על רקע המשבר במערכת בריאות הנפש בישראל החליטה ההסתדרות הרפואית באופן חריג להנחות את הצוותים הרפואיים לא לבצע הסתכלויות לעצורים.
קראו עוד:
המהלך, שנוצר בשל המחסור בתקני רופאים וצוות סיעודי והעומס על המרכזים והמרפאות לבריאות הנפש, נועד לתעדף את הטיפול במטופלים על פני משימות אחרות, והוא עשוי להשפיע על הליכים המתנהלים בבתי המשפט.
"הוחלט בשלב זה להפסיק פעילויות שאינן דחופות, כולל שירות חוות הדעת הפסיכיאטריות לעצורים בכל המרכזים לבריאות הנפש שבהם התפוסה גבוהה", נכתב בהודעת ההסתדרות שיצאה לבתי החולים לבריאות הנפש. עוד הוסיפו: "אנו קוראים לשר הבריאות להתערב עכשיו ולמנוע משבר נורא".
1 צפייה בגלריה
אשפוז פסיכיאטרי
אשפוז פסיכיאטרי
"הוחלט להפסיק פעילויות שאינן דחופות, כולל שירות חוות הדעת הפסיכיאטריות לעצורים בכל המרכזים לבריאות הנפש שבהם התפוסה גבוהה"
(צילום: shutterstock)
מדובר על החלטה שצפויה לפגוע בחשודים ובעצורים הנדרשים להסתכלות ולחוות דעת פסיכיאטרית החל מיום ראשון הקרוב. "בישיבת מזכירות של הארגון הוחלט להנחות את המרכזים הפסיכיאטריים לבריאות הנפש לטפל במתן חוות הדעת הפסיכיאטריות לעצורים רק בהתאם לתנאי העומס במחלקות, מה שצפוי להביא למשבר חריף בהתנהלות המערכת המשפטית", אמרו בהסתדרות.
בהסתדרות הרפואית מבקשים מצמרת משרד הבריאות לקדם תוכנית רחבה לתחום בריאות הנפש בישראל ולאפשר את הקטנת מספר המאושפזים במחלקות ל־25 בלבד, להגדיל את הצוותים הרפואיים וכוחות האבטחה במחלקות ולגייס את כוח האדם הנדרש כדי לקצר באופן דרמטי את זמן ההמתנה לפסיכיאטרים של המטופלים - זאת בנוסף להגדלת תקציבים לטיפול בחולים במסגרות הקהילתיות.
פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "החולים מופקרים לגורלם במחלקות. לא נסכים עם המצב הזה יותר. אנחנו קוראים לשר הבריאות להתערב עכשיו ולמנוע משבר נורא. מצבה של מערכת בריאות הנפש הגיע לשפל המדרגה, וזה הזמן לתקן"
במקביל, הודיעה ההסתדרות הרפואית לפורום מנהלי המרכזים לבריאות הנפש על הקמת מטה "פיקוח נפש", שיקבל החלטות רפואיות נדרשות במקרים שבהם יגיעו עצירים בהתקף פסיכוטי הדורש טיפול מיידי באשפוז, על מנת שלא לפגוע באחריות ובדאגה של הרופאים לטיפול בחולים האמבולטוריים.
האירועים צפויים להשפיע על כלל המרכזים בישראל: מזור, מעלה הכרמל, לב השרון, המרכז הירושלמי, שער מנשה, שלוותה, גהה, אברבנאל, מרחבים (באר יעקב), באר־שבע, וכן במחלקות הפסיכיאטריות בבתי החולים הכלליים ובמרפאות הקהילה.
פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר כי "החולים מופקרים לגורלם במחלקות. לא נסכים עם המצב הזה יותר. אנחנו קוראים לשר הבריאות ניצן הורוביץ להתערב עכשיו ולמנוע משבר נורא. מצבה של מערכת בריאות הנפש הגיע לשפל המדרגה וזה הזמן לתקן, בטרם ילך המשבר ויחריף".