קריסת הריאות בנער בן ה-16 לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית: פרופ׳ עובדי דגן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים אומר שלא ראה מקרה כזה בכל 35 שנות עבודתו בטיפול נמרץ.
"בכל 35 שנותיי במקצוע, זו פעם ראשונה שאני נתקל במקרה כזה. אנחנו יודעים מהספרות שזה מוכר. אנחנו יודעים שיש שכיחות גבוהה יותר בצפון אמריקה, אבל אם ימשיכו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, אז יש סכנה שיהיו יותר ממקרה אחד", הוא אומר.
הנער שהובהל ליחידה לטיפול נמרץ לב, מאושפז בהכרה ומחובר למערכת האקמו, המחליפה את פעילות הלב והריאות.
2 צפייה בגלריה
ריאות של נער שעישן סיגריה אלקטרונית
ריאות של נער שעישן סיגריה אלקטרונית
הריאות קרסו לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית. מימין: ריאות תקינות
(צילום: דוברות שניידר)
ד"ר אייל יעקובי, רופא ריאות בשניידר, התייחס למצבו של הנער ואמר: "הנער יציב, מחובר למכשיר אקמו ועם מחלת ריאות דיפוזית. בעצם אנחנו צריכים להתחיל עכשיו לעקוב אחריו. 'זה מרתון, ואנחנו נגלה בהמשך מה הנזקים שנגרמו בגלל החשיפה הזאת".
ד"ר אייל יעקוביד"ר אייל יעקוביצילום: דוברות המרכז הרפואי שניידר
איך הגעתם למסקנה שהנזק נגרם דווקא בגלל הסיגריה האלקטרונית? ד"ר יעקובי: "הנער סובל ממחלת ריאות דיפוזית וכדי להגיע לאנמנזה, הבנו מהמשפחה שהוא נחשף לעישון סיגריות אלקטרוניות. מצבו הרפואי תואם את הנזק שנגרם מחשיפה לסיגריה כזו".
פרופ' דגן סיפר: "הנער התקבל ליחידה לטיפול נמרץ לב במצב קשה מאד כשריאותיו אינן מתפקדות, והוא זקוק לתמיכה מלאה של מכשיר אקמו. אנו מטפלים בו ומקווים מאוד לשיפור במצבו בימים הקרובים. הנזק שנגרם, ככל הנראה, מעישון של הסיגריות האלקטרוניות הוא נזק עצום. אנו קוראים לכל ההורים, מנעו את המקרה הבא".
הוא הוסיף ואמר: "הנער הועבר אלינו אחרי שהוא אושפז מספר ימים בביה"ח קפלן. במהלך האשפוז שם, הוברר שהמחלה העיקרית שלו היא מחלה ריאתית שאיננה זיהומית אלא נובעת משימוש בסיגריות אלקטרוניות. תוך כדי האשפוז אצלנו, מצבו הלך והחמיר ולכן נזקקנו בעצם להחליף את תפקוד הריאות שלו במכונת אקמו".
פרופ' עובדי דגןפרופ' עובדי דגןצילום: דוברות המרכז הרפואי שניידר
מצבו הידרדר תוך כדי האשפוז אצלכם? "הוא התחיל את ההידרדרות בקפלן והמשיך את ההידרדרות אצלנו. המחלה הזאת היא מחלה שהולכת ומתקדמת, לכן כאשר הבינו בקפלן שזאת הבעיה המרכזית, הוא הועבר אלינו מתוך מחשבה שזה עשוי להגיע למצב של אי ספיקה נשימתית. ואכן הוא הגיע למצב הזה קצת יותר מ-48 שעות אחרי הקבלה אלינו ואז חיברנו אותו למכשיר האקמו".
מה המשמעות של אי ספיקה נשימתית? "פירושו של דבר שתפקוד הראיות שלו איננו תקין. הנזק הוא נזק שנובע הן מהשימוש בסיגריות והן מהשימוש בחומרים של הסיגריה שגורמים לנזק ריאתי. בכך שהם גורמים למחלה ריאתית שהולכת ומתקדמת כתוצאה מהשימוש בחומרים עצמם. זו בעצם דלקת ריאות כימית".
על איזה חומרים מדובר? "אנחנו עוד לא יודעים, אנחנו רק מבררים. הסיגריות האלה מכילות חומרים שונים. מה שברור אבל שהמכנה המשותף שלהם שהם עושים דלקת ריאות כימית. הבעיה היא שחלקה היא דלקת ריאות כימית הפיכה, אבל הקושי הוא, כשהדלקת הופכת להיות בלתי הפיכה, שאנחנו מאוד מקווים שזה לא המקרה".
פרופ' דגן מוסיף כי הנער בעצמו לא יודע בדיוק מה יש בסיגריה אותה עישן. "אנחנו כרגע בשלבים של איתור החומר, גם יש לנו את המכשיר עצמו, וגם בדיקות דם, אבל אנחנו עדיין לא יודעים".
בין השנים 2021 ל-2022 התרחבה דרמטית תופעת התחלת העישון של בני נוער בשיעור של 13.7% בקרב בני 12-14 בשנת 2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. בנוסף, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב-2022
ד"ר חבצלת ירדן בילבסקי, מומחית בפרמקולוגיה קלינית וטוקסיקולוגיה במרכז שניידר מוסיפה: "סיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום נזק חמור אף יותר מסיגריות רגילות. בספרות הרפואית קיימים דיווחים רבים על מחלות ריאות משימוש יתר בסיגריות אלקטרוניות, עד כדי קריסת הריאות".
מהאגודה למלחמה בסרטן הוסיפו כי מחקרים מצביעים על הנזק שנגרם למעשנים. "אנו יודעים כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות מגביר את הסיכון להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש, מיגרנות, אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לדיכאון וחרדה, כמו גם, מגביר סיכון לאין אונות, להזדקנות מוקדמת של המוח ולאסתמה במתבגרים.
"כבר נמצא קשר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם. למרות שחברות הסיגריות האלקטרוניות מתאמצות למכור תדמית של סיגריות נקיות ללא עשן וללא סרטן - מדובר בפייק ניוז, שכן מחקרים מעודכנים גם הצביעו על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן בקרב המשתמשים״.
2 צפייה בגלריה
בני נוער מעשנים
בני נוער מעשנים
נזק בריאותי חמור למעשנים. סיגריות אלקטרוניות
(צילום: Shutterstock)

ביטול המס שעלול להוביל לעלייה בעישון

לפני חודשיים חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', על צו שמפחית ב-20% את המס על סיגריות אלקטרוניות, למרות אזהרות מפורשות ממספר ארגוני בריאות על הסכנות לבני נוער. הצו אמור להיות מאושר בוועדת הכספים בשלושת השבועות הקרובים, ואם לא יאושר אז יבוטל המס כליל.
לפי נתונים שהציגו הארגונים, בין השנים 2021 ל-2022 התרחבה דרמטית תופעת התחלת העישון של בני נוער בשיעור של 13.7% בקרב בני 12-14 בשנת 2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. בנוסף, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב-2022.
בנוסף, מצביעים ארגוני המאבק בעישון על הנזקים הבריאותיים הקשים שסיגריות אלקטרוניות גורמות. "מחקרים וידע שהצטברו בשנים האחרונות מגלים שמרבית הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין, אשר מעבר להיותו ממכר, עלול להזיק להתפתחות המוח, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים", הדגישו הארגונים.
השתתף בהכנת הכתבה: גד ליאור