הגוף שלנו מכיל כמות גדולה של מים (בין 60 ל-70 אחוז) אך תחושת הצמא לא תמיד מייצגת את הצורך האמיתי של הגוף בנוזלים. היא מגיעה כאשר הגוף כבר מיובש, ולכן חשוב להקפיד על שתיית מים כחלק משגרת היום ולא רק בעקבות צמא. במיוחד בתקופה זו של השנה כאשר אנו חווים ימים חמים מאוד בארץ ובעולם, הקפדה על שתייה רבה של מים היא לא רק סיסמה, אלא צורך בריאותי אמיתי.
קראו עוד:

למה חשוב לשתות מים?

הקפדה על שתייה רבה של מים ושמירה על מצב נוזלים תקין בגוף חשובים מאוד לשמירה על הבריאות, מהסיבות הבאות:
1. בריאות ומטבוליזם למים יש תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד תקין של תאי הגוף. ירידה בכמות הנוזלים בתא עלולה לפגוע ישירות בתפקודו ואף להוות סכנת חיים. הדם שלנו מכיל מעל 80 אחוז מים והוא מהווה ציר מרכזי באספקת חומרי מזון, הורמונים ופינוי פסולת מן התאים ברחבי הגוף. התייבשות וירידה בכמות הנוזלים בגוף עלולות לפגוע בצמיגות הדם וביכולת האספקה של מרכיבים חיוניים לתפקוד הגוף.
3 צפייה בגלריה
בקבוק מוטבציה
בקבוק מוטבציה
ירידה בכמות הנוזלים בתא עלולה לגרום לעייפות ולבעיות בתפקוד השריר
(צילום: shutteratock)
2. תפקוד המוח ומצב הרוח במחקרים נמצא קשר בין מצב נוזלים תקין בגוף לבין יכולת לפתור בעיות מתמטיות, הצלחה בלימודים ותפוקה גבוהה בעבודה. מצבים של התייבשות נמצאו קשורים בעלייה ברמת העצבנות, התפרצויות כעס וחוסר ריכוז. כן, אולי לא ידעתם, אבל מצב הנוזלים בגוף יכול להשפיע על מצב הרוח הכללי שלנו וחשוב להקפיד לשתות מים במיוחד בתקופות סטרס/דכאון או במצבים הדורשים ריכוז ושקט נפשי.
3. דיאטה אנשים עלולים להתבלבל בין תחושת רעב לתחושת צמא. במצב זה אנו בפועל מחפשים משהו לאכול למרות שגופנו זקוק דווקא לנוזלים. בנוסף, רווית הגוף בנוזלים חשובה לתהליכי שריפת השומן ושומרת על תפקוד תקין של מערכות הגוף במהלך תהליך הדיאטה, שלא פעם עלולה להוביל לאיבוד נוזלים מוגבר (במיוחד בתחילת התהליך או בתפריטים עשיר חלבון).
4. בריאות העור העור שלנו הוא מהרקמות הכי גדולות בגוף. גמישות העור ומהמראה שלו מושפעים מאד מכמות הנוזלים בגוף. שתייה רבה המתאימה לצורכי הגוף תסייע בשמירה על מראה עור בריא וגמיש.
3 צפייה בגלריה
שתייה במהלך אימון
שתייה במהלך אימון
רווית הגוף בנוזלים חשובה לתהליכי שריפת השומן
(shutterstock)
5. כושר תא השריר מכיל כ-76% מים, כמות גדולה יחסית לשאר תאי הגוף. בחלק המימי של תא השריר (ציטופלזמה) מתחילים כל תהליכי הפקת האנרגיה של התא (קריאטין-פוספט, גליקוליזה) ולכן ירידה בכמות הנוזלים בתא עלולה ליצור פגיעה במנגנונים אלו ולגרום לעייפות ולבעיות בתפקוד השריר. בנוסף לכך, ירידה בכמות הנוזלים בגוף יכולה לפגוע ישירות באלסטיות של רקמת השריר ומעלה את הסיכון לפציעות תוך כדי פעילות.

מה תשתו?

