רוב הגבלות הקורונה הוסרו בימים האחרונים, מה שמעורר את השאלה - האם ניתן להכריז שגל התחלואה החמישי מאחורינו? "אני חושב שאנחנו מתקרבים לשלב הזה", אומר היום (א') באולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "ועדיין, צריך לזכור שיש לנו אלפי נדבקים חדשים כל יום וש-300 אנשים נמצאים במצב קריטי. עם זאת, כן, יש מגמת דעיכה שאי אפשר להתכחש אליה".
קראו עוד:
כשהתבקש פרופ' כהן להתייחס לעובדה שבישראל הייתה הירידה בתחלואה איטית יותר מאשר במדינות אחרות, הוא אישר שבארץ זה אכן לקח קצת יותר זמן. "צריך להבין שכל מדינה מתנהגת בצורה שונה מבחינת הקורונה", אמר. "כל מדינה מחוסנת בצורה שונה, ולכל מדינה הרכב אוכלוסייה שונה. כרגע אני חושב שאפשר לסכם שאנחנו לקראת יציאה מהגל החמישי".
1 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בקניון מלחה בירושלים
חזרה לשגרה בקניון מלחה בירושלים
קניון מלחה בירושלים, אתמול: חלק מהמבקרים כבר לא מקפידים על עטיית מסכות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרופ' כהן הדגיש שאין מדובר בסיום מגפת הקורונה. "לא תשמעו ממני שהקורונה נגמרה", אמר. "הרבה אנשים חשבו ככה במאי-יוני בשנה שעברה, בעקבות החיסונים, אבל מאז למדנו שהקורונה כאן כדי להישאר. השאלה היא איזו צורה היא תתפוס. האומיקרון הוא קצת פלא מבחינה מסוימת, כי הוא מאוד שונה מהאלפא ומהדלתא, אבל איך אפשר לדעת שלא מתבשל עכשיו וריאנט חדש במדינה כלשהי?".
בהמשך התבקש פרופ' כהן להתייחס לווריאנט האחרון שהתגלה, BA-2, ונשאל אם יש סיבה לדאוג ממנו. "היה מחקר ביפן שהתפרסם בסוף השבוע ושעדיין לא עבר ביקורת עמיתים", אמר. "אנשים נלחצו מהמחקר הזה, כי הוא העלה שהווריאנט הזה גורם למחלה יותר קשה, ואני רוצה להרגיע: הנושא נבדק על אוגרים, לא על בני אדם. אצל אוגרים הווריאנט הזה גרם למחלה קשה יותר. כשמסתכלים על מדינות כמו דנמרק, ששם הוא שולט, רואים שהתחלואה לא יורדת, אבל יחסית יציבה".
"השאלה החשובה שצריך לשאול היום היא האם מספר ההדבקות בעידן האומיקרון וה-BA-2 הוא עדיין רלוונטי לניהול המגפה, או שצריך להסתכל יותר על מספר המאושפזים בבתי החולים"
לשאלה, האם אדם שחלה באומיקרון לפני כחודשיים עלול להידבק עוד שבועיים בווריאנט החדש, השיב פרופ' כהן: "רוב הסיכויים שלא. נתונים מאנגליה מראים שברוב המקרים אין הדבקות חוזרות בווריאנטים האלו".
כשנשאל למה התחלואה בדנמרק לא יורדת, אף שהווריאנט ששולט שם פחות מסוכן לכאורה, ענה כהן: "הדנים הלכו על שחרור מסיבי עוד לפנינו. הם היו עם האומיקרון ואז חטפו את BA-2. אנחנו תוהים למה הווריאנט החדש דומיננטי שם יותר מאשר במקומות אחרים כמו צרפת או ישראל. את זה אנחנו לא מבינים. יש תחרות בין הזנים, וכרגע לומדים איך היא מתנהלת. כרגע מתחילים לראות ירידה בדנמרק, אבל הרבה זמן הם היו תקועים עם מספר די גבוה של הדבקות.
"השאלה החשובה שצריך לשאול היום היא האם מספר ההדבקות בעידן האומיקרון וה-BA-2 הוא עדיין רלוונטי לניהול המגפה, או שצריך להסתכל יותר על מספר המאושפזים בבתי החולים".