בשל החלטת מערכת הביטחון, כ-20 ילדים ומבוגרים חולי סרטן ומחלימים מסרטן מעזה שמטופלים בבית החולים ספרא בתל השומר ובבתי חולים במזרח ירושלים אמורים לשוב ביממה הקרובה לרצועה. בין המאושפזים בבתי החולים במזרח ירושלים נמצאים גם כמה אזרחים עזתים פצועי המלחמה. ארגוני זכויות אדם מנסים לעצור את חזרתם ברגע האחרון. כך נודע ל-ynet.
בישראל מאושפזים ילדים ומבוגרים חולי סרטן מהרצועה באופן קבוע ואולם, מאז 7 באוקטובר הם ומלוויהם נותרו בישראל ולא חזרו לרצועה. בין בתי החולים שבהם מאושפזים הילדים מעזה: ספרא בשיבא, שבו שוהים שני ילדים מעזה שחלו בעבר בסרטן ונמצאים במעקב בישראל וכן מלוויהם. רוב המטופלים נמצאים בבתי חולים במזרח ירושלים, בהם גם כמה שנפגעו בתקיפות צה"ל במהלך המלחמה. בימים האחרונים התבשרו בתי החולים שמי שאינם מטופלים והמלווים שלהם נדרשים לשוב באופן מיידי לרצועה. עם זאת, יש להדגיש כי גם לאחר ההחלמה - הם נזקקים לביקורות באופן קבוע שלא ניתן לבצען ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
חשיפה: בית חולים ספרא לילדים
חשיפה: בית חולים ספרא לילדים
בית חולים ספרא לילדים, היום
(צילום: גלעד ילון)
בבית החולים שיבא נאבקו להשאיר את שני הילדים שנמצאים שם אחרי טיפולים לסרטן אשר זקוקים למעקב. המרכז הרפואי שיבא מסר בתגובה: "בתום הערכה רפואית, אנו פועלים בהתאם להנחיית מתאם פעולות הממשלה בשטחים". למרות ההודעה, מאחורי הקלעים בשיבא מנסים לעכב את ההחלטה להחזיר את הילדים לעזה.
"כולנו מבינים מה המשמעות המיידית של החזרה שלהם לשם", אומר גורם המעורה בפרטים. "יש פה גם את החיים שלהם, אבל מדובר בגול עצמי ובפגיעה קשה בהסברה הישראלית. אנחנו נאבקים כרגע כדי להשאיר אותם בישראל". עוד נודע ל-ynet כי מונית שהייתה אמורה לאסוף שני ילדים חולים ומלווים בדרך לנקודת האיסוף לרצועה – שבה על עקבותיה בעקבות לחצים שהופעלו בנושא.

בין המאושפזים: פצועי מלחמה ומנותח מ-7 באוקטובר

בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה (אלמוטלע) במזרח ירושלים מאושפזים בין היתר חולה סרטן בן 63 שנותח ב-7 באוקטובר, חולה סרטן בן 43 שעבר ניתוח בתחילת אוקטובר שמלווה באשתו, חולה סרטן בן 53 שמלווה באשתו וכן חולת סרטן שעברה כריתה ומקבלת כימותרפיה. בבית החולים אלמקאסד מאושפז גבר שנפגע בתקיפת צה"ל ועבר ניתוחים. בבית החולים סנט ג'ון מאושפזת אישה שנפגעה אף היא בתקיפה של צה"ל ועברה ניתוחים בשתי עיניה. היא מלווה בשלושה ילדים בני פחות מ-16.
רופאים לזכויות אדם: "החזרת תושבים לעזה במצב של התקפה צבאית ומשבר הומניטרי נוגדת את החוק הבינלאומי ומשמעותה סיכון מודע של חיי חפים מפשע"
בניסיון אחרון למנוע את החזרת הילדים והמלווים, פנה עו"ד תמיר בלנק מארגון "רופאים לזכויות אדם" למינהל האזרחי ולפצ"ר: "על פי הידוע לנו, גם אם החולים אינם מקבלים בשעה זו טיפול רפואי בבית החולים, הרי שהם זקוקים לטיפול או מעקב בקרוב, ולא יוכלו לקבלם ברצועת עזה, או שמצבם הרפואי אינו מאפשר להם לשרוד בתנאים השוררים כיום ברצועת עזה. כי מערכת הבריאות ברצועת עזה קרסה, הלכה למעשה, וגם בטרם הלחימה, החולים האמורים הופנו ונכנסו לישראל משום שלא היה להם טיפול ברצועת עזה. בנסיבות האמורות, אבקשכם להשהות ולבטל לעת הזו את פינוי החולים ולמנוע שליחתם אל מקום שבו הם עלולים למצוא את מותם, או לסבול ייסורים קשים".
ברופאים לזכויות אדם מחכים לתשובה, וייתכן שיעתרו לבג"ץ. הם מסרו כי "החזרת תושבים לעזה במצב של התקפה צבאית ומשבר הומניטרי נוגדת את החוק הבינלאומי ומשמעותה סיכון מודע של חיי חפים מפשע, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחולים שתנאי הסניטציה והרעב, לצד חוסר הזמינות של מענה רפואי עלולים לגזור עליהם מוות. העובדה שגורמי הביטחון מסרבים להעביר הנחיה כזו בכתב מעידה שהם עצמם מודעים שהיא לא-חוקית בעליל ומתחמקים מאחריות. על בתי החולים והצוות הרפואי להתנגד בנחרצות לשחרור המטופלים ממשמורתם כל עוד לא יובטח כי אין מחזירים אותם לעזה שם חייהם בסכנה".
2 צפייה בגלריה
בית חולים ספרא לילדים המחלקה ההמטואונקולוגית
בית חולים ספרא לילדים המחלקה ההמטואונקולוגית
הילדים נזקקו לטיפול ולמעקב בעקבות סרטן
(צילום: גלעד ילון)
מנגד, טענו גורמים המעורים בנושא שהפנייה לתיאום מעברם של התושבים חזרה לרצועת עזה הגיעה מבתי החולים ומתושבים שביקשו לשוב למשפחותיהם.
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "טרם 7 באוקטובר 2023, היום שבו חמאס פתח במלחמה אכזרית ורצח כ-1,200 ישראלים, חטף מאות ישראלים נוספים לשטח עזה, והרס לחלוטין את מעבר ארז, תושבים עזתים היו יכולים לקבל אישור כניסה לישראל לצורך קבלת טיפולים רפואיים, תחת תנאים מסוימים.
"כעת, תושבי עזה ומלוויהם שקיבלו טיפולים רפואיים בבתי חולים בישראל, ואינם נדרשים להמשך טיפול רפואי כלל, מוחזרים לרצועת עזה. במקרים שבהם עולה צורך להמשך טיפול רפואי, המתפ"ש מתאם מול בתי החולים את המשך שהותם לצורך הבטחת בריאותם. מעברם של תושבי הרצועה חזרה לרצועת עזה יעשה באמצעות תיאום מול ארגוני סיוע בינלאומיים, ומול הכוחות בשטח". נציין כי גם הצלב האדום בישראל נכנס לתמונה".