כאמור, חשוב להקפיד על שתייה רבה לאורך היום אך שימו לב שאין הכוונה לשתייה של מיצים מתוקים (טבעיים/תוססים/תרכיזים). זו נחשבת למעשה לאחת הסיבות המרכזיות לתחלואה ולהשמנה. הסיבה לכך היא כמות הסוכר הגדולה בכל כוס של משקה ממותק (100-120 קלוריות לכוס – ארבע עד שש כפיות סוכר!) שתייה מתוקה כחלק מהשגרה היומית עלולה לעודד השמנה ומחלות נלוות כמו סוכרת ומחלות לב. מכאן שההמלצה היא להימנע לחלוטין משתייה מתוקה ולהתמקד רק בשתייה של מים.
3 צפייה בגלריה
שתייה
שתייה
שתיית משקאות מתוקים נחשבת לאחת הסיבות המרכזיות לתחלואה ולהשמנה
(צילום: shuttterstock)

קשה לשתות מים? יש לנו טריק

אנשים רבים מתקשים לשתות מים ״כי אין להם טעם״ והם רגילים למיצים ולמשקאות מתוקים. אחרים לא רגילים לשתות מים בלי קשר לטעם ויש כאלו שפשוט שוכחים. כל הסיבות הללו פוגעות בשגרת השתייה וחשוב למצוא דרך להזכיר לעצמנו לשתות ולהפוך את השתייה להרגל בריא שילווה אותנו במהלך כל השנה ולא רק בימי הקיץ החמים. איך עושים את זה?

הכירו את ״בקבוק המוטיבציה״ ליצירת שגרת שתייה בריאה

אנחנו צריכים למצוא דרך שמצד אחד תעודד שתיית מים ותהפוך את ההרגל ליותר זמין ונגיש, ומצד שני תאפשר לנו לערוך בקלות מעקב ולוודא שאנחנו שותים מספיק.
אחת הדרכים היא לשלב שתייה מבקבוק במקום מכוסות או ברזייה, כשאפשר להפוך את בקבוק ל״בקבוק המוטיבציה״ שלכם לשגרת שתייה בריאה:
מעקב כמויות: חשוב לשים לב לכמות שאנו ששותים ולוודא שהגענו לכמות היומית המומלצת לשמירה על הבריאות (שש-שמונה כוסות, כ-1.5 ליטר). כאשר אנו שותים כמה שלוקים מהברזייה, אנו לא מודעים לכמות ועלולים להסתפק בכמות קטנה מדי, למרות שהתחושה היא ששתינו הרבה. שתייה מבקבוק עם נפח קבוע וידוע מראש מאפשרת לנו לעקוב אחרי הכמות היומית בקלות. בדרך זו נוכל לדעת כמה כבר שתינו במהלך היום וכמה עדיין עלינו להשלים עד לסיומו.
תזכורת קבועה: בקבוק שעומד על השולחן לידכם מהווה תזכורת תמידית לשתות. כך אפשר תוך כדי עבודה/ישיבה/לימודים ללגום בקלות מהבקבוק ולהיזכר שחשוב לשתות גם אם לא מרגישים צמאים.
מטרות שתייה לאורך היום: נסו להרגיל את הגוף לשתות בצורה מפוזרת לאורך שעות היום ולא הכול בבת אחת. הגדירו מראש את הכמות היומית שאתם רוצים לשתות (למשל 1.5 ליטר) ואז חלקו את הכמות לאורך היום והציבו יעד לפי השעות. לדוגמה, אם הבקבוק שלכם מכיל 750 מ״ל, הגדירו מטרה לסיים אותו עד ארוחת הצהרים ואז למלא שוב ולהקפיד לשתות את כל הכמות עד לארוחת הערב.
עדיף בקבוק שקוף! בקבוק אטום עלול לפגוע ביכולת שלנו להבין כמה שתינו עד כה. בקבוק שתייה שקוף מאפשר לכם לראות כמה שתיתם ולעודד אתכם להמשיך לשתות כדי לסיימו (במיוחד אם באמצע היום אתם מגלים שהוא עדיין כמעט מלא).
בקבוק מוטבציה
ניתן למצוא בחנויות ובאונליין לא מעט בקבוקים שקופים בצבעים מרהיבים, שעליהם רשומים יעדים של שתייה לאורך היום וגם משפטי חיזוק לעידוד השתייה. בקבוקים אלו יכולים להוות תוספת מוטיבציה נהדרת ומניסיוני האישי הם גם דרך טובה לעודד ילדים לשתות.
אפשרות נוספת: הכינו לבד את בקבוק המוטיבציה שלכם. אפשר ליצור לבד את בקבוק המוטיבציה שמתאים לכם. קחו בקבוק שתייה שקוף רב פעמי והשתמשו בעט או טוש בלתי מחיק כדי לסמן פסים ומטרות לשתייה בשילוב עם משפטי עידוד שיעזרו לכם לשתות יותר. זה קל ופשוט, ולא מחייב הוצאה כספית נוספת. היתרון הגדול של הכנה בבית, הוא שמילות העידוד והמוטיבציה שתרשמו על הבקבוק יתאימו בדיוק לכם.
יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc