המס על המשקאות המתוקים בוטל סופית אתמול בהתאם להחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - ומי המפסידים הגדולים ביותר? כנראה הילדים של כולנו. ״אני מזועזע מההחלטה הזו", אמר הבוקר (ד') לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, רפואה פנימית ומנהל רפואי, "השר סמוטריץ' חתם למעשה על צו שהילדים שלנו לא יהיו בריאים, שיחלו בסוכרת בהמשך, שהם יהיו שמנים, עם כבד שומני, קטיעות רגליים, התקפי לב וארועים מוחיים. זו החלטה כל כך אומללה - זו שערוריה".
הצו לביטול המס על השתייה הממותקת, שהוחל בממשלה היוצאת, נכנס לתוקף על אף אזהרות ארגוני הבריאות. "ההחלטה של שר האוצר הנכנס היא החלטה אומללה, מצערת ועיוורת", אמרו באיגוד רופאי בריאות הציבור. "משקאות מתוקים גורמים לסוכרת שהיא הסיבה מספר אחת לעיוורון ולפגיעה כלייתית עד לצורך בשימוש בדיאליזה, לכריתות גפיים, למחלות קשות ולתמותה של ישראלים רבים ולכן מוצדק למסותם, כפי שמקובל בעולם".
קראו עוד:
המס על משקאות ממותקים ועל מוצרים חד-פעמיים נכנס לתוקף בישראל בינואר 2022, ביוזמת שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, במטרה להפחית את צריכת המשקאות האלה ואת השימוש במוצרים חד-פעמיים. בנובמבר האחרון פורסם מחקר של בנק ישראל שהעלה כי בעקבות הטלת המס חלה ירידה של 31% בצריכת משקאות עתירי סוכר. החשש הוא שכעת, בעקבות ביטול המס, הצריכה תעלה שוב.
"85 מדינות בעולם העלו את המס על צריכת משקאות מתוקים והתוצאות חד-משמעיות", טוען פרופ' אדלר, "העלאה של עשרה אחוזים במס הורידה בעשרה אחוזים את הצריכה. אין על זה ויכוח בכלל. כל ארגוני הבריאות הגדולים בעולם, כולל איגוד הבריאות בישראל, מתנגדים לביטול המס וחושבים שזו טעות".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה התיונות הדתית
ישיבת סיעה התיונות הדתית
"הפחתה משמעותית בסל הקניות של הציבור". שר האוצר סמוטריץ' מנמק את ההחלטה
(צילום: AFP)
מה ההשלכות היום על ילד שצורך שתייה מתוקה באופן קבוע? "הוא יהיה ילד שמן יותר ומבוגר שמן יותר בהמשך. יהיו לו יותר מחלות כלי דם וארועים מוחיים בעתיד, יותר כבד שומני וגאוט ותתפלא לשמוע - גם הרבה יותר מחלות סרטן".
ביטול המס מכביד גם על העלויות של מערכת הבריאות. "בוודאי. זה כל המהות של רפואה מונעת, כשמונעים מהילדים להכניס את הרעל הזה לגוף. בביטול המס אנחנו פוגעים בבריאות של הילדים שלנו. אני פונה להורים - תימנעו מלתת שתייה מתוקה בילדים. זה גורם להם להיות ילדים חולים ומבוגרים חולים. מה גם שתוך שלושה-ארבעה שבועות הילד מתרגל לא לשתות מתוק וזה לא חסר לו. עכשיו אנחנו מחזירים את זה, פוגעים בבריאות. אל תתנו להם לשתות משקאות ממותקים - שמרו על הבריאות של הילדים שלנו. מים זה הכי בריא שיש".

משקאות ממותקים - גורם מרכזי להתפתחות השמנה

"ישראל צועדת לאחור", פנו לפני חודשיים במכתב חריף לסמוטריץ' שורה של איגודי רופאים, ובהם גם איגוד רופאי ילדים, בדרישה להותיר על כנו את המס. "ביטול המס עומד בניגוד גמור לעמדה המקצועית הנחרצת של גופים ציבוריים, לעמדת איגודי רופאים, לקונצנזוס המדעי של חוקרים מובילים מישראל ומהעולם ושל מוסדות כלכלה ובריאות בינלאומיים כמו ארגון הבריאות העולמי והבנק העולמי. ביטול המס מעורר תמיהה בעולם ומכתים את שמה של ישראל בעולם".
2 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות ממותקים. הצריכה צפויה לעלות שוב
(עמית שעל)
פרופ' אדלר: "אנחנו פוגעים בבריאות של הילדים שלנו. אני פונה להורים - תימנעו מלתת שתייה מתוקה בילדים. זה גורם להם להיות ילדים חולים ומבוגרים חולים"
פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל המרכז הרפואי DMC, התייחס בתחילת השנה להחלטה על ביטול המס והוסיף כי מדובר בפגיעה קשה ובכייה לדורות. "משקאות ממותקים מהווים גורם מרכזי להתפתחות השמנה ושהיא גורם מרכזי להתפתחות סוכרת. משקאות תוססים ומתוקים מעלים את הסיכון להתמכרות למתוק והימנעות מהם היא קריטית לאימוץ אורח חיים בריא ומאוזן וחשוב מאוד להנחיל זאת מגיל צעיר.
"ההחלטה הזו היא צעד אחורה בטיפוח אורח חיים בריא וחברה בריאה כאשר בישראל ישנם כ-600 אלף סוכרתיים ועוד כ-600 אלף טרום סוכרתיים והיא נמצאת במקום הראשון בעולם במדד ההשמנה. הצרכנים העיקריים של משקאות מתוקים הן השכבות הסוציו-אקונומיות החלשות שהן הסובלות העיקריות מסוכרת והשמנה, מדובר במגפה שפוגעת בצעירים וגורמת לאסון כלכלי, חברתי ורפואי".
וזה הציוץ של דרעי
המס על המשקאות הממותקים הכניס בשנת 2022 סכום גבוה מהמצופה לקופת המדינה, 920 מיליון שקל. עם ביטול המס תפסיד המדינה השנה, על פי תחזיות רשות המיסים (כולל חישוב האינפלציה) קרוב למיליארד שקל של הכנסות ממיסים. וזה עוד לפני המחיר שתשלם מערכת הבריאות, והמחיר שישלמו הילדים שלנו.