האם פרויקטור הקורונה עומד לסיים את תפקידו כי המגפה הסתיימה? מתברר שלא. "לצערי, נגיף הקורונה עדיין כאן", אומר היום (ג') פרופ' סלמאן זרקא, בריאיון ל-ynet radio. "אני חושב שמה שמשתנה זה מידת ההתייחסות שלנו למגפה והיכולת שלנו לטפל בה, לתת מענה לאנשים בלי לצבוע את זה בצבעים הקודרים של מגפה בינלאומית. אני חושב שאנחנו כבר במקום הזה, ואני מניח שב-2023 נהיה במקום עוד יותר טוב. אולי סוף-סוף נוכל לראות את הקורונה כעוד מחלה בארסנל המחלות שמערכת הבריאות מטפלת בה, בלי להזדקק לפרוז'קטור ולמפקדה בפיקוד העורף. דרכנו לשם".
קראו עוד:
אז אתה נערך לפנות את הלשכה. "אני כבר שלושה חודשים מנהל את המרכז הרפואי זיו במשרה מלאה, ויש לי כמה אצבעות נוספות, אבל כשהקורונה עולה, עדיין צריך לבצע מספר פעולות ברמה המרכזית כמו חיסונים, תרופות, מדיניות – וזה מה שאנחנו עושים".
1 צפייה בגלריה
פרופ' זרקא. "ב-2023 נהיה במקום עוד יותר טוב"
פרופ' זרקא. "ב-2023 נהיה במקום עוד יותר טוב"
פרופ' זרקא. "ב-2023 נהיה במקום עוד יותר טוב"
(צילום: יובל חן)
יש מי שמסתכל על הנתונים ואומר שאנחנו בדרך לגל שביעי, אז עשה לנו סדר. "מקדם ההדבקה, שכולנו כבר מומחים לגביו, מראה עלייה בתחלואה. חלק מהעלייה הזו נובע מהחזרה ללימודים ב-1 בספטמבר. הסירקולציה של הנגיף הופכת ליותר משמעותית דרך הילדים, התלמידים, המגע עם המבוגרים. לכן אנחנו רואים את זה: עלייה של 50% במספר המאומתים מאז תחילת ספטמבר. כרגע הנגיפים השולטים כאן הם BA.4 ו-BA.5 שמקבוצת האומיקרון. אנחנו עוד לא רואים עלייה של נגיפים אחרים. זה שיש עלייה בתחלואה זה ודאי. האם זה גל נוסף? מוקדם להגיד, בדרך כלל גל מגיע עם וריאנט חדש. יש כמה וריאנטים שמסתובבים בעולם ובישראל, אבל אנחנו לא רואים עלייה משמעותית שלהם".
איבדתי את הספירה. זה באמת גל שביעי? "אני חושב שהגיע הזמן להפסיק לספור, גם מנות חיסונים וגם גלים. הקורונה כל הזמן כאן. בתי החולים מטפלים בחולים קשים באופן מתמשך".
יש בישראל 99 מאושפזי קורונה במצב קשה, מתוכם 43 במצב קריטי, וזה קורה בשבועות האחרונים, ובכלל לא מדברים על זה. "המצב הזה מתקיים כבר כמה חודשים. הוא לא קרה בשבוע האחרון. זה מצב סטטי. דווקא בחודש האחרון חלה ירידה בכמות החולים הקשים המאושפזים ובכלל האשפוזים. אבל שוב, המסר הנכון הוא שהקורונה אף פעם לא עזבה אותנו. אני שמח שבקיץ יכולנו לנסוע לחו"ל ולצאת לחופשות, אבל עשויה להגיע עלייה גם בקורונה וגם בשפעת. החורף עדיין לא מורגש כאן, אבל פעילות הנגיפים כבר מורגשת".
זה עלול לחזור? אנחנו עלולים שוב להתחיל לעקוב אחר מקדם ההדבקה ולחזור לרמזור ולכל הדברים האלה? "אני חושב שמחר לא דומה לאתמול. יש לנו כבר שלוש שנות ניסיון עם הקורונה. אנחנו מבינים שהנגיף הזה כאן, והוא יישאר כאן, ולכן יש תחלואה כרונית מתמשכת".
