ברקע יום האיידס העולמי שצוין אתמול ברחבי העולם, פרסם משרד הבריאות שורת נתונים אפידמיולוגיים אודות התפשטות נגיף ה־HIV בישראל ממנה עולה כי העלייה במספר הנדבקים החדשים נבלמה בשנת 2021. ואולם, ממסמך פנימי שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, מגלה שלא רק שמספר הנדבקים לא נבלם, אלא שהוא עלה בשיעור של שמונה אחוזים לעומת שנת 2020 - עלייה חדה וחריגה במיוחד.
1 צפייה בגלריה
איידס HIV
איידס HIV
בניגוד לפרסומים - מספר הנדבקים עולה. נגיף HIV
(צילום: shutterstock)
בנוסף, בחר המשרד להצניע את העובדה כי בשנה זו, שישה תינוקות נדבקו מאמם בנגיף. גורמים המעורבים בפרטים מותחים ביקורת קשה ברקע הפער בין הנתונים ומבהירים: הדוח הפנימי הוא זה שמציג את הנתון האמיתי והמהימן, ובפועל שיעור הנדבקים בנגיף נמצא דווקא בעלייה.
קראו עוד:
"בישראל, בשנת 2021, דווחו למשרד הבריאות 367 מקרים חדשים", צוין אתמול בדוח. "מדובר בעלייה של 0.8% במספר לעומת שנת 2020". כאמור, הדוח הפנימי שמתבסס על נתוני המרכז הארצי לאבחון HIV ונגיפי דלקת הכבד והמעבדה המרכזית של משרד הבריאות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מציג מגמה הפוכה לחלוטין.
"מספר הנשאים שנתגלו ב־2021 הוא 392 כולל שישה שנדבקו מהורה חיובי", צוין בדוח הפנימי, בו נכתב כי בשנה זו אובחנו 386 נשאים בוגרים שלא נדבקו בהעברת אם ילד. "בשנת 2020 דווחו 358 נשאים בוגרים. ולכן ניתן לסכם שהירידה בכמות הנשאים שדווחה בשנתיים האחרונות נבלמה וקיימת שוב עליה במספר הנשאים המדווחים, עליה של כשמונה אחוזים". יש להדגיש כי הנתונים הללו אינם כוללים את הנדבקים החדשים מהרשות הפלסטינית ותיירי מרפא, שהמעבדה בודקת גם אותם.
לעובדה כי ישראל מתמודדת עם עלייה בשיעור הנדבקים בנגיף ה־HIV משמעות נרחבת מבחינת מדיניות המניעה, כמו גם התקצוב של הנושא. "זה לא אמור להיות כך", אומר בכיר במערכת הבריאות המעורב בפרטים. "אני לא מבין איך דבר כזה קורה במדינה מתוקנת. הדוח הפנימי הוא הדוח שעליו כולם סומכים, וכל אדם בר דעת יכול להבין את זה".
זו אינה הביקורת היחידה שנמתחת בעניין הפער. "הנתון האמיתי הוא חד משמעית זה של המעבדה המרכזית", אומר גורם נוסף שהופתע מהפער בין הנתונים. "העניין הוא שהנתונים של המעבדה נכונים ליוני 2022, אבל בשלב הזה כבר מתקבלים כל הנתונים של כל בדיקות האימות הסופית, ואין כפילויות בבדיקות האלה". לדבריו, "לא יכול להיות טיעון כזה שהיו אבחונים כפולים. אולי הם מנסים להתאים את זה לנרטיב של הירידה שראינו בשנים האחרונות, אבל זה הזוי. השינויים שהמשרד עשה בנתונים לא ברורים, כי הדוח הפנימי מתבסס על המעבדה המרכזית. זה הבדל נורא גדול בין עלייה גדולה מאוד לבין ירידה או התייצבות. זו ממש עלייה משמעותית. התחושה היא שנעשות מניפולציות בנתונים".
בתוך כך, ממחקר מקיף שערכה מכבי שירותי בריאות בדבר בדיקות HIV בין השנים 2015 ל־2020 עולה כי בין השנים הללו נרשם זינוק של 64 אחוזים במספר הנבדקים, כאשר קרוב לשליש הם בני 30 עד 39. נתון משמעותי נוסף שעולה מהמחקר הוא שאנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך נבדקים פחות מאלה במעמד סוציו אקונומי גבוה יותר - אך נוטים להידבק יותר בנגיף.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הדוח של המרכז הארצי לבדיקות HIV שהופץ בחודש יוני הוא דוח ראשוני ומטבע הדברים, מדובר בנתונים שנכונים עד לאותו החודש. הדוח שפורסם אתמול הוא המעודכן ביותר לאחר שבוצע עדכון של הנתונים וטיובם. על פי הנתונים, בשנת 2021 דווחו 9 מקרים של הדבקה מהאם לילוד. בהודעת הדוברות נכתבו נתונים ללא סיבת ההדבקה".