פחות מחודש לאחר שרופאים בבוסטון השתילו כליה מחזיר מהונדס בגבר בן 62, מנתחים בניו יורק ביצעו השתלה משולבת של משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית בליסה פיזאנו (54) שסבלה מאי-ספיקת לב וממחלת כליות סופנית. הרופאים מהמרכז הרפואי NYU Langone Health ביצעו את הניתוח בשני שלבים בתחילת החודש, וציינו שהוא בוצע כיוון שפיזאנו לא יכלה לעבור השתלת לב או כליה רגילה, "בשל מצבים רפואים כרוניים שהפחיתו באופן משמעותי את הסבירות לתוצאה טובה, ובגלל מחסור באיברים זמינים להשתלה".
3 צפייה בגלריה
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
"מקווה שאזכה ליותר זמן לבלות עם הנכדים שלי ולשחק איתם". ליסה פיזאנו
(צילום: Handout / NYU LANGONE HEALTH / AFP)
לאחר הניתוח אמרה פיזאנו בבית החולים שברגע ששמעה על האפשרות התלהבה וידעה מיד שעליה לנסות את זה. "ניסיתי את כל שאר האפשרויות ומיציתי לגמרי את כל המשאבים האחרים. זו הייתה ההזדמנות שלי והחלטתי שאני הולכת על זה. מקווה שאזכה ליותר זמן לבלות עם הנכדים שלי ולשחק איתם", אמרה.
פיזאנו הוסיפה כי לפני הניתוח חוותה בעיות משמעותיות בהליכה. לדבריה, "לא יכולתי לקום ולנשום ולא יכולתי לעשות כלום, אבל עכשיו אני מרגישה הכי טוב שהרגשתי מזה זמן רב". היא הוסיפה כי היא אופטימית לגבי תוצאות הניתוח, אך ציינה: "במקרה הגרוע אם זה לא יעבוד עבורי זה עשוי לעבוד עבור האדם הבא. ככה לפחות מישהו ירוויח מזה".
3 צפייה בגלריה
הכליה מחזיר מהונדס גנטית שהושתלה בליסה פיזאנו
הכליה מחזיר מהונדס גנטית שהושתלה בליסה פיזאנו
הכליה מחזיר מהונדס גנטית שהושתלה בליסה פיזאנו
(צילום: Joe CARROTTA / NYU LANGONE HEALTH / AFP)
הניתוח הראשון שעברה פיזאנו היה ב-4 באפריל, אז הושתלה לה משאבת הלב המכנית. כשבוע לאחר מכן, ב-12 באפריל, הושתלה לה כליית החזיר שהונדס גנטית. הניתוחים שעברה פיזאנו נחשבים להליכים ראשונים מסוגם, וזו הפעם הראשונה שמבוצעת השתלת כליה מסוג זה לאדם עם משאבת לב מכנית.
ד"ר רוברט מונטגומרי, מנהל מכון ההשתלות במרכז הרפואי שבניו יורק, הוביל את הניתוח, ואמר כי לפני שהוא בוצע "המחלות של פיזאנו החמירו ולפי הערכות נותרו לה ימים ספורים או שבועות בלבד לחיות". אך כעת, הוא ציין: "יש לה עוד דרך ארוכה לעבור, אבל הכליה של מתפקדת יפה והלב במצב הרבה יותר טוב".
3 צפייה בגלריה
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
משאבת לב וכליה מחזיר מהונדס גנטית הושתלו בליסה פיזאנו
"לפני ההשתלה ימיה היו ספורים, אך כעת המצב הרבה יותר טוב"
(צילום: AP Photo/Shelby Lum)
הפעם הראשונה שהושתלה כליה מחזיר מהונדס גנטית הייתה כאמור לפני כחודש, בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס (Massachusetts General). בניתוח זה הושתלה כליה בריצ'רד סליימן (62), מפקח במחלקת התחבורה, שסבל מסוכרת ויתר לחץ דם במשך שנים רבות, והיה מטופל בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס יותר מעשור.
בארצות הברית קיים אמור מחסור באיברים להשתלה, ובשנת 2023 בוצעו כ-27 אלף השתלות - אך כמעט 89 אלף אנשים היו ברשימות ההמתנה לאיברים אלו. לפי נתוני הרשויות, בכל יום נהרגים בארה"ב 17 אנשים שהמתינו להשתלת איבר.
השתלת איבר של בעל חיים באדם - הליך הנקרא Xenotransplantation - נחשבת לפיתרון פוטנציאלי שיכול להפוך את הכליות לזמינות בהרבה. ואולם, מערכת החיסון האנושית דוחה רקמה זרה, וגורמת לסיבוכים מסכני חיים. דחייה ארוכת טווח יכולה להתרחש גם כאשר התורמים מתאימים היטב. עם זאת, בשנים אחרונות הביאה התקדמות מדעית למצב שבו השתלות איברי בעלי חיים מהונדסים הפכו מציאות אפשרית תוך הקטנת הסיכון להידחות על-ידי מערכת החיסון.