עם כל הסימפטומים שמהם סבל - ירידה בחיוניות, הקאות, עצירת שתן ויציאות וממצאי הבדיקה הגופנית - הבנו כי מדובר בהרעלה אנטיכולינרגית. הזרקנו לו מיד אנטידוט, שיסתור את השפעת החומרים שגרמו להרעלה. תוך כדי ההזרקה (שניתנת תחת פיקוח רפואי וניטור) האורכת כמה דקות, הילד החל להראות סימני התאוששות והתעורר. בהמשך נזקק למנה נוספת של האנטידוט".
הרופאים במאיר אומרים כי "אין ספק שמדובר בחורף קשה למדי מבחינת המחלות הוויראליות ונגיפי השפעת, ויש נטייה לקחת תכשירים 'טבעיים' או להסתייע במכשירים שנראים תמימים דוגמת מכשיר אדים, מבלי להבין את הפוטנציאל המסוכן שיש בהם. אנו לא תמיד יודעים מה תכשירים אלו מכילים, מה הכמות המדויקת המותרת ובטח לא מה תהיה ההשפעה שלהם על המטבוליזם של הגוף כשהילד תחת מחלה ויראלית".
הילד סבל במשך כמה ימים מנזלת, שיעול וכאב גרון ולכן החליטו הוריו לתת לו את התכשיר שגרם להרעלה: "אלו ימים של מחלות ויראליות ארוכות ומתישות הן בעבור הילדים החולים והן בעבור הוריהם. חשוב לשים לב לסימנים חריגים שהם דגלים אדומים אצל ילד חולה דוגמת חולשה קיצונית, אפתיות, כאבים קיצוניים, סימני התייבשות ולהגיע מיד עם הופעתם לקבלת טיפול רפואי דחוף. בנוסף, חשוב להתייעץ עם רופא הילדים לפני נטילת תכשירים שונים, ולא לחשוש לשתף את הצוות הרפואי בכל טיפול שניתן לילד שיסייע לאבחנתו מהר ככל האפשר על מנת להעניק לו את הטיפול הטוב ביותר", אומרים רופאי מאיר.