האם נטילת תרופות לשיכוך כאבים עלולה לגרום לדמנציה? מחקר ישראלי חדש מגלה כי נטילת תרופות רבות עוצמה לשיכוך כאב מקבוצת האופיואידים, עלולה להגביר משמעותית את הסיכון לדמנציה. המחקר מצטרף למחקרים ראשוניים בעבר שכבר הצביעו על הסכנה. על פי ההערכות עד כרבע מהקשישים נוטלים תרופות אלה לשיכוך כאבים עזים.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
תרופות קשישים
תרופות קשישים
התרופות שעלולות לגרום להתפרצות דמנציה
(צילום: shutterstock)
תרופות אופיאטיות (או אופיואידיות) נחשבות למשככות כאב רבות עוצמה. שמן ניתן להן כיוון שהן פועלות על קולטנים מסוג אופיואידים בתאי הגוף. כאשר תרופות אלה נעות בזרם הדם הן מגיעות לקולטנים הרלוונטים בתאי המוח ומערכת העצבים, שמשחררים אותות המשנות את תפיסת הכאב, התפיסה והחישה. בשנים האחרונות מתמודד עולם הרפואה עם "מכת התמכרויות" למשככי כאבים אופיאטיים המובילה רבים מהמכורים לאשפוז, ולעתים גם לסכנת חיים.
בקבוצת משככי הכאבים האופיאטיים נכללות תרופות כמו בופרנורפין, פנטניל, אוקסיקודון, טרגין, פרקוסט וטרמדול, המיועדות לחולים עם כאבים עזים כמו מטופלים לאחר תאונה או ניתוח או חולי סרטן, ובחלק מהמקרים גם לחולים הסובלים מכאב כרוני.
פרופ' סטיבן לוין: "תוצאות המחקר מראות כי נטילת משככי כאבים (במרשם) ממשפחת האופיואידים עלולה להגביר את הסיכון לדמנציה בקרב אנשים מבוגרים. לכן, חשוב שאנשי צוותים רפואיים, וכן גם המטופלים והמטופלות, יתייחסו להשפעה שלילית זו אל מול התועלת שבנטילת משככי כאבים"
במחקר שפורסם בכתב העת The American Journal of Geriatric Psychiatry ביקשו פרופ' סטיבן לוין מאוניברסיטת חיפה, הפסיכיאטר פרופ' ערד קודש מקופת חולים מאוחדת ומהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה, פרופ' יאיר גולדברג מהטכניון וד"ר ענת רוטשטיין מבית החולים Mount Sinai , לבדוק האם נטילת משככי כאבים ממשפחת האופיואידים בקרב אנשים מעל גיל 60 מגדילה את הסיכון לחלות בדמנציה, זאת לאור מחקרים בודדים מהעבר שקשרו בין התרופה לבין דמנציה.
אוכלוסיית המחקר כללה 91,307 מבוטחי קופת חולים מאוחדת מעל גיל 60, ללא אבחנה של דמנציה בין השנים 2012-2002. קבוצה זו נבדקה אחר התפתחות דמנציה בין השנים 2013 – 2017. אוכלוסיית המחקר חולקה לארבע קבוצות גיל: 60-70, 70-75, 75-80, 80 ומעלה.
מתוצאות המחקר עולה כי 2,849 נבדקים (3.1% מאוכלוסיית המחקר) טופלו במשככי כאבים ממשפחת האופיואידים ו-5,298 (5.8% מאוכלוסיית המחקר) פיתחו דמנציה במהלך תקופת המחקר. הקשר הזה נבדק באמצעות מספר מבחנים סטטיסטיים ומצביע לדברי החוקרים על כך, שחשיפה למשככי כאבים ממשפחת האופיואידים בגילי 80-75, קשורה בסיכון מוגבר לדמנציה של פי 1.39 לעומת אותה קבוצת הגיל שלא נוטלת משככי כאבים אלו.
לדברי ראש צוות החוקרים, הפרופ' לוין, העלייה בסיכון לדמנציה נשארה משמעותית בקבוצת גיל זו בכל הניתוחים הסטטיסטים נוספים שבוצעו, כולל חלוקה של אוכלוסיית המחקר לקבוצות דמוגרפיות, קבוצות עם מחלות נלוות וקבוצות שנחשפו לאופיואידים באופן שונה.
"תוצאות המחקר מראות כי נטילת משככי כאבים (במרשם) ממשפחת האופיואידים עלולה להגביר את הסיכון לדמנציה בקרב אנשים מבוגרים. לכן, חשוב שאנשי צוותים רפואיים, וכן גם המטופלים והמטופלות, יתייחסו להשפעה שלילית זו אל מול התועלת שבנטילת משככי כאבים", אמר פרופ' לוין, "על פי נתונים מארה"ב עד 25% מאוכלוסיית הקשישים נוטלת תרופות אופיאטיות לשיכוך כאבים, כך שאין מדובר בטיפול נדיר. מחקרים בודדים מהעבר היו לא קונקלוסיביים, אולם המחקר שלנו מצביע על הסכנה הפוטנציאלית שעליה על המטפלים והמטופלים לתת את הדעת".