בכל שנה זה חוזר מחדש: האביב מגיע והאלרגיות מתפרצות בעוצמה. החמרה של נזלת, התעטשויות, אודם באף ובעיניים. אבל איך נדע אם התקררנו או שזו אכן אלרגיה?
מה התופעות המאפיינות לנזלת אלרגית? נזלת אלרגית מתבטאת בהפרשות מימיות מהאף, התעטשויות מרובות, אודם בעיניים וגרד באף, בלחמיות העיניים, בחך, בגרון ובאוזניים. מדובר במחלה מאוד שכיחה המאובחנת אצל כ-20% מהאוכלוסייה.
למה היא מופיעה? הנזלת נגרמת עקב ייצור של נוגדנים ספציפיים לאלרגנים הנשאפים מהאוויר וחודרים למערכת הנשימה. מבחינים בין אלרגנים רב-שנתיים לבין עונתיים:
1 צפייה בגלריה
נזלת אלרגית
נזלת אלרגית
האביב פורח והאלרגיה חוזרת. נזלת אלרגית
(צילום: Shutterstock)
1. אלרגנים רב-שנתיים: הנמצאים בסביבה בכל ימות השנה, כמו קרדיות אבק בית, פרוות בעלי חיים של חתולים או כלבים, נוצות ועובשים שנמצאים בעיקר בתוך הבית או במקום העבודה.
2. אלרגנים עונתיים: מופיעים באוויר רק בתקופות מסוימות, כמו בעונת פריחת העצים (אפריל, מאי), דשאים ושיבולים- דגניים (קיץ), עשבים או שיחים (קיץ, סתיו).
למה דווקא בעונת האביב? בעונה הזאת, עונת המעבר מהחורף לאביב אנשים אלרגיים רבים מדווחים על הופעה או החמרה בתסמיני המחלה. תופעה עונתית זו נקראת "קדחת השחת" (Hay Fever). הסיבות לכך נובעות מעלייה בתפוצת פריחות העצים בתקופה הזאת כמו: פריחת עץ הזית, הברוש, הערער, האלון והפקאן. האלרגיה מגיעה בשל הפריחה הרווחת בתקופה זו. כך אפיפן עשוי להציל חיים של אנשים עם אלרגיה חריפה. צפו:

איך ניתן לדעת שיש לי אלרגיה לחילופי עונות? אם בעונות מסוימות יש לך הפרשות מימיות מהאף מבלי להרגיש מקורר, אתה מתעטש ללא הפסקה, סובל מאודם בעיניים וגרד באף, בלחמיות העיניים, בחך, בגרון ובאוזניים, סימן שזו אלרגיה לאלרגנים עונתיים.
האם התסמינים יכולים להופיע גם לא בעונת המעבר? תסמיני הנזלת האלרגית יכולים להימשך בכל ימות השנה עם החמרה בעונות ו/או בחשיפה לאלרגן ספציפי, כמו: חתול או כלב. אדם אלרגי עלול לסבול מאלרגיה רק לאלרגן ייחודי. בדרך כלל המחלה פורצת בעת חשיפה לאלרגנים שונים בו זמנית. תבחינים (טסטים) מעידים על רגישות מסוימת אבל ייתכן שהאדם כלל לא ייחשף לגורמים אלה.
בעונת הקיץ נראה החמרה של התסמינים הנובעת מפריחת הדגניים כמו: דשאים או אבקות של שיבולים וצמחים שונים המגיעים עם הרוח מהשדות. בעונת הסתיו תתבטא המחלה כתוצאה מחשיפה לפריחת העשבים והשיחים.
מתי תסמיני המחלה מופיעים והאם הם חולפים עם הגיל? תסמיני המחלה מופיעים לרוב בגיל צעיר ונמשכים עד לגיל הביניים, ובחלק קטן מהמקרים גם יותר מזה. בחלק קטן עוד יותר מהמקרים אפילו עד העשור השביעי והשמיני לחיים.
איך התסמינים מפריעים למהלך התקין של החיים? מעבר לתופעות הפיזיות המטרידות, תסמיני המחלה גורמים להפרעות בשינה, הפרעות בריכוז בעת העבודה והלימודים ובמקרים של ילדים קטנים אף מהווים סיכון משמעותי להחמרה במחלת האסתמה.
האם המחלה קשורה למחלות אחרות? המחלה קשורה בשכיחות גבוהה במחלות אלרגיות אחרות, כגון אסתמה, אלרגיה למזון ואטופיק דרמטיטיס.
עד כמה חשובה מהירות האבחנה של האלרגיה? יש חשיבות רבה לאבחון וטיפול במחלת הנזלת האלרגית. מעבר לכך שהתחושות הפיזיות מציקות, הנזלת האלרגית עלולה להוביל להתפתחות דלקות במערות הפנים (סינוסיטיס) והאוזניים (אוטיטיס). כאשר מאובחנת נזלת כרונית יש לבצע בירור האם היא נובעת ממקור אלרגי ומהו האלרגן שגרם לכך.
ד"ר אירנה קומרובהד"ר אירנה קומרובהצילום: אלבום פרטי
איך מתבצע האבחון? אבחון המחלה מתבצע על ידי רופא מומחה באלרגיה ואימונולוגיה במרפאת מומחים, על סמך:
1. התמונה הקלינית של ביטוי המחלה (סימנים ותסמינים).
2. תוצאות תבחיני עור (טסטים) לאלרגנים נשאפים, החדרת טיפה מחומר אלרגני בשריטה יזומה בעור.
3. בדיקת דם RAST לאיתור נוגדנים לאלרגנים ספציפיים בדם (מתבצעת במקרים שלא ניתן לבצע בדיקה על העור).
מהם הטיפולים היעילים? 1. תרופות, כגון טבליות, תרסיסים או טיפות, המקלים על התסמינים ומאפשרים תפקוד ואיכות חיים טובה יותר.
2. טיפול בחיסונים (אימונותרפיה), טיפול המבוצע רק במרפאות מומחים לאלרגיה. החיסונים ניתנים בזריקות תת-עוריות של האלרגן תחת בקרה רפואית.
הכותבת היא רופאה מומחית באלרגיה ובאימונולוגיה קלינית במאוחדת מחוז דרום