הדואר לא בא היום, גם לא בעוד כמה חודשים: במשך כל 33 שנות הפעילות של עמותת זכרון מנחם לא התמודדו עם אירוע חריג כמו זה שבו נתקלו בשבועות האחרונים. מדובר באחת העמותות המובילות והגדולות בישראל, שתומכת ומסייעת לחולי סרטן ובני משפחותיהם בשעותיהם הקשות ביותר. מייסדיה, חיים ומירי ארנטל, הוריו של מנחם ארנטל ז"ל שנפטר מהמחלה כשהיה בן 15 בלבד, אף זכו בפרס ישראל על מפעל חיים. אולם תקלה של דואר ישראל עלולה לעלות לה באלפי שקלים.
ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי בעקבות סגירת סניף הדואר של העמותה, והעברתה לסניף אחר, אירעה תקלה חמורה בהעברת הדואר לעמותה. תרומות של כסף, כמו גם תרומות של שיער עבור נשים חולות סרטן, לא הגיעו במשך חודשים ארוכים.
3 צפייה בגלריה
צ'קים המחאות לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
צ'קים המחאות לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
אחד הצ'קים שלא הגיעו בזמן ופג תוקפם
(צילום: זכרון מנחם)
בשבועות האחרונים החלו להגיע לעמותה למעלה מ־20 מעטפות ובהן צ'קים של תורמים, לרבות תורמים קבועים רבים שמקפידים לתרום לעמותה. כשפתחו את המעטפות נדהמו לגלות כי מדובר על צ'קים ישנים שכעת לא ניתן לפדות אותם. במקביל, מתקבלות מעטפות ובהן תרומות שיער שנשלחו לפני חודשים רבים. האירוע מתרחש ברקע סדרה של טענות לכשלים בעבודת דואר ישראל שנובעים, בין היתר, מצמצום פעילות בהיקף משמעותי.
האיחור הרב בהגעת המכתבים גורם, לדבריו של חיים ארנטל, לנזק עצום לעמותה: "נשים מרגישות שהן תרמו מעצמן, וכעת כועסות שלא קיבלו את תעודת ההוקרה שאנו שולחים למי שתורמת. זה לפעמים מטריד אותנו יותר מהכסף, כי זה מאכזב נשים רבות שלא יודעות מה עלה בגורל השיער שלהן".
לדבריו, "בעבר היינו אומרים לתורמות שמהרגע שהן שולחות את השיער עד שהן מקבלות את התעודה מדובר על סדר גודל של חמישה עד שישה שבועות. היום אנחנו כבר יודעים להגיד שלוקח חודשיים או שלושה עד שזה מגיע אלינו". עם זאת, בעמותה מבהירים כי כל תרומות השיער בסופו של דבר מגיעות.
הפעילות של זכרון מנחם מסייעת לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם לצאת למחנות נופש בארץ ובחו"ל. העמותה מפעילה עבורם עשרות חוגים, ימי הולדת, ביקורי בית, סופי שבוע עבור המשפחות, וטיולים להורים והאחים. הפגיעה, לדברי ארנטל, היא גם בכל הנוגע לתורמים הקבועים של העמותה, שחלקם הפסיקו לתרום משום שחשבו שלא נעשה דבר עם תרומתם הקודמת.
3 צפייה בגלריה
צ'קים המחאות לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
צ'קים המחאות לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
המחדל בדואר שעלה בתרומות לחולי סרטן
(צילום: זכרון מנחם)
3 צפייה בגלריה
מכתבים לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
מכתבים לעמותת זכרון מנחם הלכו לאיבוד בדואר
מכתבים לעמותת זכרון מנחם שהגיעו באיחור ניכר
(צילום: זכרון מנחם)
"פתאום קיבלנו צ'קים מלפני שמונה ועשרה חודשים. צ'קים שאנשים שלחו לראש השנה. כידוע, התוקף של המחאה פג אחרי שישה חודשים. לכל צ'ק שקיבלנו אחרי שישה חודשים אין כבר ערך".
אבל זה לא סוף הסיפור. "זה לא נגמר בתרומה שפג תוקפה. אנחנו עברנו על כל הצ'קים האלה שקיבלנו באיחור, ואז אנחנו רואים שהבן אדם הזה תרם כל חודשיים. אבל מנובמבר, מאז התרומה שלא הגיעה עד היום, הוא לא תרם. מדוע? כי אנחנו לא מפקידים את הצ'ק, אז אותו אדם חשב שאנחנו מזלזלים בכסף ששלח, והפסיק לתרום".
"מאז הקורונה התרומות ירדו, לצערי, בצורה משמעותית, ועכשיו ישנה פגיעה גם באלו שתרמו לנו באופן קבוע. לכן בימים אלו אנחנו מרימים טלפון לאותם תורמים ומתנצלים. מדובר על פגיעה קשה בתדמית שלנו".
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "בהמשך לפנייתכם, פתחנו בבדיקת העיכוב במסירת 18 מעטפות שנשלחו לתא הדואר הקודם של העמותה בסניף שנסגר לפני 8 חודשים. אנחנו לוקחים אחריות מלאה, מתנצלים על העיכוב, ונדאג להפיק לקחים. אנחנו בקשר ישיר עם העמותה, וביקשנו לקבל את פירוט השיקים שכבר לא ניתן לפדות, בכדי שנוכל להשלים את התרומות ולעשות ככל שביכולתנו על מנת לסייע לפעילות המבורכת של זכרון מנחם".