הרשות להגנת הצרכן הודיעה היום (א') על כוונתה להטיל קנס בסך מיליון ו-91 אלף שקל על חברת "אוסקה פלוס בע"מ" בגין הטעיית הצרכנים בשיווק מכשירי עיסוי חשמליים להפגת כאבים בקרב קהל זה. סכום הקנס הופחת ב-20% מ-1,364,040 שקל במקור, משום שלחברה אין הפרות קודמות.
לא מדובר בקנס ודאי שכן לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו - תוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
2 צפייה בגלריה
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
מכירת מכשירים לקשישים. "פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים"
(צילום: shutterstock)

הבטיחו "השפעה טיפולית ברורה ומהירה" לשלל מחלות

ברשות להגנת הצרכן טוענים לאחר חקירה שנערכה כי החברה גובה סכומי כסף גבוהים עבור המכשירים תוך הבטחות לכאורה שלא ברור אם המכשירים יכולים לקיימן. היא עוסקת בשיווק ומכירה מדלת לדלת של מכשירי בשם STEC, OSAKA 2021, OSAKA 2022.
ברשות טוענים כי במהלך השנים 2020-2021 עברו נציגי החברה הגיעו לבתי קהל יעד של צרכנים קשישים דוברי רוסית ללא הזמנה מראש והציגו בפניהם בשפה הרוסית את מכשירי העיסוי השונים, לעיתים תוך הדגמת המכשיר על גוף הצרכן. צרכן שהסכים לרכוש את המכשיר, שילם עבור העסקה 4,800-3,600 שקל באמצעות תשלום באשראי במסופון הנייד של נציגי החברה.
מהרשות נמסר בהודעה לעיתונות כי "החקירה העלתה כי במידע שמסרה בחוברות המידע והוראות השימוש של הצרכנים, החברה עשתה מעשה העלול להטעות צרכן במהות העסקה ובתועלת שניתן להפיק ממנה, וכן לא גילתה בכתב, בשפה שבה נעשתה העסקה את תנאי הביטול של העסקה. בנוסף לכך, החברה מסרה את המכשירים ללא מדבקת אחריות.
"החברה פרסמה בחוברות המידע והוראות השימוש של המכשירים אמרות שונות לגבי התועלות של המכשירים, להלן תקציר האמירות מתוך כל החוברות השונות שחולקו לצרכנים: 'יעיל במחלות רקמות רכות, שיכוך כאבים, טיפול במחלות אקוטיות וכרוניות שונות, השפעה טיפולית ברורה ומהירה, יעילות הטיפול במחלות של מערכת השרירים והשלד מגיע ליותר מ-80%, מקדם ספיגת חומרים, בעל אפקט לשיכוך כאבים חזק. המכשיר יעיל במחלות של רקמות רקות, מקדם ספיגה של המטומות ,משפר את מבנה הסחוס המפרקי, ועוד ועוד.
"האמירות מתארות את סגולות הריפוי והיעילות של המכשירים למחלות השונות כדוגמת מחלות מפרקים, מחלות מערכת השלד, סוכרת, אסטמה, מחלות של רקמות רכות וכו', אך למעשה הן אינן נתמכות על ידי מחקרים מבוססים ומקובלים מדעית ולפיכך לא ניתן לבסס את יכולות ותכונות המוצרים כמפורט באמירות אלו.
"אמירות כלליות מהן עולה במישירין או בעקיפין כי שימוש במוצר מבטיח חיזוק למערכת החיסונית, ריפוי הגוף או חיזוקו ומניעת מחלות, הנעשות ללא כל בסיס מדעי מהוות הטעיה.
"אמירות אלה עשויות ליצור אשליית תרופת פלא למניעה וריפוי מחלות, בפועל אין תימוכין מדעיים ליעילות המוצר. דבר זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן במהות המוצר ובתועלת שניתן להפיק ממנו".
2 צפייה בגלריה
מוצר עיסוי חשמלי שמוצע לקשישים רוסים
מוצר עיסוי חשמלי שמוצע לקשישים רוסים
מוצר עיסוי חשמלי שמוצע לקשישים
(צילום: צילום מסך)

חשש לניצול פגיעות של צרכנים עולים קשישים וחולים

לגבי אי הדבקת / מסירת מדבקת אחריות מסרו ברשות כי "תקנות הגנת הצרכן (מדבקת אחריות) מחייבות את העוסק להדביק מדבקה על המכשיר או למוסרה לצרכן, בה יהיה כתוב תקופת האחריות המלאה של המכשיר".
לגבי אי גילוי פרטים בכתב מסרו כי: "בעת עריכת עסקת רוכלות (עסקה בביתו של הצרכן) יש לספק לצרכן במועד עשיית עסקה, חוזה בכתב בשפה שבה נעשתה העסקה ובו יהיו מצוינים פרטים שונים בין היתר פרטים בדבר האפשרות לבטל את העסקה. במקרה זה העסקה נעשתה בשפה הרוסית, ובחשבונית (חוזה) לא רשום ברוסית ולא בעברית את תנאי הביטול של העסקה".
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות שמה דגש בעבודתה בהגנה על אוכלוסיות פגיעות ותמצא את הדין עם מי שבחר לנצל פגיעות או חולשה של צרכנים. פגיעות נגזרת גם מהמצב בו נמצא הצרכן ובכלל זה חולי או כאב. במקרה זה, מדובר בצרכנים פגיעים במיוחד שכן, מדובר בצרכנים מבוגרים, דוברי רוסית, תוך ניצול העובדה כי אינם דוברי עברית או מתקשים בהבנת השפה, צרכנים הסובלים מחולי וכאב. ייחוס סגולות רפואיות ותכונות ריפוי למוצרים שונים ללא כל ביסוס מדעי הינו הטעיה חמורה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד עוסקים הפוגעים בציבור הצרכנים ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".
מהחברה נמסר: "העניין נמצא כרגע בבירור משפטי. עדיף לחכות לתום ההליך לפני הפרסום. לא הייתה כל כוונה להטעיה".