משרד הבריאות דיווח הערב (יום ג') על שני מקרי חצבת בצפון הארץ - ילד לא מחוסן נגד הנגיף ומבוגר מהצפון שחלו. בשני המקרים לא זוהה מקור להדבקה ואף אחד מהם לא שהה בחו"ל לאחרונה. לפני כחודש עדכן משרד הבריאות על חולה חצבת שהיה בטיסה מדובאי לנתב"ג.
חצבת היא מחלה נגיפית מידבקת ביותר שמתבטאת בחום, הרגשה כללית רעה, נזלת ופריחה ועלולים להיות לה סיבוכים קשים ואף מסכני חיים. אם מופיעים תסמינים של חום וכאבי ראש ולאחר כמה ימים מופיעה פריחה, יש ליצור קשר עם הרופא/ה המטפל/ת. אם יש צורך בהגעה למרפאה או למיון, יש לתאם הגעה ולהודיע לצוות בעת ההגעה למוסד הרפואי על התסמינים המחשידים לחצבת.
1 צפייה בגלריה
חצבת
חצבת
סימני חצבת: פריחה בצבע אדום כהה על העור
(צילום: shutterstock)
כמו כן, אם מופיעים תסמינים יש להימנע משהייה במרחבים ציבוריים כדוגמת קניונים, תחבורה ציבורית וכדומה עד לבירור רפואי.
ממה נגרמת המחלה? חצבת היא בין המחלות הזיהומיות המידבקות ביותר. היא נגרמת על-ידי נגיף החצבת (Measles virus) השייך למשפחת Paramyxovirus.
איך נדבקים בחצבת? חצבת מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. ניתן להידבק גם בעת שהייה בחדר החולה, עד שעתיים לאחר שהחולה עזב את החדר.
מהם סימני המחלה? לפי אתר משרד הבריאות, סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין 7 ל-21 ימים לאחר החשיפה לנגיף. המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול ועיניים אדומות.
ביום הרביעי או החמישי להופעת סימני המחלה מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. בהתחלה, הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה. הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב ומכאן שמה של המחלה.
מהם סיבוכי המחלה? חצבת עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח.
סיבוך נדיר (בין אחד לארבעה מקרים למיליון חולים), שיכול להופיע כמה שנים לאחר הופעת החצבת, הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים.
הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון.
האם חצבת עלולה לסכן חיים? בחלק מהמקרים, סיבוכי המחלה עלולים להיות קשים ואף לסכן חיים. אחד מכל 1,000 ילדים חולים עלול למות ממחלת החצבת.
מדוע כה חשוב להתחסן מפני חצבת? משרד הבריאות מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה מפני מחלות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. נדרש שיעור כיסוי חיסוני גבוה מאוד באוכלוסייה כדי למנוע התפשטות חצבת. ירידה באחוז המתחסנים באוכלוסייה עלולה להוביל להתפרצויות של המחלה. זו הסיבה העיקרית להתפרצויות במדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם. גם במדינות חופשיות מחצבת, כמו ישראל, קיימת סכנה להדבקה והתפשטות המחלה מחולים שמגיעים מחו"ל.
לאדם שאינו מחוסן הנחשף לחולה חצבת, יש סיכון גבוה מ-90% להידבק במחלה. הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע חצבת וסיבוכיה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה. יעילותו של החיסון במניעת חצבת גבוהה מאוד (כ-97% לאחר קבלת שתי מנות חיסון).
החיסון מקנה הגנה החל משבועיים ממועד קבלת החיסון וממשיך להגן עשרות שנים לאחר קבלתו. החיסון נגד מחלת החצבת מורכב מנגיף חי מוחלש שניתן בזריקה מתחת לעור. החיסון בישראל ניתן כתרכיב משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח.