מחלת האיידס עברה שינויים רבים מאז פריצתה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ועד היום - בעיקר מבחינת הטיפול שמוענק לנשאים ולחולים. היום (ד') חל יום המודעות הבינלאומי לאיידס, ולכבודו התראיינו לאולפן ynet ד"ר גל וגנר קולסקו, יו"ר החברה לרפואה להט"בית ומומחה לרפואת משפחה, ורן יוגב, נשא HIV.
קראו עוד:
"האיידס הוא אחד התחומים ברפואה שעשו פריצת דרך מדהימה", אומר ד"ר וגנר קולסקו. "המחלה התחילה כמגפה, עם מיליוני אנשים שמתו ממנה, מחלה סופנית, והיום אנחנו נמצאים בעידן שבו אנשים שנושאים את הנגיף, חיים איתו. זה כבר לא גזר דין מוות. אפשר לקחת תרופה. לרוב זה יהיה כדור אחד קטן שלוקחים פעם ביום ומקיימים איתו אורח חיים שהוא כמעט זהה לחלוטין לאורח חיים של כל בן אדם אחר. יש אומנם שכיחות גבוהה יותר של בעיות רפואיות, אבל בסך הכול, איכות החיים היא גבוהה מאוד. נשארנו עם המצוקה הכי גדולה שקשורה ב-HIV, שזו הסטיגמה החברתית".
1 צפייה בגלריה
איידס HIV בדיקת דם
איידס HIV בדיקת דם
"זה כבר לא גזר דין מוות", אומר ד"ר וגנר קולסקו. "אפשר לקחת תרופה - בדרך כלל כדור אחד, פעם ביום"
(צילום: shutterstock)
מתברר שלמרות הטיפול הרפואי היעיל, בישראל מתגלה מדי יום נשא אחד בממוצע. "יש טכניקות מניעה מדהימות", אומר הרופא, "אבל לצערנו, אנשים עדיין נדבקים ב-HIV, ואנחנו לא רואים ירידה משמעותית בשיעור ההידבקות, על אף שאפשר למנוע הדבקה די בקלות. אי אפשר להידבק כיום מאדם שחי עם הנגיף ומטופל תרופתית. אם פעם אנשים היו מפחדים לחבק ולנשק נשא HIV, שלא לדבר על קיום יחסי מין איתו - היום אנחנו יודעים בוודאות שלא ניתן להידבק מאנשים שמטופלים תרופתית.
"טקטיקת המניעה הטובה ביותר היא לזהות ולאתר את כל מי שחי עם הנגיף ולטפל בו. הבעיה היא שיש לא מעט אנשים שלא הולכים להיבדק, וברגע שאתה לא נבדק, אתה לא יודע את המצב שלך, ואי אפשר לטפל בך".
"יש טכניקות מניעה מדהימות כיום, אבל לצערנו, אנשים עדיין נדבקים ב-HIV, ואנחנו לא רואים ירידה משמעותית בשיעור ההידבקות, על אף שאפשר למנוע הדבקה די בקלות. הבעיה היא שיש לא מעט אנשים שלא הולכים להיבדק"
המרואיין השני, רן יוגב (34) מחיפה, חי עם הנגיף כבר תשע שנים. "קיבלתי החלטה מאוד ברורה: לא להסתיר את זה", הוא אומר. "בתקופת הגילוי גרתי בדירה עם שותפים, וזה קידם את החשיפה: בהתחלה הייתי מאוד חולה, וזה גרם לי להחליט שהסביבה הקרובה שלי חייבת לדעת מה עבר ועובר עליי. למזלי, הסביבה שלי מאוד מכילה ומאוד תומכת, אבל חברים שלי סיפרו לי שיש אנשים שמסתייגים ממני כי אני נשא. התברכתי בחברים נהדרים שמגנים עליי ועל השם שלי.
"לאחרונה התחלתי לעבור הסרת שיער בלייזר, ולא הסכימו להמשיך לטפל בי בגלל הנשאות שלי. הנושא נמצא כרגע בטיפול".