למה לא מבטלים את חובת הבידוד לחולים? "זה אחד הנושאים שנמצאים על שולחן הדיונים. כרגע רואים בניו זילנד ובאוסטרליה עלייה בתחלואה גם של שפעת גם של קורונה, וכשזה המצב, אני לא חושב שנכון לבטל את הבידוד. אבל להבדיל מגלים קודמים, אף אחד לא מתקשר עכשיו למטופל הביתה, ולא שולחים לו משטרה, ואין אזיקונים. אני מניח שאחרי החורף נשקול את נושא הבידוד, ואם לא יתווספו וריאנטים שישנו את התמונה – אני מניח שלקראת האביב סוגיית הבידוד תיבחן מחדש במגמה לבטל אותו".
"דווקא בחודש האחרון חלה ירידה בכמות החולים הקשים המאושפזים ובכלל האשפוזים. אבל המסר הנכון הוא שהקורונה אף פעם לא עזבה אותנו. אני שמח שבקיץ יכולנו לנסוע לחו"ל ולצאת לחופשות, אבל עשויה להגיע עלייה גם בקורונה וגם בשפעת"
מה עם חיסון נוסף? זה על הפרק? "בהחלט. רכשנו לפני כשבוע חיסונים חדשים, מותאמים לאומיקרון. עד עכשיו החיסונים התבססו על הווירוס הראשון ועל הזנים אלפא, בתא ודלתא, אבל מאז שהופיע האומיקרון, יעילות החיסון פחתה, אז היצרניות התאימו אותו לאומיקרון. רכשנו חיסונים כאלה, הם הגיעו ארצה, והשבוע נחלק אותם לקופות החולים ונקרא לאוכלוסיות הסיכון מגיל 65 ומעלה ולאנשים עם מחלות רקע: בואו, תתחסנו, גם נגד שפעת וגם נגד קורונה. אלה שתי זריקות שונות, אבל אפשר לקבל אותן באותו ביקור בקופת חולים. כך נוכל להגן על אוכלוסיות הסיכון ממחלה קשה ואשפוזית.
"כל אדם שרוצה לצמצם את הסכנה שלו לחלות, יכול להתחסן, אבל הדגש הוא על אוכלוסיית הסיכון. בגל האחרון, יותר מ-95% מהמאושפזים היו מעל גיל 60 ועם מחלות רקע. אנחנו חייבים להגן עליהם".
אז אלו יהיו חיינו בשנים הבאות? כל פעם יקראו לנו להתחסן נגד שפעת וקורונה? "מבחינת השפעת אנחנו די מתורגלים. מדי חורף יש לנו וירוסים חדשים של השפעת, ואז אנחנו מקבלים מנת חיסון. נגיף הקורונה פחות ממושמע. יש לו יותר וריאנטים, כך שאני לא יודע אם נצטרך להתחסן פעם בשנה או פעם במספר חודשים. החלק הזה עדיין עלום".
אמרו לנו שלאט-לאט הקורונה תהפוך ממגפה עולמית למחלה רגילה. למה זה עדיין לא קרה? למה ארגון הבריאות העולמי עדיין מכריז רשמית על הקורונה כמגפה עולמית? "קודם כל, כי מספר הווריאנטים שהנגיף הזה מייצר היא מאוד גדולה ומאוד משמעותית. סיבה שנייה היא מידת המוגנות בעולם. אנחנו בכפר גלובלי. המוגנות בישראל יותר טובה בזכות החיסונים, אבל לא כך המצב במדינות אחרות כמו הודו וסין. בסין יש סגר היום. 60 מיליון איש נמצאים בסגר כפי שהיה אצלנו בגל הראשון והשני. התמונה העולמית עדיין לא מספיק ברורה, ויכולת ההדבקה ממדינה למדינה היא מאוד גדולה. כולנו רוצים את חיינו בחזרה, אבל כשהתחלואה עולה, צריך לנקוט משנה זהירות, בעיקר ביחס לאוכלוסיית הסיכון.
"החיסונים נגד הקורונה יהיו בקופות החולים בימים הקרובים. החיסונים נגד השפעת כבר נמצאים, וקרוב ל-150 אלף איש כבר התחסנו. אנחנו נקרא לציבור להתחסן. גם נקרא לו לקראת החגים לנקוט משנה זהירות: להיפגש עם הסבא והסבתא, אבל לעשות קודם בדיקת אנטיגן. לדאוג שהחגיגה של השנה החדשה תישאר חגיגה, ולא שאחרי ארבעה ימים נאשפז את הסבא חלילה כי הוא נדבק במפגשים המשפחתיים".